Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ska åka Business, vad välja?

#1 2012-02-27, 19:15
Canalates
Ska till Los Angeles lite senare i år och tänkte testa Business Class men nu är det så att jag aldrig flugit Business Class med American Airlines, British Airways eller Lufthansa.

Just nu är jag inne på British Airways då jag läst på internet att dom har väldigt trevlig Business på 747;orna (upper deck).

Någon som kan flika in med tips på "bra" Business-class? Vill ju gärna ha det gött när man slänger upp 23.000 (BA)

Eller har ni annat bolag att rekomendera? Måste flyga till LA med max 2 stopp (helst bara 1).

Uppskattar tips.
#2 2012-02-27, 19:59
Får jag fråga av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att du väljer att lägga pengarna på en flygbiljett istället för t.ex. ett lyxhotell i LA eller någon sjuk upplevelse på plats? Eller har du så gott om pengar att du gör det också?
#3 2012-02-27, 20:07
M4RK-5
Tänkte också på det. Min polare flyger alltid Business (till just LA nu senast) men väl på plats så lever han "vanligt" Fattar aldrig riktigt det... För 20-28 tusen kronor så bor du på bästa hotellen o äter o dricker som en kung i staterna (ja alltså inte Krug o Cristal liksom....)

Skall jag bidra med ngt så rekommenderar jag Lufthansa genom Frankfurt. Flög själv för 580 euro (Miami) men då med en annan kompis som just jobbar för Lufthansa o har sjukliga rabatter på standby (han själv betalar 300 euro...svin...) Såklart att servicen, maten o dryck var kalas. Men skulle aldrig betala fullpris.
#4 2012-02-27, 20:08
BA business class är mycket bra, speciellt på 747 om du kan få en plats på övre däck. Dessvärre måste man betala pengar för platsreservation om man vill ha en sådan innan 24h före avgång. Har man BA silver/gold eller motsvarande inom OneWorld så bokar man plats fritt när man köper biljetten.

BA är fortfarande det enda bolaget som garanterar att du får en platt "säng". Andra bolag som AA har ny business class som förmodligen är bättre men det blir roulette om just det planet som du åker med har den nya kabinen.
#5 2012-02-27, 20:31
Canalates
Ursprungligen postat av luckylucaz
Får jag fråga av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att du väljer att lägga pengarna på en flygbiljett istället för t.ex. ett lyxhotell i LA eller någon sjuk upplevelse på plats? Eller har du så gott om pengar att du gör det också?


Hallå där Luckylucaz.
Jag reser 85-90% av mina resor i Ekonomi så jag är verkligen inte den som lägger stora summor vid flyg men denna gång känner jag för att fläska på lite extra, unna mig några härliga timmar i luften.

Jag håller med om att det är rätt så onödigt, men vad sjuttsingen, jag jobbar hårt och då kan jag unna mig sånt här ibland.
Fint hotell blir det alltid, brukar dock inte stanna så länge vi varje USA besök (Max en 2 veckor)


Ursprungligen postat av Lobengula
BA business class är mycket bra, speciellt på 747 om du kan få en plats på övre däck. Dessvärre måste man betala pengar för platsreservation om man vill ha en sådan innan 24h före avgång. Har man BA silver/gold eller motsvarande inom OneWorld så bokar man plats fritt när man köper biljetten.

BA är fortfarande det enda bolaget som garanterar att du får en platt "säng". Andra bolag som AA har ny business class som förmodligen är bättre men det blir roulette om just det planet som du åker med har den nya kabinen.



Precis, AA har väl börjat införa nya Business på deras 777:r men långt ifrån alla har väl det just nu så det är ju som du säger, likt Roulette.
Jag läste runt lite på internet och BA ska hålla bra klass, därför jag undrade om det är dom man bör sikta på eller om det finns "lite billigare" hos annat bolag som fortfarande är bra, typ Lufthansa kanske?

Jag har rätt så mycket poäng hos AAdvantage, inte överdrivet mycket men tillräckligt mycket för 2 gratis resor i Ekonomi tur / retur. (tror jag har någonstans kring 95.000 poäng hos AA).

Dom kan jag dock spara och inget jag behöver använda idag då dom inte försvinner.

Angående platsreservation på BA? Är det dyrare i Business Class? Har för mig att det gick på någon hundralapp när jag flög till Kalifornien senast, jag valde dock att inte välja plats förens 24 timmar då det var lite lågsäsong då.

Men om jag bokar hos BA ska jag först ringa och kolla vilket datum dom har en 747 med säte 64A eller 64K ledigt då jag bara måste ha dessa platser om jag pungar upp 23 lök.


Ursprungligen postat av M4RK-5
Tänkte också på det. Min polare flyger alltid Business (till just LA nu senast) men väl på plats så lever han "vanligt" Fattar aldrig riktigt det... För 20-28 tusen kronor så bor du på bästa hotellen o äter o dricker som en kung i staterna (ja alltså inte Krug o Cristal liksom....)

Skall jag bidra med ngt så rekommenderar jag Lufthansa genom Frankfurt. Flög själv för 580 euro (Miami) men då med en annan kompis som just jobbar för Lufthansa o har sjukliga rabatter på standby (han själv betalar 300 euro...svin...) Såklart att servicen, maten o dryck var kalas. Men skulle aldrig betala fullpris.


300 euro Business enkel till Miami? Jäklar, det är billigt det.
Jo, som det ser ut står det mellan BA och Lufthansa, vad mer finns det för alternativ?
Åker jag med One World får jag ju poäng hos AAdvantage..

Iberia / Finnair + American Airlines kanske? Kör Cathay bara till Asien?

Det gör ingenting om jag flyger med Star Alliance heller, har en del poäng där också.

Lufthansa brukar för övrigt köra kampanjer på Businessklass ibland, för runt 12.000:-
Kanske bör vänta på en ny sådan, dock har jag för mig att det var till New York, Boston osv vilket är en bra bit närmare och således billigare.
#6 2012-02-27, 21:38
Tjaeng
Ursprungligen postat av Canalates
Ska till Los Angeles lite senare i år och tänkte testa Business Class men nu är det så att jag aldrig flugit Business Class med American Airlines, British Airways eller Lufthansa.

Just nu är jag inne på British Airways då jag läst på internet att dom har väldigt trevlig Business på 747;orna (upper deck).

Någon som kan flika in med tips på "bra" Business-class? Vill ju gärna ha det gött när man slänger upp 23.000 (BA)

Eller har ni annat bolag att rekomendera? Måste flyga till LA med max 2 stopp (helst bara 1).

Uppskattar tips.


British Airways är ett smart val. Annars har även Swiss en modern business class som potentiellt sett är den bästa av alla europeiska alternativ om du reser ensam (konfigurationen gör att säteskvaliteten varierar beroende på vart man sitter). Direkt till LAX via Zürich (trevligare flygplats än Paris/Frankfurt/London). KLM, Air France och Lufthansa har sämre säten (ej 180 graders lutning i sovposition). Om du nu bestämt dig för business bör du nog välja det mest komfortabla alternativet med tanke på flyglängden för en resa mellan Europa och den amerikanska västkusten.

Om du känner dig riktigt galen finns det faktiskt direktlinjer till LAX från Tel Aviv (El Al) och Dubai (Emirates). Den senare har ofta fares som kan bli så låga att deras first class kan konkurrera prismässigt med andra bolags business. Flygtiden på massiva 16 timmar och 30 minuter är också sådär lagom imponerande för non-stop.
#7 2012-02-27, 21:43
Tjaeng
Ursprungligen postat av Lobengula

BA är fortfarande det enda bolaget som garanterar att du får en platt "säng". Andra bolag som AA har ny business class som förmodligen är bättre men det blir roulette om just det planet som du åker med har den nya kabinen.


I Europa har Virgin Atlantic och Swiss också flatbed business class på alla sina långrutter. Och Finnair som dock inte flyger till LAX. Flera av amerikanerna börjar också närma sig full flat på alla sina plan (även om de fortfarande suger på andra sätt).
#8 2012-02-27, 22:35
Canalates
Ursprungligen postat av Tjaeng
British Airways är ett smart val. Annars har även Swiss en modern business class som potentiellt sett är den bästa av alla europeiska alternativ om du reser ensam (konfigurationen gör att säteskvaliteten varierar beroende på vart man sitter). Direkt till LAX via Zürich (trevligare flygplats än Paris/Frankfurt/London). KLM, Air France och Lufthansa har sämre säten (ej 180 graders lutning i sovposition). Om du nu bestämt dig för business bör du nog välja det mest komfortabla alternativet med tanke på flyglängden för en resa mellan Europa och den amerikanska västkusten.

Om du känner dig riktigt galen finns det faktiskt direktlinjer till LAX från Tel Aviv (El Al) och Dubai (Emirates). Den senare har ofta fares som kan bli så låga att deras first class kan konkurrera prismässigt med andra bolags business. Flygtiden på massiva 16 timmar och 30 minuter är också sådär lagom imponerande för non-stop.


Emirates, är dom billiga? Sist jag kollade där så var det svindyrt, men det kanske har ändrats?
Ska kolla upp det! Tack för tipset.

Jo, håller med dig om flygplatserna.
Zurich är klart mysigast, och där kan man frossa i fantastisk choklad innan avfärd.
Dom kör med Airbus 340 till LAX va?

Ska kolla upp Swiss och Emirates.

El Al avstår jag, för dom är lite konstiga har jag fått höra via folk som åkt med dom. (?)
#9 2012-02-27, 23:11
Tjaeng
Ursprungligen postat av Canalates
Emirates, är dom billiga? Sist jag kollade där så var det svindyrt, men det kanske har ändrats?


Emirates prisdiskriminerar mer än de flesta, men om man är på rätt plats vid rätt tidpunkt är de snorbilliga jämfört med vad man får. Ofta kräver det att man köper en biljett som börjar i ett tredje land, t.ex Italien. Det uppfyller dock dina krav på max 2 stopp.

Ursprungligen postat av Canalates

Jo, håller med dig om flygplatserna.
Zurich är klart mysigast, och där kan man frossa i fantastisk choklad innan avfärd.
Dom kör med Airbus 340 till LAX va?


Precis. De har gammal first class i A340 (de har en helt ny first class på A330 som ser otroligt fin ut), men nya business finns på alla plan.
#10 2012-02-27, 23:52
Ursprungligen postat av Canalates
Jag har rätt så mycket poäng hos AAdvantage, inte överdrivet mycket men tillräckligt mycket för 2 gratis resor i Ekonomi tur / retur. (tror jag har någonstans kring 95.000 poäng hos AA).

Dom kan jag dock spara och inget jag behöver använda idag då dom inte försvinner.

Angående platsreservation på BA? Är det dyrare i Business Class? Har för mig att det gick på någon hundralapp när jag flög till Kalifornien senast, jag valde dock att inte välja plats förens 24 timmar då det var lite lågsäsong då.

Men om jag bokar hos BA ska jag först ringa och kolla vilket datum dom har en 747 med säte 64A eller 64K ledigt då jag bara måste ha dessa platser om jag pungar upp 23 lök.


Om du har 95K på AAdvantage så är du kanske AA Platinum? Det motsvarar OneWorld Sapphire eller BA Silver. Då kostar det inget att boka sittplats före 24h innan avgång. Alla kan kostnadsfritt välja sittplats när check-in startar 24h innan avgång oavsett status.

Ja om du måste/vill betala för sittplats redan när du köper biljetten så kostar det mer i Business class, och ännu mer för övre däck. Jag tror det ligger på ca 400-500 kr per fligtsträcka. Om du måste ha 64A/K så är det mer eller mindre nödvändigt då dessa platser inklusive 62A/K ryker ganska fort. 62K är för övrigt bästa platsen Den är lite bättre än 62A när det gäller "privacy". 64A/K är också jättebra platser men lite mer instängda.

23K är mycket pengar men ganska billigt för en business class biljett till LAX. Normalpriset ligger på ca 33K-35K.

Saken är ju den att om du åker två långdistans per år så kan du åka business class för ca 13K T/R. Om du är lite flexibel vad gäller resdatum. Samla ihop 30K Avios på kontot och använd dessa för uppgraderingar (Betala för Economy+ och använd Avios för uppgradering). Du får tillbaka lika många Avios (för Economy+) som du spenderar för uppgraderingen. Nollsummespel, men det förutsätter att du först samlar ihop ca 30K Avios.
#11 2012-02-28, 00:15
Canalates
Ursprungligen postat av Lobengula
Om du har 95K på AAdvantage så är du kanske AA Platinum? Det motsvarar OneWorld Sapphire eller BA Silver. Då kostar det inget att boka sittplats före 24h innan avgång. Alla kan kostnadsfritt välja sittplats när check-in startar 24h innan avgång oavsett status.

Ja om du måste/vill betala för sittplats redan när du köper biljetten så kostar det mer i Business class, och ännu mer för övre däck. Jag tror det ligger på ca 400-500 kr per fligtsträcka. Om du måste ha 64A/K så är det mer eller mindre nödvändigt då dessa platser inklusive 62A/K ryker ganska fort. 62K är för övrigt bästa platsen Den är lite bättre än 62A när det gäller "privacy". 64A/K är också jättebra platser men lite mer instängda.

23K är mycket pengar men ganska billigt för en business class biljett till LAX. Normalpriset ligger på ca 33K-35K.

Saken är ju den att om du åker två långdistans per år så kan du åka business class för ca 13K T/R. Om du är lite flexibel vad gäller resdatum. Samla ihop 30K Avios på kontot och använd dessa för uppgraderingar (Betala för Economy+ och använd Avios för uppgradering). Du får tillbaka lika många Avios (för Economy+) som du spenderar för uppgraderingen. Nollsummespel, men det förutsätter att du först samlar ihop ca 30K Avios.


Avios är poäng hos BA eller hur?
Jag tror inte man kan använda sina AA poäng på BA. (Det är så rörigt och jag är inte alltför insatt i hur det fungerar med partner-bokningar och sådant där.
Jag bokade dock förut en resa via AA.com och flög med BA.

Jag åker till USA några gånger per år, utöver det är jag inte på så mycket äventyr på långfärd men reser väldigt mycket till London och Barcelona fast dessa resor genererar inte så mycket poäng.
Har planer på att dra till Sydamerika och Asien detta år också men får se hur ekonomin ser ut inför detta och dessa resor blir dock i Ekonomi om dom blir av.

Så för 30K Avios kan jag uppgradera mig tur & retur från EC + till Business? och sedan få tillbaka det i form av poäng för flygningen?
Det är en enda stor djungel allt detta med poäng hit och dit, nästan så man blir helt slut i skallen av att bara sitta och läsa alla regler och villkor. :|

62 A / K eller 64 A / K måste jag bara ha, 500:- hit eller dit är OK.
Jag tror dock 64A är Bassinett säte och således låst för alla tills 24 timmar återstår innan flygningen, korrekt?

Om jag bokar en flygning låt säga 6 månader fram i tiden, hur stor chans har man att roffa åt sig dessa platser?
Jag är grymt flexibel med datum så kanske bara är att slå BA en signal och fråga om dessa säten är lediga ett visst datum, det bör dom kunna se.
#12 2012-02-28, 00:41
Canalates
Testade att söka på ett datum nu bara för att kolla läget lite: (15-29 sept)

BA: Cirka 23.000.-
Swiss: Cirka 24.000.-
Emirates: 119.000.- (!) Hur hittar du de billiga? Sökte även från annan stad, har du tips?
KLM: Cirka 25.000.-
SAS: Cirka 24.000.-

(Argh.. skrev nyss mycket och sedan försvann allt genom ett felklick)

Kort förklarat, angående BA:

Jag får alltså 30.000 Avios om jag flyger Business Class till LA?
Jag köper alltså en biljett nu för 23.000.- cirka och då får jag 30.000 Avios.
Dessa Avios kan jag använda nästa gång jag åker och således köper jag Economy Extra istället för Business Class och uppgraderar med Avios poängen?

Korrekt?

Läste även detta:

"You can experience the latest Club World cabin on all our Boeing 747 and Boeing 777 aircraft. The original, award-winning Club World cabin featuring the world's first fully flat bed is fitted on our Boeing 767 aircraft."

Har BA alltså bara "Fully-flat" säng på 767 eller missförstår jag texten?