Hitta diskussioner med liknande innehåll

Turkish Airlines eller China Airways?

#13 2009-08-30, 01:52
copacabanario
Ursprungligen postat av MingusLabus
Har flygit med Air China till Bkk, via Peking. Helt ok, hade inget att klaga på, maten helt ok också, kändes kanske som aningen trängre säten/utrymme än andra flyg (tidigare flighter till Bkk har varit Finnair, Swiss och Thai) men mkt möjligt att det bara är något jag inbillat mig


Och vad har det med China Airlines att göra?

Sicka amatörer som ger tips här på sidan!!
#14 2009-08-30, 02:13
Disco-Mannen
Förstår inte varför du ska flyga med Turkish Airlines eller China airlines, det är bara slöseri med tid. Flyg med Thai Airways, SAS eller Finnair, så flyger du den rakaste vägen till Thailand
#15 2009-08-30, 08:38
MingusLabus
Ursprungligen postat av copacabanario
Och vad har det med China Airlines att göra?

Sicka amatörer som ger tips här på sidan!!


Men det är väl tur att sådana som du finns som kan tillrättavisa mig med sarkastisk kommentar som efter att ha jobbat 24 h slösurfar halvt i sömnen och uppenbarligen inte är lika alert som du (och gör ett litet misstag).

Sorry TS!

Och du Copabanario,
Get a life
#16 2009-08-30, 13:36
Golliwogg
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Förstår inte varför du ska flyga med Turkish Airlines eller China airlines, det är bara slöseri med tid. Flyg med Thai Airways, SAS eller Finnair, så flyger du den rakaste vägen till Thailand


Du kan inte komma på en enda anledning till varför folk kan välja Turkish framför Thai? Tänk riktigt noga så kanske du får en snilleblixt.
#17 2009-08-30, 18:21
Disco-Mannen
Ursprungligen postat av Golliwogg
Du kan inte komma på en enda anledning till varför folk kan välja Turkish framför Thai? Tänk riktigt noga så kanske du får en snilleblixt.


Det finns en bra anledning till att man väljer Thai, SAS och Finnair framför Turkish Airlines och China Airlines. De flesta Asien flygningarna går över Östersjön och Ryssland. Om man flyger med Thai, SAS eller Finnair så flyger man en rakare sträcka och därmed sparar en massa tid.
#18 2009-08-30, 19:18
flback
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Det finns en bra anledning till att man väljer Thai, SAS och Finnair framför Turkish Airlines och China Airlines. De flesta Asien flygningarna går över Östersjön och Ryssland. Om man flyger med Thai, SAS eller Finnair så flyger man en rakare sträcka och därmed sparar en massa tid.


Du får ett försök till.
#19 2009-08-31, 00:52
Disco-Mannen
Ursprungligen postat av flback
Du får ett försök till.


Turkish Airlines är ett billigare alternativ än Thai Airways, direktflyg är dyrt men jävligt skönt. Men som sagt man kan flyga med Finnair och då slipper man Istanbuls storflygplats, mellanlandningar på storflygplatser leder oftast till en massa problem t.ex. köer vid säkerhetskontrollen. Som sagt man kan flyga billigt med Finnair och komma fram till Bagkok smidigare utan att det kostar skjortan.
#20 2009-08-31, 01:34
gott folk blanda inte ihop Air China dvs CA och China airlines.
#21 2009-08-31, 05:49
flback
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Turkish Airlines är ett billigare alternativ än Thai Airways, direktflyg är dyrt men jävligt skönt. Men som sagt man kan flyga med Finnair och då slipper man Istanbuls storflygplats, mellanlandningar på storflygplatser leder oftast till en massa problem t.ex. köer vid säkerhetskontrollen. Som sagt man kan flyga billigt med Finnair och komma fram till Bagkok smidigare utan att det kostar skjortan.


Det är ingen "jobbig" säkerhetskontroll i Istanbull.

Priserna kan skilja sig så mycket att man kan åka business class med Turkish för samma pris som tex SAS. Visserligen tar det längre tid men alla har inte bråttom.
#22 2009-08-31, 13:47
Disco-Mannen
Ursprungligen postat av flback
Det är ingen "jobbig" säkerhetskontroll i Istanbull.

Priserna kan skilja sig så mycket att man kan åka business class med Turkish för samma pris som tex SAS. Visserligen tar det längre tid men alla har inte bråttom.


Det beror på vilken tid man åker helt enkelt, säkerhetskontrollen i Istanbul kan vara helvetisk på eftermiddagar. Men visst säkerhetskontrollen i Istanbul är inte alls lika jobbig som den på heathrow terminal 5. Biljettpriserna skiljer sig inte så speciellt mycket mellan Finnair och Turkish Airlines. Man kan åka business med Finnair till Bangkok utan att det kostar skjortan, Från 15 000 kr T o R.

Men som sagt det är inget fel på Turkish Airlines, dom är ju numera medlemmar i Star alliance.
#23 2009-09-02, 18:11
Hur är servicen på de olika flygbolagen? Är det fri dricka på hos båda bolagen? Det är ju ett väldigt stort minus om man inte har det.
#24 2009-09-02, 21:25
Ekky
Ursprungligen postat av ksv
Antalet olyckor med dödlig utgång per miljon flygningar:
Europa: http://www.airsafe.com/events/regions/europe.htm
Asien: http://www.airsafe.com/events/regions/asia.htm


China Airlines 7.16
Turkish Airlines 3.60

Jämför det med europeiska etablerade bolag:
SAS 0.19
British Airways 0.17
Lufthansa 0.22


Historiskt sett har alltså China Airlines varit 38 gånger duktigare på att ha ihjäl sina passagerare än t.ex. SAS!
När det gäller Turkish Airlines har även dom en avskräckande statistik. Det som framkommit från deras senaste krasch i februari i år tyder på att ganska mycket inte står rätt till nu heller.

Den här typen av statistik visar visserligen bara vad som faktiskt skett och inte hur illa ställt det är i dagsläget eller om olyckorna berott på något fel hos flygbolagen.
Fast med så dåliga siffror bör man nog ta sig en funderare innan man bokar sin biljett.


Personligen undviker jag gärna båda två.
Det finns gott om alternativ om man vill åka till Thailand, såsom diverse etablerade stora europeiska bolag. Andra alternativ är Thai, som flyger direkt från Stockholm, liksom flera svenska charterbolag.



Tack för den informationen nu avbokar jag min thailandsresa! Thai Air hade ju för fan 1.5 och det är på tok för högt för en paniskt flygrädd människa som mig. Åker bill till Polen eller nåt istället...