Ursprungligen postat av luckylucaz
Jag ser inte många paralleller mellan Southwest Airlines och Ryanair från en passagerarsynvinkel. Alltså visst, bägge flyger flygplan och så, men Southwest är inte ett lågprisbolag.
Vad du ser och inte ser för paralleller är irrelevant. Det finns avhandlingar på området som visar hur LCC-konceptet började och spreds med Southwest. Southwest må inte sticka ut lika mycket, men deras affärsidé och tillvägagångasätt är en karbonkopia av Ryan.
Ursprungligen postat av luckylucaz
"Rätt timing" innebär typiskt att köpa en biljett två månader i förväg, flyga ut på en tisdag förmiddag, och spendera hela dagen i luften med undantag för två mellanlandningar. Då kan du flyga "billigt" mellan hubbar. Vill du flyga över en helg från t.ex. San Francisco-området till New Orleans så betalar du DYRT (hittar du något billigt får du säga till, jag har letat länge

) Visst, även med Ryanair betalar du mer för attraktiva biljetter, men det jag kan säga är att när jag bodde i Skandinavien var det betydligt billigare för mig att resa var och när jag ville, mycket tack vare lågprisbolagen.
Du verkar ha ytterst skev referensram. Avståndet mellan San Francisco coh New Orleans är lika långt som avståndet mellan Arlanda och Tel Aviv, dvs längre än i princip alla Ryanairs linjer, utom möjligtvis de till Kanarieöarna. Om du nu vill ha en routing som är billig så ser jag SJC-MSY (San Jose-New Orleans) till standardfare för mindre än 65 dollar enkelväg på rätt många datum. Du kan inte förvänta dig bra priser om du vill åka via stora hubbar, på samma sätt som att Ryanair också har svårt att erbjuda riktigt prisvärda biljetter från Gatwick i jfr med Stansted, eller El Prat i jfr med Girona.
Ursprungligen postat av luckylucaz
Och Southwest är fortfarande inte billigare än andra bolag.
Nehej, och? Ryanair är inte heller billigare än andra bolag, det bara råkar vara så att vissa tror det.
Ursprungligen postat av luckylucaz
Jo. För bonuspoäng är inte gratis...
Bonuspoäng köps från flygbolaget, och betalas av företaget som ger dig poängen. Så ja, de är gratis såtillvida att du inte betalar mer för flygbiljetten än vad en person utan intjäningsmetod betalar för samma biljett. Du kan inte hävda att dylika poäng skulle kosta pengar med mer än att du skulle påstå att ICA-kort och Coop Medmera också gör så att all mat i resp. butik blir dyrare.
Ursprungligen postat av luckylucaz
Flyger man varje eller varannan vecka låter det som att det är inom jobbet, vilket låter som att man inte själv betalar resan. I sådant fall är det naturligtvis meningslöst att argumentera för/emot lågprisflyg eftersom huvudpoängen med dem är just att du betalar mindre

Jag betalar alla mina resor själv, och åker på kort varsel. Skillnaden gentemot LCC-bolag är att legacies alltsomoftast flyger (flera) gånger varje dag, erbjuder bekvämligheter (och garantier) vid transfer och dessutom så är de inte så dyra till att börja med. Inte ens SJ kan slå flyget mellan Stockholm och Göteborg/Malmö/Köpenhamn i pris, och Norwegian lyckas uppenbarligen hålla både så lågt pris och så hög kvalitet utan att vara rövhål, att Ryanair inte vågat dra igång några kortrutter inom Skandinavien.
Dessutom handlar det inte alltid bara om city-hopping inom europa. Hur många känner inte folk som suttit och pinat sig på flygplatsen i säg, Kiev eftersom tripadvisor el.liknande säger att Aerosvit är billigast till Asien? Detta när lite koll på de större bolagens kampanjer kan rendera extremt mycket bekvämare resa till samma eller t.om lägre priser.
Ursprungligen postat av luckylucaz
Kan inte hela denna diskussion helt enkelt sammanfattas med "du får vad du betalar för"? Jag flyger relativt ofta privat (ca 40 flygningar/år). Jag själv prioriterar pris och är inte förnäm av mig. För mig är fokus inte på flyget i sig självt, utan på destinationen. Jag har därför inga som helst problem med budgetflyg. En av mina bästa flygupplevelser har faktiskt varit på ett Air Arabia budgetflyg mellan Egypten och Jemen.
Fine, men det är inte det som diskussionen handlar om. Diskussionen handlar om en avvägning mellan Ryanairs olika meriter eller tillkortakommanden. "Vad man får" och "vad man betalar för" är i definitivt inga objektiva mått.