Intressant dokumentär, men jag skulle inte påstå att det som visades var typiskt för Ryanair. Det är typiskt för många flygbolag i lågpriskategorin även om Ryanair ligger främst, en position de har fått genom att vara hypereffektiva och snåla med lull-lull. Detta sätt att driva företag på är ju något som kommit med Ryanair, Lidl, Toys'R'Us och diverse andra, och kunderna strömmar till så länge inget otäckt händer.
Att vända ett flygplan på 25 minuter kan låta sig göras - men det förutsätter ju att passagerarna ombord uppträder som normalt folk och inte som grisar. Tyvärr drar billigflyget till sig just grisar som annars skulle åkt buss. Inte konstigt att det tar tid att städa. Linjeflyg, på sin tid, vände sina flygplan på 15 minuter på utestationerna och 25 på Arlanda. Det var ett flygbolag som hade servering ombord och så gott som full service. Men å andra sidan var flygplanen något mindre.
Jag tänker mig för innan jag köper biljett på Ryanair - av den anledningen att jag vet att kabinbesättningen är ung och oerfaren. Deras insatser kan rädda mitt liv om det smäller och jag vill kunna lita på att de har omdöme att inte öppna en nödutgång på den sidan som det brinner. Erfarenhet är guld värt, eller åtminstone fysisk styrka så man får upp dörren. Det hade varit bra om de 20-åriga söta flickorna i kabinen på Singapore Airlines hade haft det häromåret när en av deras 747:or drämde rakt in i betonghinder på en stängd bana. Folk brann inne för att de inte hade styrka öppna dörrarna i sina saronger.
Filmen var bra, om man tar sensationsjournalistiken och spekulativa klipp i beaktning, men beteendet som visades är inte unikt för Ryanair. Det finns på andra bolag också, bolag vars namn är ganska aktade.
@Tacoritz: de behåller sin personal eftersom unga människor som vill in i flygbranschen är desperata och finns i oändligt antal. Att ha jobbat i Ryanair är en språngbräda på samma sätt som en snabb karriär på McDonalds är för restaurangfolk.
@Edberg: Jag vet också mer än jag kan berätta här av samma anledningar som du...