2012-02-16, 07:28
Tjaeng
Ursprungligen postat av alex1987
1. Detta är en sanning med modifikation, Ryanair flyttar till huvudflygplatser på fler och fler orter, och sedan ligger en del av deras flygplatser faktiskt närmare staden än "huvudflygplatsen"


Det kvittar så länge det handlar om Frankfurt Hahn, London Stansted, Stockholm Skavsta, Bryssel Charleroi osv. Ryanair flyttar till huvudflygplatser på de ställen där det antingen inte finns någon LCC-flygplats eller där huvudflygplatsen bygger en skabbig LCC-terminal. Se på CPH Go.

Vad gäller den geografiska närheten kvittar det också, med tanke på att kommunikationerna till sekundärsflygplatserna alltid är sämre. Om du inte tror mig kan vi ju köra ett rejs från Landvetter resp GBG City Airport in i centrala göteborg med kollektiva färdmedel och se vem som kommer fram först.

Ursprungligen postat av alex1987

2. Detta baseras endast på det du läser i aftonblaskan, det du inte hör är alla miljoner kunder som är nöjda, för dom klagar ju inte i media.


Det handlar om personlig erfarenhet.

Ursprungligen postat av alex1987

3. Du får alltid pengarna tillbaka eller möjlighet att boka annan rutt.


Nej, jag försökte boka en biljett till Zaragoza samma dag som de helt utan förvarning suspenderade hundratals rutter och parkerade 80 plan över vintern för att kostnadsbespara. Pengarna drogs, ingen biljett kom, ärende fortfarande olöst.

Ursprungligen postat av alex1987

4. Man flyger ekonomiskt det är så man tjänar pengar.


Att flyga få gånger per vecka har inget med ekonomi att göra, det handlar om att de har för många plan som de numera varken får sålt eller kan fylla.

Ursprungligen postat av alex1987

5. Det är din åsikt och den är högst subjektiv.


Ja.

Ursprungligen postat av alex1987

6. Detta är förstås inte ok, dock finns möjlighet att faxa dom.


Ja, och du kan såklart förklara varför en mejladress eller annat sätt att komma i kontakt med dem via nätet inte skulle vara något slags minimikrav för ett företag som säljer tjänster via internet? Just ja, det är visst ett krav, men det skiter Ryanair i. Att det finns "möjlighet" att faxa dem är inget annat än ett sätt att obstruera och höja tröskeln för att kontakta företaget.

Ursprungligen postat av alex1987

Sedan stämmer det att Norwegian tar över mer och mer i skandinavien men det beror nog på att Ryanair inte satsar fullt ut här upp, kan bero på att dom själv har sagt att dom inte har så mycket klagomål någonstans som i sverige, vad det beror på kan man ju spekulera i, kan bero på att svensken i sig är så van att ha så många regler och hjälp att hålla sig i pga de rödas långa styre.


Vad Ryanair säger ska man ta med en stor karlanäve med salt. Ryanair blir utkonkurrerade i Sverige eftersom de suger jämfört med Norwegian på alla sätt och vis. Så enkelt är det. Och detta kommer från någon som inte gillar att flyga LCC i vanliga fall oavsett. Om de inte lyckas göra vinst i konkurrens mot Norwegian när de senare betalar svindyra landningsavgifter på Arlanda har de heller inget att komma med på den nordiska marknaden. Och tro inte att de inte försökt.

Ursprungligen postat av alex1987

I övrigt duger norwegian på typ Göteborg-Stockholm där man kan hitta biljetter för 500 spänn, i övrigt är dom inte ens nära att matcha ryanairs priser där man kan flyga för så lågt som 50 spänn (och ibland mindre) och dessa resor är inte svåra att hitta, hemligheten är att vara flexibel.


Du överdriver som vanligt. 500 spänn är mer än vad biljetter mellan Göteborg och Stockholm kostar med SAS för flera fare classes.