Så farligt är det att flyga - utbruten tråd /mod

#1 2010-12-15, 02:17
LasseNorr
Sluta jämföra flygplansolyckor mot trafikolyckor

Om du krockar med en bil så faller du inte 10km i 800km/h ner i backen och blir lite svedd av högexplosivt flygbränsle

Ett tips är ju att ni som e flygrädda sitter vid ett fönster, om ni ser att vingen "vibrerar" eller rör sig under flygningen så är det ett tecken på allvarligt fel!

Fördelen med att dö i en flygkrasch är ju att under dom typ 2-3minuter ni störtar mot backen hinner fundera över erat liv och acceptera det. I en bilolycka som oftast är över på ca 5sek så hinner man inte fundera så mycket på varför man inte gav sina käraste en sista puss eller gick ut med hunden.

BTW så räcker det med 1(!) lös bult, skruv, mutter för att dra ner ett flygplan i ett eldklot från himlen.
Finns gott om sådana filmer på youtube eller dokumentärer att se

Oftast kraschar ju plan av helt fjantiga fel, typ piloten har ignorerat väjningsplikt, pippifågel i motorn, någon skruv eller bult relaterad till styrmekanismen lossnar..ja listan kan göras lång.

Ha en trevlig flygtur!
#2 2010-12-15, 03:09
svampdamp
Snacka om att förpesta en av de bästa trådarna på flashback.

Ursprungligen postat av LasseNorr
Sluta jämföra flygplansolyckor mot trafikolyckor

Om du krockar med en bil så faller du inte 10km i 800km/h ner i backen och blir lite svedd av högexplosivt flygbränsle



Inte alla flygkrashar går till så att planet slår i marken i 90 grader med nosen först sen så exploderar inte planet hur som helst.

Ursprungligen postat av LasseNorr

Ett tips är ju att ni som e flygrädda sitter vid ett fönster, om ni ser att vingen "vibrerar" eller rör sig under flygningen så är det ett tecken på allvarligt fel!


Även den som är flygrädd bör veta att vingarna på ett flygplan klarar av sjuhelvetes med stress.
I ett test böjde man vingen på ett boeing plan nästan 40 grader innan det small.

Ursprungligen postat av LasseNorr

BTW så räcker det med 1(!) lös bult, skruv, mutter för att dra ner ett flygplan i ett eldklot från himlen.
Finns gott om sådana filmer på youtube eller dokumentärer att se


Nej, det funkar inte så. Allt har en backup och muttrar lossnar inte titt som tätt.
Det är inte morfars gamla Volvo nu.

Ursprungligen postat av LasseNorr

Oftast kraschar ju plan av helt fjantiga fel, typ piloten har ignorerat väjningsplikt, pippifågel i motorn, någon skruv eller bult relaterad till styrmekanismen lossnar..ja listan kan göras lång.

Ha en trevlig flygtur!


Ett plan krashar oftast efter mängder av fel, ett fel gör inte så att det går åt pipan utan det är oftast en rad av saker som sker.
#3 2010-12-15, 13:51
Powerless1
Ursprungligen postat av LasseNorr
högexplosivt flygbränsle
Diesel och flygfotogen är ungefär tre gånger mindre brandfarligt än bensin.
Ursprungligen postat av LasseNorr

om ni ser att vingen "vibrerar" eller rör sig under flygningen så är det ett tecken på allvarligt fel!
Vingarna är flygplanets stötdämpare. Om de inte kan röra sig så går det lika illa som för en bil som har trasiga stötdämpare. Fordonen går sönder.
Ursprungligen postat av LasseNorr

I en bilolycka som oftast är över på ca 5sek så hinner man inte fundera så mycket
I princip alla flygolyckor med dödlig utgång sker i kollision med marken. Sen beror det - precis som med bilen - under vilka omständigheter kollisionen sker om överlevnadsmöjligheterna.
Ursprungligen postat av LasseNorr

BTW så räcker det med 1(!) lös bult, skruv, mutter för att dra ner ett flygplan i ett eldklot från himlen.
En bult kan inte antända ett flygplan.
#4 2010-12-15, 14:43
Ursprungligen postat av LasseNorr


Oftast kraschar ju plan av helt fjantiga fel, typ piloten har ignorerat väjningsplikt, pippifågel i motorn, någon skruv eller bult relaterad till styrmekanismen lossnar..ja listan kan göras lång.


Det här är så fånigt att jag allvarligt funderar på att sätta det i min signatur
#5 2010-12-15, 17:31
Extrans
Ursprungligen postat av LasseNorr
Sluta jämföra flygplansolyckor mot trafikolyckor

Om du krockar med en bil så faller du inte 10km i 800km/h ner i backen och blir lite svedd av högexplosivt flygbränsle

Ett tips är ju att ni som e flygrädda sitter vid ett fönster, om ni ser att vingen "vibrerar" eller rör sig under flygningen så är det ett tecken på allvarligt fel!

Fördelen med att dö i en flygkrasch är ju att under dom typ 2-3minuter ni störtar mot backen hinner fundera över erat liv och acceptera det. I en bilolycka som oftast är över på ca 5sek så hinner man inte fundera så mycket på varför man inte gav sina käraste en sista puss eller gick ut med hunden.

BTW så räcker det med 1(!) lös bult, skruv, mutter för att dra ner ett flygplan i ett eldklot från himlen.
Finns gott om sådana filmer på youtube eller dokumentärer att se

Oftast kraschar ju plan av helt fjantiga fel, typ piloten har ignorerat väjningsplikt, pippifågel i motorn, någon skruv eller bult relaterad till styrmekanismen lossnar..ja listan kan göras lång.

Ha en trevlig flygtur!


Är du seriös? Om du är det kan du nog titulera dig som den största idioten som någonsin gått i ett par skor. Nej, ett plan exploderar inte av att en bult lossnar, som tidigare talare sagt så är flygfotogen mycket svårare att antända en t.ex. bensin. Var för ett par veckor sen med och tränade med flygplatsräddningen på en flygplats, när de skulle sätta fyr på flygbränsle fick de använda bensin och en gasoltändare för att lyckas.

Som sagt, grattis till att ha fel i absolut alla påståenden i ett inlägg!
#6 2010-12-15, 19:34
SilentVictory
Ursprungligen postat av Extrans
Är du seriös? Om du är det kan du nog titulera dig som den största idioten som någonsin gått i ett par skor. Nej, ett plan exploderar inte av att en bult lossnar, som tidigare talare sagt så är flygfotogen mycket svårare att antända en t.ex. bensin. Var för ett par veckor sen med och tränade med flygplatsräddningen på en flygplats, när de skulle sätta fyr på flygbränsle fick de använda bensin och en gasoltändare för att lyckas.

Som sagt, grattis till att ha fel i absolut alla påståenden i ett inlägg!

Det är ju farligt att flyga, så det allra bästa är ju att flyga lågt och sakta
#7 2010-12-15, 21:04
ltesh
Sen kan man också tillägga att de allra flesta (fler än 95%, har jag för mig - rätta mig om jag har fel) som är med i en flygolycka överlever. Alltså: inte ens om man skulle råka vara med i en flygolycka är risken särskillt stor att man dör
#8 2010-12-15, 23:03
xituno
Ursprungligen postat av LasseNorr
Sluta jämföra flygplansolyckor mot trafikolyckor


Varför då?

Men jag har redan jämfört det med annat vilket du hade märkt om orkat klicka på de länkar jag gav till mina tidigare inlägg som var relevanta för frågan (du behövde alltså inte ens söka efter dem). Då hade du tillexempel kunnat jämföra det med antalet självmord: det var drygt 30% fler som tog livet av sig i lilla Sverige än vad som avled i flygolyckor i hela världen under 2009. Eller att det var nästan 6 gånger fler som dog i lilla Sverige på grund av rökning än vad som avled i flygolyckor i hela världen under 2009.

Ursprungligen postat av LasseNorr

Om du krockar med en bil så faller du inte 10km i 800km/h ner i backen och blir lite svedd av högexplosivt flygbränsle


Om du haft ett hum om vad du pratade om hade du känt till att de flesta flygolyckor händer vid start och landning. När man sitter i ett flygplan är risken näst intill obefintlig att bli dödad på grund av att någon av förarna i de omgivande flygplanen är alkhol/drog-påverkad, fipplar med mobilen, gör galna omkörningar etc...

Jag låter bli att ta upp alla dina andra felaktigheter då andra redan gjort det.
#9 2010-12-22, 01:29
LasseNorr
Så ni förnekar det jag skrev innan?

Att en endaste lös bult eller skruv på få ett fullsatt flygplan att smälla ner i backen?

Finns ju gott om dokumentation om detta, skakar fram det för er som tror det är lögn eller försöker dölja.

Det är ju snarare ni som ljuger, som hävdar att flygplan EJ kan krascha p.ga detta.
Vad händer den dagen en FBŽare lyckas dö av en lös bult eller nån annan fjantig sak som drar ner ett flygplan i ett eldmoln? När jag menar "drar ner i ett eldmoln" så menar jag givetvis just den där stunden som kraschen förstör bränsletankarna eller skär av bränslesystemet så bränslet antänds och de ovetande svenska resenärerna från Thailand eller Bulgarien får en helt ny solbränna ala grillad kyckling.


"September 8, 1989 - On a charter trip from Oslo to Hamburg, Partnair Flight 94 is cruising at 22,000 feet -- when it suddenly begins diving toward the sea. The aging propeller plane crashes into the water. All 55 people on board are killed. It is the biggest airline disaster in Norwegian history. As investigators piece together what happened, they uncover a problem so serious, it sends shock waves through the industry. How had a single bolt caused the plane to fall out of the sky? And why is it a potential problem for every passenger plane in the world?"

Påminn mig att lämna ett testamente som stämmer er om jag dör i en flygkrasch i framtiden
#10 2010-12-22, 08:13
Brøt ut till en egen tråd där teorier om flygrisker kan läggas fram.

/mod
#11 2010-12-22, 08:36
Visst finns det scenarion där en pyttesak orsakat olycka. Kommer ihåg något jag såg på TV en gång om hur en tejpbit som satts upp av städperson för en sensor i cockpit, och sedan glömts gav piloterna helt galna värden. De fick tex Overspeed och Stall-warning samtidigt, vilket lite förenklat kan sägas är varandras motsatser. Dock är detta knappast ett vanligt fenomen, Men jodå, det kan hända.
#12 2010-12-22, 08:49
DrGreenthumb
Ursprungligen postat av LasseNorr
Sluta jämföra flygplansolyckor mot trafikolyckor

Om du krockar med en bil så faller du inte 10km i 800km/h ner i backen och blir lite svedd av högexplosivt flygbränsle

Ett tips är ju att ni som e flygrädda sitter vid ett fönster, om ni ser att vingen "vibrerar" eller rör sig under flygningen så är det ett tecken på allvarligt fel!

Fördelen med att dö i en flygkrasch är ju att under dom typ 2-3minuter ni störtar mot backen hinner fundera över erat liv och acceptera det. I en bilolycka som oftast är över på ca 5sek så hinner man inte fundera så mycket på varför man inte gav sina käraste en sista puss eller gick ut med hunden.

BTW så räcker det med 1(!) lös bult, skruv, mutter för att dra ner ett flygplan i ett eldklot från himlen.
Finns gott om sådana filmer på youtube eller dokumentärer att se

Oftast kraschar ju plan av helt fjantiga fel, typ piloten har ignorerat väjningsplikt, pippifågel i motorn, någon skruv eller bult relaterad till styrmekanismen lossnar..ja listan kan göras lång.

Ha en trevlig flygtur!


Sluta snacka skit...

NEJ planet kraschar inte pga 1 bult
NEJ ingen pippifågel kan få motorn att explodera
NEJ styrmekanismen spelar ingen roll om inte flygplanet är från 1920
OCH NEJ NEJ NEJ ingen jävla fel om vingen vibrerar, oftast gör den så!

Du är ju förfan idiot, finns flera faktorer till flygkrasch men du lyckades inte nämna nån alls!