2006-03-09, 02:21
andersanden
Du stålfarfar jag har fråga till dig, eftersom du är insatt i det här. I den här dokumentären så är budskapet bl.a. att "ryan air slarvar med säkerheten eftersom kabinpersonalen inte hinner göra ordentliga kontroller mellan flygningarna". Bland annat så tas det upp att "dom inte hinner kontrollera så att alla flytvästarna är på plats".

Är inte detta ett rätt desperat försök från de som ligger bakom den här dokumentären? Vad för viktiga kontroller skulle kabinpersonalen, som ju inte har någon teknisk utbildning (vad jag har förstått), kunna göra? Luktar skitsnack...

Vidare så var det ju det här med flytvästarna. Jag pratade med en tjomme inom flygbranschen en gång angående dessa, och han påstod att man inte kan visa att flytvästar har räddat ett enda liv någonsin vid flygolyckor med kommersiellt passagerarflyg. Kan det stämma tror du?

Slutligen så tar dom upp det här med de "utmattade ryan-air piloterna"... När man såg dokumentären och hörde "100 timmar per månad!" högg man ju först till... Men vänta lite... Vissa månader har jag ju själv jobbat 300 timmar, eller mer. Kanske inte är så farligt ändå...? OK, jag inser att dessa 100 timmar inte är den enda arbetstiden piloterna har, men ändå...

Tänk på alla SweBus chaufförer, dom kan inte slå på autopiloten efter start och släppa ratten. På vissa sätt kanske man kan säga att det är mer krävande att vara busschaufför än pilot, eftersom det är mer statiskt, så att säga. En lite halvtom 737 har ju lika många passagerare som en full Swebus-buss, så dom har ju samma ansvar.