Hitta diskussioner med liknande innehåll

Den stora tråden om att HYRA BIL i USA [/mod]

#625 2018-06-14, 18:34
Life2
Ursprungligen postat av peatedsoul
Kan tänka mig det flyter på smidigt om allt klickar. Men när vi hämtade ut bil på Alamo LAX så hade vi stora problem. Hade hyrt en större SUV men fick en gammal sliten SUV med varningslampor som blinkade och sedan märkte vi att vi även hade pyspunka på ett av hjulen.
De skulle ha $1000!!! för att "uppgradera" till en av de nyare modellerna de hade inne, av samma bilmodell. Bytte till slut in den när vi kom till Las Vegas men fick då bara välja en Chrysler mini van om vi inte betalade extra för uppgradering till en Escalade.


Normen i branschen är att byta ut bilen efter 9 månader, om skicket blir för dåligt eller 25,000 miles, vilket som nu kommer först. Bilen säljs då tillbaka till handlaren, via auktioner eller via sidor som Car Max.

Jag har oavsett uthyrare aldrig fått en bil som varit äldre än 8 månader utan får oftast bilar som bara är 2-4 mån "gamla".

Att Alamo skulle säga att du måste betala för att få byta ut bilen med uppenbara fel mot en problemfri är skitsnack.

Om du får en bil som visar sig ha fel så får du en annan bil i samma klass utan kostnad. Spelar ingen roll om ersättningsbilen är ny för dagen eller om går sin sista dag innan den ska säljas, priserna är detsamma och kostar dig som sagt ingenting extra så skippa skitsnacken.

Tror du själv på det du skriver?

Ursprungligen postat av nisseigel
Har också dåliga erfarenheter av Alamo. Efter en lång resa och man är jättetrött så passar dom ju på att få en å välja massa saker man inte vill ha eller behöver. Olika biluthyrare är olika påstridigare. Alamo är värst hittills. Då finns det andra som är bättre.


Så företaget är dåligt för att du inte kan stå på dig och säga nej? Klart att uthyrarna vill försöka sälja på dig lite extra, det är ju så man tjänar pengar, speciellt säljarna som får provision.

Om du har svårt att stå på dig kan du använda online-incheckningen och välja "Skip the Counter" så går du bara direkt till din bil. Det finns dock inte på alla ställen men då kan du i stället välja att använda en självbetjäningskiosk så slipper du att ha med personalen att göra förutom när du kör ut från parkeringen för att visa upp körkortet och uthyrningsavtalet.
#626 2018-06-14, 21:28
peatedsoul
Ursprungligen postat av Life2
Normen i branschen är att byta ut bilen efter 9 månader, om skicket blir för dåligt eller 25,000 miles, vilket som nu kommer först. Bilen säljs då tillbaka till handlaren, via auktioner eller via sidor som Car Max.

Jag har oavsett uthyrare aldrig fått en bil som varit äldre än 8 månader utan får oftast bilar som bara är 2-4 mån "gamla".

Att Alamo skulle säga att du måste betala för att få byta ut bilen med uppenbara fel mot en problemfri är skitsnack.

Om du får en bil som visar sig ha fel så får du en annan bil i samma klass utan kostnad. Spelar ingen roll om ersättningsbilen är ny för dagen eller om går sin sista dag innan den ska säljas, priserna är detsamma och kostar dig som sagt ingenting extra så skippa skitsnacken.

Tror du själv på det du skriver?




Så företaget är dåligt för att du inte kan stå på dig och säga nej? Klart att uthyrarna vill försöka sälja på dig lite extra, det är ju så man tjänar pengar, speciellt säljarna som får provision.

Om du har svårt att stå på dig kan du använda online-incheckningen och välja "Skip the Counter" så går du bara direkt till din bil. Det finns dock inte på alla ställen men då kan du i stället välja att använda en självbetjäningskiosk så slipper du att ha med personalen att göra förutom när du kör ut från parkeringen för att visa upp körkortet och uthyrningsavtalet.


Hehe, ja du verkar inte ha så stor erfarenhet av att hyra bil i USA i allmänhet och LA i synnerhet!

Maken till drygare personal får man leta efter, ungefär som dig då. Så jag gissar att du får din lön från just Alamo!

Som jag skrev, de skulle ha $1000!!! för att "uppgradera" till samma klass fast en nyare årsmodell. Så det är nog du som inte har det minsta koll på vad du pratar om!
Samma bemötande fick jag hos Alamo i Las Vegas.

Sluta dryga dig och kom med någonting konstruktivt istället!

Oavsett vad du lever i för drömvärld så kommer iaf jag aldrig någonsin hyra en bil från dessa skojare igen!
#627 2018-06-15, 12:36
Ursprungligen postat av peatedsoul
Hehe, ja du verkar inte ha så stor erfarenhet av att hyra bil i USA i allmänhet och LA i synnerhet!

Maken till drygare personal får man leta efter, ungefär som dig då. Så jag gissar att du får din lön från just Alamo!

Som jag skrev, de skulle ha $1000!!! för att "uppgradera" till samma klass fast en nyare årsmodell. Så det är nog du som inte har det minsta koll på vad du pratar om!
Samma bemötande fick jag hos Alamo i Las Vegas.

Sluta dryga dig och kom med någonting konstruktivt istället!

Oavsett vad du lever i för drömvärld så kommer iaf jag aldrig någonsin hyra en bil från dessa skojare igen!


Jag har helt annan erfarenhet. Bara nya bilar, jag fick byta bil (och fick då välja fritt och helt själv) när jag fick en spricka i rutan. Och detta var alltså i LA. Supertrevlig personal, bra bemötande och inga som helst problem! Själv skulle jag rekommendera Alamo till alla - åtminstone i jämförelse med Budget som var det sämsta skit jag någonsin upplevt.
#628 2018-06-15, 13:13
Life2
Ursprungligen postat av peatedsoul
Hehe, ja du verkar inte ha så stor erfarenhet av att hyra bil i USA i allmänhet och LA i synnerhet!

Maken till drygare personal får man leta efter, ungefär som dig då. Så jag gissar att du får din lön från just Alamo!

Som jag skrev, de skulle ha $1000!!! för att "uppgradera" till samma klass fast en nyare årsmodell. Så det är nog du som inte har det minsta koll på vad du pratar om!
Samma bemötande fick jag hos Alamo i Las Vegas.

Sluta dryga dig och kom med någonting konstruktivt istället!

Oavsett vad du lever i för drömvärld så kommer iaf jag aldrig någonsin hyra en bil från dessa skojare igen!


Via jobbet så flyger jag till USA ett par tre gånger varje månad och hyr alltid bil så jag vill påstå att jag har stor erfarenhet. Är också helhetskund.

Är jag dryg för att jag säger som det är, att du snackar skit? Jag arbetar inte för något biluthyrningsföretag.

Du kan upprepa dig om och om igen men det ändrar inte faktumet att du snackar skit för man har aldrig sagt till dig att du måste betala för att få en bil som fungerar. Vet du varför? För att jag själv varit med om det när jag var ute och körde. Ringde kundtjänsten och berättade att "Malfunction Indicator Light" börjat lysa och ombads då att köra till närmaste station och att jag skulle hålla nere hastigheten och inte göra några kraftiga accelerationer. När jag kom dit gick jag bara in och visade upp hyreskontraktet och mitt körkort så fick jag en annan bil utan någon kostnad då allt redan var ordnat från kundtjänsten.

Om bilen tvärdör och måste bärgas så sker en av två saker, 1, man kommer ut och bärgar bilen utan kostnad och du får hämta en ny på närmaste station eller 2, man kommer ut och bärgar bilen och man kommer också ut med en ersättningsbil till dig på plats, också detta utan kostnad. Det står i avtalsvillkoren vad som gäller. Prova att läsa dessa innan du gör bort dig på nätet igen.
#629 2018-06-19, 10:28
peatedsoul
Ursprungligen postat av Life2
Via jobbet så flyger jag till USA ett par tre gånger varje månad och hyr alltid bil så jag vill påstå att jag har stor erfarenhet. Är också helhetskund.

Är jag dryg för att jag säger som det är, att du snackar skit? Jag arbetar inte för något biluthyrningsföretag.

Du kan upprepa dig om och om igen men det ändrar inte faktumet att du snackar skit för man har aldrig sagt till dig att du måste betala för att få en bil som fungerar. Vet du varför? För att jag själv varit med om det när jag var ute och körde. Ringde kundtjänsten och berättade att "Malfunction Indicator Light" börjat lysa och ombads då att köra till närmaste station och att jag skulle hålla nere hastigheten och inte göra några kraftiga accelerationer. När jag kom dit gick jag bara in och visade upp hyreskontraktet och mitt körkort så fick jag en annan bil utan någon kostnad då allt redan var ordnat från kundtjänsten.

Om bilen tvärdör och måste bärgas så sker en av två saker, 1, man kommer ut och bärgar bilen utan kostnad och du får hämta en ny på närmaste station eller 2, man kommer ut och bärgar bilen och man kommer också ut med en ersättningsbil till dig på plats, också detta utan kostnad. Det står i avtalsvillkoren vad som gäller. Prova att läsa dessa innan du gör bort dig på nätet igen.


Eftersom du är i USA så pass ofta och dessutom är "helhetskund", vad det nu innebär, så borde du även känna till att det är ganska stor skillnad på kundbemötandet mot den som har "platina medlemskap" jämte den som är strökund. Så det kan vara en förklaring.

Tror absolut det finns personer som fått bra bemötande hos dom, dom är så pass stora så något bra gör dom säkert. Men mig kommer dom dock inte behöva se igen. Och jag är tydligen inte ensam.

Jag kan rekommendera alla att ta alla möjliga medlemskort om man tänkt resa runt i USA, och håller man sig till en större kedja så kan man få väldigt bra erbjudanden och förmåner, även om det blivit lite sämre med det senaste åren.
#630 2018-07-21, 08:19
Lokinju
Några sidor bakåt i tråden står att stora extrakostnader tas ut för extra förare. När jag beställde bil via avis i Sverige meddelade de dock att för registrerad partner behöver man aldrig betala för extra förare.
#631 2018-07-21, 10:22
Ursprungligen postat av Lokinju
Några sidor bakåt i tråden står att stora extrakostnader tas ut för extra förare. När jag beställde bil via avis i Sverige meddelade de dock att för registrerad partner behöver man aldrig betala för extra förare.


Det är olika hos olika uthyrare.
#632 2019-01-27, 20:53
ypsilonsport550
Behöver ju hyra bil också. En fullsize.
Ska hämtas och lämnas på LAX. Fria mil, helförsäkrad och möjlighet att byta mellan två förare. Båda är 30+.
Betala nu vid beställning och låg deposition.
Vill ha det enkelt och så smärtfritt som möjligt. Prisläget är så klart intressant det med.

Vart tittar jag? Rentalcars.com? Momondo?

När man googlar hyra bil i usa så kommer hejdlöst med sidor upp. Både samlingssidor och direkt till uthyrningsföretagen.

Tacksam för tips.
#633 2019-01-29, 16:43
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Behöver ju hyra bil också. En fullsize.
Ska hämtas och lämnas på LAX. Fria mil, helförsäkrad och möjlighet att byta mellan två förare. Båda är 30+.
Betala nu vid beställning och låg deposition.
Vill ha det enkelt och så smärtfritt som möjligt. Prisläget är så klart intressant det med.

Vart tittar jag? Rentalcars.com? Momondo?

När man googlar hyra bil i usa så kommer hejdlöst med sidor upp. Både samlingssidor och direkt till uthyrningsföretagen.

Tacksam för tips.


Du kan använda Rentalcars, Momondo eller liknande för att få en bild över prisläget.
Kolla sen de kända uthyrarna Avis (har vi bokat med senaste gångerna då det funkat bra och de ofta är billiga, där ingår också extraförare om det är familj) Hertz, Enterprise, Budget, Sixt o.s.v. (undvik Alamo Jämför priserna inkl. det du vill ha bortse från det som inte spelar roll för dig.

Kolla medlemskap, rabattkoder mm. Kostar inget men ger fördelar och bättre priser.
Förmodligen hittar du priser som är samma eller kanske lägre än mäklarna (som rentalcars), om inte får du själv värdera vad risken för onödiga problem är värt för dig.
#634 2019-01-29, 23:02
ypsilonsport550
Ursprungligen postat av Floridasidan
Du kan använda Rentalcars, Momondo eller liknande för att få en bild över prisläget.
Kolla sen de kända uthyrarna Avis (har vi bokat med senaste gångerna då det funkat bra och de ofta är billiga, där ingår också extraförare om det är familj) Hertz, Enterprise, Budget, Sixt o.s.v. (undvik Alamo Jämför priserna inkl. det du vill ha bortse från det som inte spelar roll för dig.

Kolla medlemskap, rabattkoder mm. Kostar inget men ger fördelar och bättre priser.
Förmodligen hittar du priser som är samma eller kanske lägre än mäklarna (som rentalcars), om inte får du själv värdera vad risken för onödiga problem är värt för dig.


Tackar för tipsen!
Vet du vad det är för (bil/trafik)-försäkring/ar man bör ha? Det är diverse olika ord och förkortningar som dyker upp som jag inte känner mig hemma med.
#635 2019-01-29, 23:28
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Tackar för tipsen!
Vet du vad det är för (bil/trafik)-försäkring/ar man bör ha? Det är diverse olika ord och förkortningar som dyker upp som jag inte känner mig hemma med.


I pricip alla (om man inte har försäkring på annat sätt) vill/ska ha CDW/LDW & ALI/SLI. Detta är det som i regel ingår när du hyr som svensk (undantag kan vara mindre uthyrare (om man inte kan ange att man är svensk vid sökning) eller att man ibland kan välja själv).
Man får i regel också självriskseliminering, alltså 0 självrisk numera i USA, dessa tre moment bör du ha.
Vissa kan vilja ha t.ex PAI (om man skjutsar folk som är oförsäkrade).
Saker som roadside assistance, glasförsäkring är en smaksak, vill man betala för att skydda precis allt eller inte.....
#636 2019-01-29, 23:35
ypsilonsport550
Ursprungligen postat av Floridasidan
I pricip alla (om man inte har försäkring på annat sätt) vill/ska ha CDW/LDW & ALI/SLI. Detta är det som i regel ingår när du hyr som svensk (undantag kan vara mindre uthyrare (om man inte kan ange att man är svensk vid sökning) eller att man ibland kan välja själv).
Man får i regel också självriskseliminering, alltså 0 självrisk numera i USA, dessa tre moment bör du ha.
Vissa kan vilja ha t.ex PAI (om man skjutsar folk som är oförsäkrade).
Saker som roadside assistance, glasförsäkring är en smaksak, vill man betala för att skydda precis allt eller inte.....


Tackar. Så glas ingår ej i CDW/LDW & ALI/SLI ? Alltså om vi får ett stenskott och rutan spricker eller någon krossar rutan för att leta värdesaker så åker man på att betala det?

Nevermind. Hittade denna sida nu. Här fanns bra förklaring till deras försäkringsdjungel.
http://www.hyrbil-usa.se/forsakring-for-hyrbil-i-USA