Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#1 2006-03-06, 21:40
bogarleffe
Om ni kollar på TV4 nu så är det en dokumentär om Ryanair. Minst sagt oroväckande. Personalen är utmattad och skiter i säkerhetsrutiner.
Det var t.ex en unge som spydde på ett säte, och kabinpersonalen dolde lukten med rakvatten(!)..:'(

Jag får ett intryck av att Ryanair är ett minst sagt skabbigt företag. Aldrig att jag flyger med ett sånt fiffel-flygbolag. Inte fan är det så billigt heller med tanke på kvaliteten.


Vad tycker ni? Vågar ni flyga med Ryanair efter detta?
#2 2006-03-06, 21:43
edberg
Jag har aldrig flugit med RyanAir och kommer aldrig att satta min lilla tighta bakdel pa ett utav deras flygplan...

Det galler inte bara dem, da jag jobbar inom 'the aviation-industry' sa vet jag en hel del + hor massa rykten...

Skrammande, minst sagt...
#3 2006-03-06, 22:00
JackassTRE
Jag flög med Ryanair i torsdags! det var inget fel på den flygningen, Skavsta - London ToR 1700 kr ett bra pris, jag bokade plåten tre dagar före avgång/ Man får vad man betalar för så är det hela livet,
#4 2006-03-06, 22:03
Banana
Jag har flugit med dem några gånger och visst, servicen var ju helt avskalad. Konceptet är ju i grunden genialiskt, men när de börjar tumma på säkerheten så är det för jävligt.:sneaky:

Sen tycker jag iofs att man som kund själv har med sig dricka, inte fan behöver man ha juice när det finns vatten att tillgå heller. Dagens I-landsproblem?
#5 2006-03-06, 22:06
Tacoritz
En sak som jag inte riktigt förstår är att flygvärdinnorna BETALAR 19000 spänn för att få ett riktigt skitjobb.
Har jag missat något? Varför tar dom inte jobb på British Airways?
#6 2006-03-06, 22:09
bogarleffe
Ursprungligen postat av Banana
Sen tycker jag iofs att man som kund själv har med sig dricka, inte fan behöver man ha juice när det finns vatten att tillgå heller. Dagens I-landsproblem?


För att white trash-folk som flyger med Ryanair inte dricker vatten, det ska vara cola, ljuice eller annat fetmaframkallande.
#7 2006-03-06, 22:12
JackassTRE
Ursprungligen postat av Banana
Jag har flugit med dem några gånger och visst, servicen var ju helt avskalad. Konceptet är ju i grunden genialiskt, men när de börjar tumma på säkerheten så är det för jävligt.:sneaky:

Sen tycker jag iofs att man som kund själv har med sig dricka, inte fan behöver man ha juice när det finns vatten att tillgå heller. Dagens I-landsproblem?


Det är ingen större skillnad på tjejer och killar som jobbar på Ryanair, SAS eller större bolag, Alla har sina dagar som innefattar slarv, trötthet,
#8 2006-03-06, 22:12
Tacoritz
Jag misstänker att dokumentären inte är helt sanningsenlig. Hur fan lyckas dom behålla sin personal?
Ingen med nåot innanför pannbenet skulle jobba under dom där förhållandena.
#9 2006-03-06, 22:19
edberg
Ursprungligen postat av JackassTRE
Jag flög med Ryanair i torsdags! det var inget fel på den flygningen, Skavsta - London ToR 1700 kr ett bra pris, jag bokade plåten tre dagar före avgång/ Man får vad man betalar för så är det hela livet,


Ett bra pris visst, tycker man att SEK 1,700 ar ett bra pris for sitt liv sa skall man givetvis fortsatta flyga med dem...

Det ar inte alla ganger ett "bra pris" ar allt...

Visste Du vad jag visste sa skulle Du inte ens stoppa Dina samsta skor pa flyget, tyvarr kan jag inte avsloja mer an sa da mitt yrke och involvering hindrar mig att gora sa...
#10 2006-03-06, 22:20
Stålfarfar
Intressant dokumentär, men jag skulle inte påstå att det som visades var typiskt för Ryanair. Det är typiskt för många flygbolag i lågpriskategorin även om Ryanair ligger främst, en position de har fått genom att vara hypereffektiva och snåla med lull-lull. Detta sätt att driva företag på är ju något som kommit med Ryanair, Lidl, Toys'R'Us och diverse andra, och kunderna strömmar till så länge inget otäckt händer.

Att vända ett flygplan på 25 minuter kan låta sig göras - men det förutsätter ju att passagerarna ombord uppträder som normalt folk och inte som grisar. Tyvärr drar billigflyget till sig just grisar som annars skulle åkt buss. Inte konstigt att det tar tid att städa. Linjeflyg, på sin tid, vände sina flygplan på 15 minuter på utestationerna och 25 på Arlanda. Det var ett flygbolag som hade servering ombord och så gott som full service. Men å andra sidan var flygplanen något mindre.

Jag tänker mig för innan jag köper biljett på Ryanair - av den anledningen att jag vet att kabinbesättningen är ung och oerfaren. Deras insatser kan rädda mitt liv om det smäller och jag vill kunna lita på att de har omdöme att inte öppna en nödutgång på den sidan som det brinner. Erfarenhet är guld värt, eller åtminstone fysisk styrka så man får upp dörren. Det hade varit bra om de 20-åriga söta flickorna i kabinen på Singapore Airlines hade haft det häromåret när en av deras 747:or drämde rakt in i betonghinder på en stängd bana. Folk brann inne för att de inte hade styrka öppna dörrarna i sina saronger.

Filmen var bra, om man tar sensationsjournalistiken och spekulativa klipp i beaktning, men beteendet som visades är inte unikt för Ryanair. Det finns på andra bolag också, bolag vars namn är ganska aktade.

@Tacoritz: de behåller sin personal eftersom unga människor som vill in i flygbranschen är desperata och finns i oändligt antal. Att ha jobbat i Ryanair är en språngbräda på samma sätt som en snabb karriär på McDonalds är för restaurangfolk.

@Edberg: Jag vet också mer än jag kan berätta här av samma anledningar som du...
#11 2006-03-06, 22:26
edberg
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Intressant dokumentär, men jag skulle inte påstå att det som visades var typiskt för Ryanair. Det är typiskt för många flygbolag i lågpriskategorin även om Ryanair ligger främst, en position de har fått genom att vara hypereffektiva och snåla med lull-lull. Detta sätt att driva företag på är ju något som kommit med Ryanair, Lidl, Toys'R'Us och diverse andra, och kunderna strömmar till så länge inget otäckt händer.

Att vända ett flygplan på 25 minuter kan låta sig göras - men det förutsätter ju att passagerarna ombord uppträder som normalt folk och inte som grisar. Tyvärr drar billigflyget till sig just grisar som annars skulle åkt buss. Inte konstigt att det tar tid att städa. Linjeflyg, på sin tid, vände sina flygplan på 15 minuter på utestationerna och 25 på Arlanda. Det var ett flygbolag som hade servering ombord och så gott som full service. Men å andra sidan var flygplanen något mindre.

Jag tänker mig för innan jag köper biljett på Ryanair - av den anledningen att jag vet att kabinbesättningen är ung och oerfaren. Deras insatser kan rädda mitt liv om det smäller och jag vill kunna lita på att de har omdöme att inte öppna en nödutgång på den sidan som det brinner. Erfarenhet är guld värt, eller åtminstone fysisk styrka så man får upp dörren. Det hade varit bra om de 20-åriga söta flickorna i kabinen på Singapore Airlines hade haft det häromåret när en av deras 747:or drämde rakt in i betonghinder på en stängd bana. Folk brann inne för att de inte hade styrka öppna dörrarna i sina saronger.

Filmen var bra, om man tar sensationsjournalistiken och spekulativa klipp i beaktning, men beteendet som visades är inte unikt för Ryanair. Det finns på andra bolag också, bolag vars namn är ganska aktade.

@Tacoritz: de behåller sin personal eftersom unga människor som vill in i flygbranschen är desperata och finns i oändligt antal. Att ha jobbat i Ryanair är en språngbräda på samma sätt som en snabb karriär på McDonalds är för restaurangfolk.

@Edberg: Jag vet också mer än jag kan berätta här av samma anledningar som du...


Ett mycket klokt och igenomtankt inlagg...!!!

Applader till Dig Stalfarfar...!

Du ar en klok man...!
#12 2006-03-06, 22:31
Martinson
Ursprungligen postat av JackassTRE
Jag flög med Ryanair i torsdags! det var inget fel på den flygningen, Skavsta - London ToR 1700 kr ett bra pris, jag bokade plåten tre dagar före avgång/ Man får vad man betalar för så är det hela livet,


Ryanairs koncept är mycket bra. Men när man börjar rucka på säkerheten är något fel, visst de har fria från olyckor, men det kommer säkerligen hända någongång.

Jag skulle kunna betala det dubbla priset, bara för att veta att säkerheten är så bra som den kan vara. Det är ett flyg trots allt.

Ryanair är nog absolut inte ensamma om dessa "problem". Tänker först och främst på diverse skumma flygbolag i t ex Afrika, som leasar gamla utjänade DC-8:or, 727:or, 707:or och äldre modeller av flygplanstypen Boeing 737
och använder som passagerarflygplan, för att luftfartsmyndigheterna inte är lika hårda med reglerna. Det är också ett hot mot flygsäkerheten i världen på sikt. För det betyder att du kan ha ditt flygbolag i något Afrikanskt land och sedan tänja så mycket som bara möjligt på underhåll och andra säkerhetsåtgärder.

Klart man lyckas behålla sin personal, om man snackar skit om företaget och säger upp sig, så får man väl betyg därefter också. Följer man inte deras regler så blir man antingen sparkad eller nergraderad. Många har troligtvis familjer och barn att försörja och då säger man inte upp sig hur som helst eller är allmänt rebelliska och går emot företaget.