2010-04-16, 14:36
antagonisten
Det är väl bara att läsa igenom deras villkor. Jag har dock väldigt svårt att tänka mig att flygbolag som Ryanair erbjuder kompensation för sådana här saker. Edit: Det tog mig ungefär en minut att leta upp detta på deras hemsida:
Om ett Ryanair-flyg ställs in och inget lämpligt alternativ är tillgängligt eller om du meddelar Ryanair att du inte tänker fortsätta resan, betalar vi tillbaka hela det erlagda beloppet för de outnyttjade flygningarna i bokningen till den form av betalning som använts för den ursprungliga bokningen.

I enlighet med artikel 7 i EU-förordningen 261/2004 ersätter Ryanair inte passagerare ekonomiskt för flyg som blir försenade eller ställs in på grund av orsaker som Ryanair inte kan styra över (extraordinära omständigheter). Enligt förordningen kan sådana omständigheter förekomma i händelse av politisk instabilitet, meteorologiska förhållanden som berör flygningen i fråga, säkerhetsrisker, oförutsedda flygsäkerhetsproblem och strejker som påverkar driften av ett flygbolag.

Dina rättigheter enligt EU-förordningen (EG) 261/2004 påverkas inte, så om passagerare nekas ombordstigning, flyget ställs in eller försenas mer än två timmar kommer skriftlig information om reglerna för ersättning och assistans i enlighet med förordningen att delas ut på flygplatsen.

Klicka här för mer information om EU-förordningen (EG) 261/2004.
http://www.ryanair.com/se/fragor/vad-hander-om-mitt-flyg-stalls-in-av-ryanair

Har du köpt till en sådan där reseförsäkring kanske situationen ser lite annorlunda ut.