Det ar ju bra mycket battre an att anvanda remsor man maste fa stamplade. Jag vet att nar jag var yngre fanns det stamplingsmaskiner i princip overallt dar man kunde stampla sina egna remsor, men de byttes ut mot bemannade sparrar for typ tio ar sedan...
Det finns redan på en massa andra platser exempelvis i boråstrakten men till Göteborgstrakten kommer det aldrig. Planen är att man skall ha ett kort som man laddar på därefter bestäms kostnaden efter hur långt man har åkt genom att man sätter kortet på mätaren när man går på och när man går av.
Nu är det så här att trots att planerna finns trots att det finns mätare för avgång lanseras aldrig de här korten.
Istället får man nöja sig med hundrakorten som man får stämpla och hundra kronor räcker inte långt så om man skall längre bort får man helt enkelt köpa två hundrakort.
Det finns ju olika varianter av månadskort anpassade efter hur stort område man åker kommunalt med. Om man skall åka en längre sträcka en brukbart så får man köpa hundrakorten om man bor i Göteborg eller remsan om man bor i Stockholm.
Hur fungerar remsan är det som de gamla papperskupponerna som fanns innan hundrakorten eller är det helt enkel ett hundrakort?
Det har hänt en del förändringar de senaste åren.
Sjuans spårvagn går visserligen fortfarande till Kortedala men fortsätter hela vägen genom Bergsjön.
Sjuans spårvagn stannar inte längre på lilla torget.
Man har inte längre lösa papperskuponger.
Dessutom sjuan och elvans spårvagn blir allt mer berikade efter gamlestaden.