2012-02-22, 09:33
Tjaeng
Ursprungligen postat av luckylucaz

Ja, t.ex. itasoftware (även om de inte inkluderar southwest), men jag hittar fortfarande inte $65. Den billigaste enkel SJC-MSY jag hittar är $187 med US/AA under två tisdagar i maj, inklusive skatt och allt. Jag hävdar fortfarande att du drog en snabbis där, men se den föll jag inte för.


Jag använder KVS, och ser SJC-MSY i både April och Maj för $65. Fast jag får erkänna att jag inte lyckas få fram samma fare på deras hemsida. Att Southwest inte publicerar sina data up-to-date och lika flitigt som andra på SITA/ATPCO är bara ytterligare ett tecken på att de tillhör samma rövhålsliga som Ryanair: De hemlighåller fareclasses för att driva bokningstrafiken genom sina egna diskrimerande hemsidor istället.

Och så ser jag att du bekvämt nog inte svarade på utläggningen om avstånden. Femtimmars flygning med Ryanair, 3500km/2100miles, under 150 dollar eller vad de billigaste transkontinentala priserna med amerikanska bolag nu är. Jag hade lite svårt att överhuvudtaget hitta några, och prisjägeri? Ja, det görs ju inte lättare av att Ryanairs hemsida kräver captchas hela tiden. Vafan?

Ursprungligen postat av luckylucaz

Om du har valt ett kreditkort som ger frequent flyer miles istället för cash back, ja det har du.


Det finns gott om kort som ger miles men som aldrig ger cashback.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Om du väljer att handla, tanka eller flyga med ett speciellt företag för att få extra bonus trots att det inte är billigast, ja det har du.


Och om jag inte gör det? Om nu nu inte märkt det så står SAS Group och Lufthansa Group i en förkrossande dominans på flygmarknaden i Norra Europa.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Och som jag även nämnde, oavsett hur du får poängen så har de ett värde. Antag att jag har 25000 poäng och väljer mellan att sälja dem för $375 eller använda dem till att köpa en inrikesbiljett t/r. Då är den indirekta kostnaden för biljetten $375.


Poängen är värdelösa innan de realiseras. Om jag då realiserat dem i form av en ny flygbiljett så är det en tolkningsfråga om hur man "bokför" värdet i huvudet. För mig som flyger mycket och uteslutande använder poängen till att flyga mer ser jag det inte som en minskning av mina totala utlägg på flygresor utan mer resor för samma kostnader. Indirekta kostnader be damned, de skulle inte ha undvikits på något sätt iallafall.


Ursprungligen postat av luckylucaz

Ja jag håller med om att lågprisbolagen har sina brister, och just tidsaspekten begränsar dess praktiska nytta. Men det är väl bara att inse att många värderar saker annorlunda. Couchsurfers som besökte mig var typiskt unga studenter som inte hade några pengar. Så nu, med hjälp av couchsurfing och Ryanair, kan de utforska Europa. Vad beror bitterheten på? Är det avundsjuka att gemene man nu kan flyga?


Min "bitterhet" mot Ryanair har ingenting med vad andra tycker eller borde tycka om bolaget och dess förtjänster. Folk som vill åka med dem får gärna göra det, på samma sätt som att folk för mig gärna får lifta och tågluffa sålänge de inte är oförtrutet verbala om hur mycket bättre det är än att äga bil. För där ligger kruxet, Ryanairfans verkar inte förstå att någonting inte nödvändigtvis behöver vara objektivt bättre bara för att A är billigare än B, även om de bara är jämförbara på ett superficiellt plan (se: tågluffa vs åka tåg på normalt vis).