Vad gäller SAS business class-produkt på långresor så är kvalitén ..sådär jämfört med vad andra bolag erbjuder, men mat och service ligger på bra nivå. Problemet är stolarna som varken är flatbeds eller lie-flats utan vanliga recliners med 170 graders vinkel = stolen blir inte fullständigt rak/platt vid full recline. Underhållningssystemet är ett skämt, vi snackar sämre än Singapore Airlines ekonomiklass när det gäller filmutbud o.dyl.
Fast det skall tilläggas att priserna för SAS business reflekterar detta. J och Z-klassbiljetter till USA och Asien kan ligga runt 10.000kr för enkelresa, och 12-14000 för normal C-fare, vilket bör anses vara rätt billigt jämfört med asiatiska bolag med herregud-vad-lyxigt-faktor i sin businesskabin.
Fasttrack och priority checkin får man både på EWR och ARN/CPH, däremot får man bara tillgång till Business Lounge och inte Scandinavian Lounge på de nordiska flygplatserna.
Med det sagt så tycker jag att den enda transatlantiska rutt med SAS som var värd att betala Business class för ur egen ficka var den nu nedlagda Köpenhamn - Seattle. De återstående är helt enkelt för korta för att motivera priset. Resor österut med sin mer allvarliga jetlag-effekt däremot, dvs rutterna till Bangkok, Peking och Tokyo, är mkt prisvärda i C.