Ursprungligen postat av Lobengula
Om du har 95K på AAdvantage så är du kanske AA Platinum? Det motsvarar OneWorld Sapphire eller BA Silver. Då kostar det inget att boka sittplats före 24h innan avgång. Alla kan kostnadsfritt välja sittplats när check-in startar 24h innan avgång oavsett status.
Ja om du måste/vill betala för sittplats redan när du köper biljetten så kostar det mer i Business class, och ännu mer för övre däck. Jag tror det ligger på ca 400-500 kr per fligtsträcka. Om du måste ha 64A/K så är det mer eller mindre nödvändigt då dessa platser inklusive 62A/K ryker ganska fort. 62K är för övrigt bästa platsen

Den är lite bättre än 62A när det gäller "privacy". 64A/K är också jättebra platser men lite mer instängda.
23K är mycket pengar men ganska billigt för en business class biljett till LAX. Normalpriset ligger på ca 33K-35K.
Saken är ju den att om du åker två långdistans per år så kan du åka business class för ca 13K T/R. Om du är lite flexibel vad gäller resdatum. Samla ihop 30K Avios på kontot och använd dessa för uppgraderingar (Betala för Economy+ och använd Avios för uppgradering). Du får tillbaka lika många Avios (för Economy+) som du spenderar för uppgraderingen. Nollsummespel, men det förutsätter att du först samlar ihop ca 30K Avios.
Avios är poäng hos BA eller hur?
Jag tror inte man kan använda sina AA poäng på BA. (Det är så rörigt och jag är inte alltför insatt i hur det fungerar med partner-bokningar och sådant där.
Jag bokade dock förut en resa via AA.com och flög med BA.
Jag åker till USA några gånger per år, utöver det är jag inte på så mycket äventyr på långfärd men reser väldigt mycket till London och Barcelona fast dessa resor genererar inte så mycket poäng.
Har planer på att dra till Sydamerika och Asien detta år också men får se hur ekonomin ser ut inför detta och dessa resor blir dock i Ekonomi om dom blir av.
Så för 30K Avios kan jag uppgradera mig tur & retur från EC + till Business? och sedan få tillbaka det i form av poäng för flygningen?
Det är en enda stor djungel allt detta med poäng hit och dit, nästan så man blir helt slut i skallen av att bara sitta och läsa alla regler och villkor. :|
62 A / K eller 64 A / K måste jag bara ha, 500:- hit eller dit är OK.
Jag tror dock 64A är Bassinett säte och således låst för alla tills 24 timmar återstår innan flygningen, korrekt?
Om jag bokar en flygning låt säga 6 månader fram i tiden, hur stor chans har man att roffa åt sig dessa platser?
Jag är grymt flexibel med datum så kanske bara är att slå BA en signal och fråga om dessa säten är lediga ett visst datum, det bör dom kunna se.