Ägnade gårdagskvällen på arlanda då mitt plan blev nästan 5 timmar försenat på grund av ett tekniskt fel. Enligt en EG-dom så har passagerare rätt till kompensation från flygbolagen om det är en försening över 3 timmar. Undantaget är om orsaken ligger utanför flygbolagets kontroll, ex väder eller att flygledarna strejkar ger tex ingen rätt till ersättning. När det gäller övriga "extraordinära omständigheter" så är det lite mer diffust vad som gäller.
Det flygplan jag skulle åka med var drabbat av ett tekniskt fel, nån del som lossnat typ. Var en förhistorisk MD-87 av äldre modell. Det är ju en kalkyklerad risk från flygbolagets sida att flyga med gammla flygplan, att dessa är i större behov av service kan ju knappast vara att anse som en extraordinär omständighet. Flygbolaget i fråga var Blue1 som ingår i SAS koncernen.
Enligt vilkoren på sas hemsida så har jag ingen rätt till kompensation men enligt vilkoren på konsumentverkets hemsida som baserar sig på en EG-förordning så har jag rätt till 250EURO i ersättning i mitt fall. Media uppmärksammade för några veckor sedan att i princip alla svenska flygbolag hadde felaktiga och vilseledande information om sina skyldigheter på sina hemsidor så jag utgår ifrån att infon på konsumentverkets hemsida stämmer.
Någon som har erfarenheter av att kräva och även lyckas få ut ersättning av ett flygbolag i liknade fall?