2006-03-09, 20:13
Ursprungligen postat av Stålfarfar

Beträffande Ryanairs mediapolicy så borde nog nån företagsexpert eller nån som kan de senaste trenderna inom kommunikation och management uttala sig, men deras sätt att umgås med media är ju något som flera företag anammat de senaste åren. Ryanairs motsvarighet i dagligvaruhandeln, Lidl, är exakt likadana liksom de flesta andra utländska företag som håller det mesta om sina affärer hemligt. Om det är rätt sätt att ta itu med kritik/problem kan man ju diskutera. Sterling har på senare tid köpts av ett isländskt flygkombinat och förändrats något till det sämre upplever jag det som, så detta tänkande är nog tyvärr något som får fart ju fler fantastiska framgångar som lågkostnadsföretag har. Deras recept till framgång är ju företagshemligheter och har man det i åtanke är det klart impopulärt att granskas av utomstående.


Vet i tusan om den där mediestrategin är så framgångsrik i Sverige. Det kan lätt uppstå en kulturkrock. Här i Sverige är journalisterna vana vid att företag alltid ska uttala sig och att en öppenhet råder. Att stänga dörren kan leda till att man retar upp journalisterna som anstränger sig ännu mer för att leta upp skandaler. Skulle vilja säga att Lidl, Ryanair och dylika företag bör anstränga sig lite mer med att smöra för journalisterna. Det handlar om att få dem att tro att en öppenhet råder, att vagga dem i en falsk säkerhet och att samtidigt få en personlig relation till ekonomi- och resejournalister. Att det mestadels skrivs negativa artiklar och görs granskande dokumentärer beror tills viss del på en dålig kommunikationsstrategi.