2012-02-19, 09:55
eddievan
Ursprungligen postat av Cliffak
"SAS har gamla flygplan" är dessutom inte sant. De har en blandad flotta likt många andra bolag som varit med länge. Titta på Lufthansa exempelvis så finns det även där många äldre plan, liksom många nya. Man har helt enkelt olika syn på hur länge man ska behålla flygplanen.

SAS och många andra europeiska bolag har dessutom förhållandevis unga flottor jämfört med vissa amerikanska bolag som fortfarande kör omkring med DC-9 med uppåt 40 år på nacken. Hade det inte varit för bränslekostnaderna hade MD-80 nog fått vara kvar ett bra tag till.

Ryanair kan eventuellt fortfarande dra nytta av sin mastodontbeställning ett tag till och sälja av planen för att ersätta med nylevererade när det är dags för en tyngre check. Nu vet jag inte om samtliga plan man beställde är levererade men om det är så så kommer man att få problem när man inte kan ersätta lika billigt.


Flyget står inför en ganska stor teknisk omställning de närmaste åren med nya, fantastiskt bränslesnåla kärror på väg in (växlade fläktsteg, bleedless engines, komposite i struktur o.s.v.) så har man en stor flotta som behöver bytas ut så kommer det bli som på börsen, stort utbud, liten efterfrågna -> fantastiskt bra köpläge för land utanför EU (och vi vet ju hur deras ekonomi ser ut)

MD80:ornas stora kostnader ligger på maintenance och fuel, de är fantastiska arbetshästar men de är ett par generationer bort och borde bytas ut av miljöskäl.

Synd att Bombardier (BF Goodrich) klantade sig med landställen på Q400:an, den var en riktigt häftig och ekonomisk kärra..

Vad handlade tråden om sarruuu

Nu blir man väl avstängd igen