Ursprungligen postat av Tjaeng
Pratar du om Gottröra där ett splitternytt (mindre än ett år gammalt) plan fick is i motorn pga slarv av markpersonal
Hej, kika in i haverikommissonens rapport sidan 86
http://www.havkom.se/virtupload/content/101/C1993_57.pdf
Där står det, som vanligt vid alla större olyckor så är det flera bidragande faktorer till att olyckan kunde ske, att det var klaris i kombination att cokcpitpersonalen felhandlade p.g.a. att de inte var utbildade korrekt och det är snarare ett systemfel (branschen i stort) än ett bolagsfel.
Jag vill påstå att de allra flesta olyckor, typ 85 % är felhandling i cockpit, felhandling som oftast beror på att vi männskor ibland avviker från gällande rutiner, detta gäller förstås överallt i samhället och är inte unikt för flyget, kika bara på den italienska sjökaptenen, vilket är senaste exemplet på en mänsklig felhandling som får katastrofala följder.
Undrar vilket som blir nästa, för det kommer ett nästa, var så säker.
Jag vill på påstå att de flybolag med lägst frekvens av felhandling är dem som har en sund utbildningstrategi, och det är ju inget man ringer och fråga kundtjänst om