2012-02-21, 22:29
Ursprungligen postat av Tjaeng
Vad du ser och inte ser för paralleller är irrelevant. Det finns avhandlingar på området som visar hur LCC-konceptet började och spreds med Southwest. Southwest må inte sticka ut lika mycket, men deras affärsidé och tillvägagångasätt är en karbonkopia av Ryan.


Det är väl knappast irrelevant hur en passagerare upplever bolagen. Du, och en del andra postare på detta forum, verkar ha ett ganska nördigt intresse för själva flygandet och allt som hör därtill (flygbolag, dess historia, flygplanstyp, affärside, motor i planet). Visst, jag kan förstå det eftersom detta ämne ligger i forumet "flygbolag". Men jag tippar på att en slumpmässig resenär skiter i huruvida Southwest initierade LCC-konceptet för 20-30 år sedan och vilka avhandlingar som skrivits om detta. Snarare bryr de sig om hur bolaget är idag, och en resenär som flugit både Ryanair och Southwest kan vittna om att de inte kan jämföras.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Om du nu vill ha en routing som är billig så ser jag SJC-MSY (San Jose-New Orleans) till standardfare för mindre än 65 dollar enkelväg på rätt många datum.


Nja, där försökte du dig nog på en snabbis, och det köper jag inte. Eller räknar du med $65 och X antal bonuspoäng?

Ursprungligen postat av Tjaeng
Du kan inte förvänta dig bra priser om du vill åka via stora hubbar, på samma sätt som att Ryanair också har svårt att erbjuda riktigt prisvärda biljetter från Gatwick i jfr med Stansted, eller El Prat i jfr med Girona.


Även här har vi en skillnad mellan USA och Europa i så fall. Det är just mellan hubbstäder du finner billiga priser i USA. San Francisco till New York, Chicago, Atlanta, Denver t.ex. Vill du flyga till mindre städer så blir det dyrt. Från vad jag kan avgöra har detta i USA mycket mer med konkurrens, utbud & efterfrågan att göra än med flygplatsavgifter.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Ryanair är inte heller billigare än andra bolag, det bara råkar vara så att vissa tror det.


Nu räknar du med dina poäng igen, eller hur?

Ursprungligen postat av Tjaeng
Bonuspoäng köps från flygbolaget, och betalas av företaget som ger dig poängen. Så ja, de är gratis såtillvida att du inte betalar mer för flygbiljetten än vad en person utan intjäningsmetod betalar för samma biljett. Du kan inte hävda att dylika poäng skulle kosta pengar med mer än att du skulle påstå att ICA-kort och Coop Medmera också gör så att all mat i resp. butik blir dyrare.


Snurrig logik. Så om du t.ex. handlat på ICA för 100.000 kr och samlat massa poäng så är de gratis? Eller om du varit lojal och flugit med SAS i flera år och samlat massa poäng så är de gratis? Låter som du svalt bonusprogrammens propaganda med hull och hår. Jag kan även upplysa dig om att oavsett hur du tjänat dina poäng så har de ett värde. Jag sålde t.ex. nyligen 25000 united miles för $375.