Ursprungligen postat av Floridasidan
Bra, Jag vet ju 100 säkert att jag kan mer om avtalen och villkoren kring bilhyra än dig eftersom du inte ens klarar att läsa inlägg här och hittar på själv vad andra skrivit och gjort. Känns det meningsfullt att argumentera mot saker man själv lagt i andras mun, låter som ren galenskap....
Du har noll rättigheter om de inte vill hyra ut till dig när du står där och ser fånig ut med den skrattande polisen i andra änden luren så kan de be dig dra långt åt helvete om de vill, du har noll och inget att säga till om annat än att hota med att aldrig återkomma, vilket också är det sätt jag valt att hantera detta företag. Tror du på allvar att de ringer och väcker chefen klockan ett på natten för att du ska få klaga så är du riktigt blåst. Du är en nolla som inte begriper ett dugg om verkligheten vilket du visat mycket tydligt genom att beskylla andra för att ha fel och ljuga samtidigt som du är totalt motsägelsefull i det du skriver. Hej med dig!
Som jag skrev så har jag inget mer att tillägga men du kan inte sluta utan måste fortsätta "diskussionen" för du måste bara få det sista ordet.
Diskussion och "diskussion", du har inget att komma med så därför väljer du att gå till personangrepp. Bra, då vet vi vilken nivå du ligger på vilket är dagisnivå med tanke på din tidigare postningshistorik. Så fort någon inte håller med dig eller har en annan åsikt så går du till personangrepp och rent fjanteri. En tangentbordsriddare, med andra ord.
Tillbaka till ämnet. Du som konsument har rättigheter och skyldigheter likväl som företaget du hyr av, det står skrivet i avtalsvillkoren. När du t.ex. bokar en bil på företagets hemsida så ingår båda parter ett bindande avtal så nej, företaget kan inte neka att hyra ut bilen till dig när du är på plats om det inte ligger under force majeure vilket t.ex. innebär krig, upplopp, brand, naturkatastrofer, explosioner, strejk, nya lagar som förbjuder fullföljandet av avtalet. Företaget kan också neka dig ett fordon om du är påverkad av alkohol eller droger, eller om du saknar rätt dokument.
Om du inte får din bokade bil eller ett alternativt fordon, vilket står skrivet i avtalsvillkoren, så blir företaget skadeståndskyldigt, vilket också står inskrivet i avtalsvillkoren. Företagen vill inte bli det så man gör allt i sin makt för att du som kund ska få ditt fordon genom att bl.a. kontakta andra uthyrare inom samma företag, kontakta så kallade sister companies eller så kontaktar man andra företag för att lösa det. All eventuell merkostnad står företaget för.
"[...]Please be assured that the rental location will provide you with another car outside of your car category reserved or even help you obtain a car from one of our sister companies, or at another nearby locations if they were to be completely sold out.
[...]There will be no additional charges."
Att kontakta en person i högre position är inget konstigt alls. Alamo på LAX har öppet dygnet runt och deras claims department kan man också nå dygnet runt. Om problem skulle uppstå ringer man deras gratisnummer och pratar först med någon kundmedarbetare (first line) på claims department som sedan tar ärendet vidare till sin platsansvarig (second line) om man inte lyckas lösa problemet. Om platsansvirig inte lyckas så går ärendet vidare till chefen över delstaten, i detta fallet Californien (third line). Vi är då uppe i skadestånsaanspråk och företagen vill som sagt inte att det ska gå så långt.
Redan vid first line så ska den medarbetaren kontakta uthyrningskontoret och säga att du som kund ska få en likvärdig bil utan extra kostnad, en större bil utan extra kostnad eller en mindre bil utan extra kostnad. I det sistnämnda fallet ska du få mellanskillnaden tillbaka.
Företag i USA står bakom sina anställda om man sköter sig och gör som man ska. Om personalen sätter egna regler, ljuger och bedrar eller på annat sätt gör så att företaget visas upp på ett negativt sätt så gör man det inte utan avskedar oftast personen samtidigt som man ger ursäkter till kunden och erbjuder kompensationer.
När jag var på en stor känd stormarknad och handlade lite saker samt mat så ursäktade sig den unga kassörskan eftersom man inte hade någon ledig personal som bär ut kassarna till bilen så jag blev erbjuden 5% rabatt på mina köpte varor. Jag tackade nej och sa att jag var från Sverige och där har vi ingen som bär ut våra kassar när vi handlar så jag förväntar mig inte att något sådant skulle ske här så du behöver inte ursäkta dig. Hon lös upp som en sol när jag sa detta.
Den överviktiga damen som handlade efter mig tog glatt emot samma rabatt för det var som hon själv sa "hennes rättighet som kund", trots att ingen frågade.
Jag kan inte hjälpa att du inte vågar stå på dig och/eller inte vet vad som gäller. Läs på lite så ska du nog allt se att det blir lättare för dig i framtiden.
Om du vill fortsätta denna "diskussion" så får du göra det i din ensamhet. Jag ser som sagt denna "diskussion" som avslutad.