Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bästa/sämsta flygbolaget ni flygit med?

#133 2011-09-11, 20:44
Bästa: Etihad
Fräscha plan,bra service och vänliga flygvärdinnor, god mat samt bra underhållningssystem.

Sämsta: British airways
Dålig frukostmat med nån äcklig blek korv och äggröra, halv arroganta flygvärdinnor samt att dem ändrade mitt plan från London till 4 timmar senare lite segt att sitta 9 timmar och häcka på Heathrow när man är trött och bara vill hem.
#134 2011-09-11, 22:15
DjSteffo
BA lätt på top 3...KLM skumma med sin dricka policy "only one item of alcohol served at each time" KOMMER FRÅN EUROPAS MEST DROG LIBERALA LAND.. funny
#135 2011-09-11, 22:48
Högst subjektiva betyg på några av de bolag jag flugit med nyligen (senaste året):

4/5: Lufthansa: Lite sådär tyskt tråkiga men väldigt jämn servicenivå, flyger i stort sett överallt och upplevs leverera en solid och bra produkt.

3/5: SAS: Plus för att de har jämn servicenivå (dock med väldigt många varianter beroende på sträcka) och sällan är försenade. Oftast hyfsat fräscht i kabinen och trevlig personal. För att de ska få upp betyget till en fyra krävs att de reder ut servicekonceptet som minst sagt är rörigt idag. Jag tror SAS har mycket att vinna och lite att förlora på att sluta leka lågprisbolag, och att man slutat med reklam i kabinen är definitivt ett steg i rätt riktning.

3/5: Malmö Aviation: Trevligt att man får snack och kaffe, och de har många flighter per dag. Dock väldigt trångt eftersom de kör Avro RJ i 3+3 konfiguration vilket tillsammans med att de oftast är dyra de tider man måste åka gör att det bara blir en trea.

2/5: Norwegian: Nya plan men man kan inte checka in online, inte välja plats och personalen är ganska ointresserad av sin uppgift. Dessutom tillhör man inte någon allians och bonusprogrammet känns väl inte särskillt upphetsande i jämförelse med vad andra bolag har. Då blir det bara 2 i betyg.

1.5/5: Finnair: Sist lyckades de röra till det så mycket på HEL (usel information) att jag knappt hann med flyget trots att jag var på flygplatsen i mycket god tid, tillbringade det mesta av tiden i diverse köer. Väskan fick jag åka och hämta på ARN själv dagen efter eftersom den inte kom med. Deras nya färgschema är dessutom katastrofalt fult, men det spelar ju ingen roll direkt.

1/5: Vueling: Trångt, försenat, rörigt, seatbeltskylten ständigt på, paranoid personal ("No photos!!!"), trångt, osv.. Blä. Var jämförelsevis inte särskilt billigt heller.
#136 2011-09-12, 00:32
Roedores
Ursprungligen postat av Cliffak
Norwegian: Nya plan men man kan inte checka in online, inte välja plats och personalen är ganska ointresserad av sin uppgift. Dessutom tillhör man inte någon allians och bonusprogrammet känns väl inte särskillt upphetsande i jämförelse med vad andra bolag har. Då blir det bara 2 i betyg.



När vi flög till Köpenhamn i juli så kunde vi få välja plats. Kostade dock en slant.

Det tokiga dock är om man inte väljer plats så kan familjen "splittras". En bekant som reste med en dotter på 3år blev uppdelade. När hon frågade vad i helvete man tänkte på när man placerade hennes dotter ensam i en stolsrad med helt okända personer så svarade man: Det kan bli så om man inte väljer att få placera ut sig själv.
#137 2011-09-12, 18:01
Ursprungligen postat av Roedores
När vi flög till Köpenhamn i juli så kunde vi få välja plats. Kostade dock en slant.


Visst, men betalar man för det och bagaget är det samma pris som SAS där man dessutom kan checka in online och där det dessutom finns ett vettigt bonusprogram. Hur Norwegian tänker när man som enda(?) större europeiska flygbolag inte erbjuder OLCI vete fan. Fram tills för inte alt för länge sedan kunde man inte ens checka in i automat i HEL, man var tvungen att köa även om man bara flög med handbagage.
#138 2011-09-12, 18:56
Saltet
Bäst:
RYANAIR p g a biljettpriset samt att dom flyger från Göteborg City och inte Landvetter, halvvägs till Borås.

Sämst:
SAS p g a biljettpriset samt allmän snorkighet.
#139 2011-09-12, 20:41
C.Matthews
Sämsta: Aeroflot innan dem uppgraderade flygen, takpanelen ramlade ned redan på Arlanda och man skulle hela vägen till Bangkok..

Bästa: Norwegian, 10k m klubben mellan Osl & Cph, kände flygvärdinnan sedan innan, men bra service
#140 2011-09-12, 20:54
Tystnad
Bästa : Aer Lingus man hade gratis jättegod mat samt riktiga stålbestick !!! Detta var dock före 11/9 2001.

Sämsta: SAS ekonomiklass till New York ,var som att sitta i en konservburk ,trångt! trångt!
#141 2011-09-12, 20:57
Olovsamuelson
Ursprungligen postat av Saltet
Bäst:
RYANAIR p g a biljettpriset samt att dom flyger från Göteborg City och inte Landvetter, halvvägs till Borås.

Sämst:
SAS p g a biljettpriset samt allmän snorkighet.


Bra

Lågpris

Ryanair - Billigt och korta väntetider på flygplatsen gör jobbet helt enkelt.

Wizzair - Hade extremt fräscha plan när jag flög med dom iaf.

"Vanliga"

Lufthansa - Bra service, hyfsade priser och bästa bonusprogrammet så deras partners är också bra oftast.

Sämst

Mistral Air, Italienskt bolag flög med dom via solresor GOT-MMX-PMO. Riktigt slitna plan.Trånga säten och lyckades slita loss stolsarmen (Kvalité. Tydligen så är dom mer inriktade på transport av paket osv dom kanske ska fortsätta i den genren.

Bulgarian Air, GOT-SOF. Första flighten inställd p.g.a. planet krockade på landningsbanan på vägen hem så började höger motor brinna strax innan vi landade i GOT.
#142 2011-09-13, 11:55
Bäst
JAL, Japan Airlines, det bästa flygbolaget jag flugit med, personalen är otroligt bra, de japanska passagerarna är alltid tysta och vill inte störa någon, genomgående bra kvalité på alla plan. En gång då de överbokat uppgraderade de mig till business class utan kostnad.

OK
Thai Air
Swiss Air
FinnAir


Dålig upplevelse
Air France, plan som var tvunget att vända, jag var tvungen att bo på hotell en dag i Paris, detta bekostade givetvis av AF, men de var väldigt otrevliga och vägrade mer eller mindre att ge någon information på engelska!

Air China, dålig service, billig mat och otrevlig personal, de kinesiska passagerarna är bland de sämsta imo, högljudda, smackar med öppen mun, luktar illa samt sätter knäna i ryggen på stolen framför! Billiga biljetter dock.

Austrian Airlines ok kvalité, men personalen upplevde jag som väldigt otrevlig och oprofessionell, lite extrajobbare på ICA mentalitet typ: alla är jobbiga och detta är inget serviceyrke.

SAS, väldigt dålig kvalité på allt från plan, mat och personal, när de även lyckas blanda detta med ett väldigt högt biljettpris kan det bara bli fel.
#143 2011-09-13, 13:22
Jag har flugit med över hundra bolag. De flesta har sina bra och dåliga dagar, men det finns vissa som enbart har dåliga dagar och deras dåliga dagar får det mesta annat att blekna.

Som sämsta bolag nominerar jag Biman Bangladesh.
Biman flyger med DC10 idag. De flesta andra bolag slutade med dessa planen under tidiga 90 talet. På den rutten jag hade oturen att flyga med dem tre gånger, Singapore-Dhaka, så snittar de 13 timmars försening.
Snittar ibland är det betydligt mer än så.
Och då de flesta som tar detta självmordsflyg är fattiga arbetskraftsinvandrare anser Biman att det gör inget alls.
Under mina flighter till Dhaka så fick man ingen info alls om förseningen. De bara stof delayed. jag känner en del på Changi så jag fick veta att det handlade om minst 6 timmar. Men de flesta andra satt helt enkelt utanför gaten väntandes.
Överlag finns ingen personal som bryr sig överhuvudtaget utanför planen.

Sedan kliver man ombord på denna dinosaur till plan. Allt är 70 tal, de decenniet då planet byggdes. Sätena är orange gröna med invävda blommor! i ett psykadeliskt mönster som man enbart kan uppskatta om man tryckt i sig halva Amsetrdams drogförråd.
jag fick business biljetter. Business hade inte ens TV i ryggstödet framför.

De flesta gångerna har perosnalen enbart satt sig ned och snackat under hela resan.
Dela ut mat tycks vara en bonus. En gång fick jag inget alls och en annan var det juice för att den tredje vara en himmelskt god curry.
Alkohol kan man säga till om då kommer de med flaska och häller i ett glas. kan iofs ta 45 minuter mellan beställning och severing.

Toaletterna tenderar att vara avstängda vilket gör resorna om möjligt ännu värre.
Gångarna i planen är oftast diskussionsklubbar. telefoner på är legio och lite bengali musik får man ofta lyssna på från nån granne tolv rader och ett skynke bakom.

Bagage, min uppdragsgivare var av uppfattningen att det skulle jag inte checka in för då såg jag nog inte det igen. Så jag travade omboird med 23 kg handbaggage. Ingen kollade det.

Finns egentligen bara en förmildrande omständighet med detta skitbolaget. De har ofta nån flygvärdinna som är så jävla söt att det gör ont i kroppen.

Jag har haft förmånen att flyga med andra sopbolag. Air India, Syrian Air, Mahan, Sudan Airoch Air Zimbabwe bla.
Men det finns ingenting som ens kommer i närheten av Biman. De måste vara det absolut sämsta som finns i denna värld.

Bästa.
Jag gillar koreanska Asiana mest.

Undiviker helst amerikanska bolag då de brukar vara rätt usla. Asiatiska bolag tenderar enligt mig att vara bäst. Indien har riktiga citroner ala Air india men också kanonbolag som Kingfisher och Jet.
#144 2011-09-13, 14:36
MegaMars
Bästa : Emirates
Sämsta : Turkish Airways