2012-10-20, 00:39
DrLECTER
Ursprungligen postat av Spyrran
Vilket kapital? Ryanair är ett vinstdrivande flygbolag samtidigt som antalet resenärer regelbundet. Så skulle man behöva betala pengar för skötsel, underhåll, drift och annat som är viktigt för flygsäkerheten så har Ryanair råd.

Ryanair flyger bara inom Europa idag, så situationen i New York påverkar inte Ryanair på något vis. Bristen på flygledare är inget som man kan skylla på Ryanair heller.

Nej det sista får Du helt rätt i - flygledarnas problem är inte RYANAIRs.
Men flyget som sådant har en säkerhetsmarginal som få brancsher har och tyvärr finns väl alltid risken att når pengabörsen är liten sjunker säkerheten.
Visst vi har regelverk som ska se till att den höga säkerhet som ställs på flygbolagen skall efterlevas men som ajg sagt tidigare i något inlägg står dess med ett ben i varje läger.
Jag har plöjt mig genom flygplansdokumentärer sökt på Internet lärt mig flyga i flygsimulator men pengar betyder mycket.
Ni ser ju själva att Ni vill flyga så billigt som möjligt.
Men det finns ju en gräns tills säkerheten blir lidande.
I U S A som har världens högsta inrikestrafik ligger medelåldern på flygplanen på över 25 år. D v s vi har gamla Boeing 727:or som varje dag året om får jobba sig upp i luften och när det blir riktigt varmt stiger dessa mycket mycket sakta. Flygplanen är tillverkade i slutet av 60- talet.

Det som ligger i farozonen behöver inte vara dåligt underhåll - det kan vara metallutmattning som i sin minsta beståndsdel är mycket svår att upptäcka.
DC 10:an som störtlandade i Sioux city på 1980- talet och räddade livet på över 100 personer (över 100 dog) var ett samarnete mellan tre piloter.
Ingen i en simulator har kunnat få ned detta plan med simulerad datoruppspelning.
Det var en liten spricka i en fläktskiva som gjorde katstrofen möjlig. Inte ens med ultraljud upptäcktes den.
Jag ställer alltid frågan när jag ska flyga: OCH VILKET REG NR HAR PLANET JAG SKA FLYGA MED.
Sedan slår med hjälp av internet fram status på det aktuella planet. Ålder, vilka rutter, sensat servat, ev incidenter mm mm.
Så länge folk löser biljett och flygvärden säger Välkommen ombord kommer detta problem att växa.