2010-12-22, 23:01
LasseNorr
Ursprungligen postat av Cliffak
Nähänä. Så inga bilar från Toyota har lösa bultar, oavsett om de är fabriksnya eller har gått 40000 mil, inte servats på flera år och är mer rost än bil?

Trollar du eller inser du på fullaste ansvar inte att underhåll är avsett att förhindra just att tekniska fel uppstår, oavsett om det handlar om bilar eller flygplan? Du är förresten lika död i din bil om du kör av skogsvägen i 90 blås (eller varför inte krockar med en älg, då hjälper det inte hur fast alla bultar sitter..) som om flygplanet du färdas i plötsligt exploderar mitt i luften som i någon dåliga amerikansk action.

Boeing 737 är världens vanligaste trafikflygplan med runt 6500 tillverkade exemplar. Får man tro Wikipedia är i genomsnitt 1250 av dessa i luften vid varje givet ögonblick och en 737 startar eller landar någonstans i världen var femte sekund. Om jag inte räknat fel innebär detta över sex miljoner starter eller landningar och nästan 11 miljoner producerade flygtimmar per år, bara med en flygplanstyp. Hur många allvarliga olyckor inträffar på detta (om vi nu bortser från bolag från bananrepubliker där det faktiskt är problem med säkerheten)?


Varför sköts inte underhållet då av stora flygbolag så att bultarna inte lossnar eller att det glöms kvar lite plast & tejp som dödar 200 människor några timmar senare?

6 miljoner starter / år är ju ingenting, i bara sverige gör vi väl 6 miljoner "starter" med bil / dag.
Jag står då för minst 30-50st, inte fan har jag fallit 10km och fått mina kalsonger utspridda i havet eller nån skog som någon skum pilot lyckats pricka av.