2012-10-18, 22:01
DrLECTER
Ursprungligen postat av Spyrran
Så du skulle ha bättre koll än en eventuell pilot som är anställd hos bolaget? I så fall vill jag veta hur du kan vara så insatt.



Man ska inte bara gå efter antalet landningar eller starter. Flygolyckor kan ske på andra sätt, tex när planet är i luften. Alla olyckor sker INTE vid start/landning. Så stirra dig inte blind på det.

Dessutom kan jag betala 10 tusen för en flygbiljett för sträckan Göteborg - London, eller så kan jag betala 500 kr. Jag får inte bättre säkerhet bara för att jag slänger ut tusentals kronor extra på en flygbiljett (däremot kan jag få bättre service och annat, men inte bättre säkerhet automatiskt). Dödsolyckor och allvarliga olyckor kan ske oavsett hur mycket man betalar för sin flygbiljett.

SAS har varit stora i korken och inte insett att det går att flyga billigare men
det RYANAIR och dyl håller på med är att slå sönder säkerheten inom flygbranschen på sikt - jag vet! Det har inte störtat något plan ännu men om kapitalet blir mindre blir skötseln generellt mindre.
Luftfartverket som håller koll på sådant är instans men står med ett ben i vart läger.

I New York inväntar bara flygledarna den första krocken i luften p g a underbemanning och stress.
Deras tre storflygplatser sätter verkligen säkerheten på spel med sin drygt 7 500 plan i luften per dygn. Att det sedan inte utbildas tillräckligt med nya flygledare gör ju inte saken bättre.