2012-10-20, 00:46
DrLECTER
Ursprungligen postat av ksv
När det gäller det här med bränslet, är tyvärr Ryanair i gott sällskap.
Det finns inte ett flygbolag idag som har annan policy än att inte tanka mer än minsta lagliga mängd. Ju mer vikt man åker omkring med desto högre bränsleförbrukning och bränsle är som vi alla vet dyrt nu för tiden.

Minsta lagliga mängd är i praktiken bränsle till destinationen, en inflygning följd av missed approach, därefter flygning till en alternativflygplats (som måste ha bättre väderprognos) samt utöver det reservbränsle för ytterligare 30 minuters flygning.

Självklart tankar inte Ryanair mindre än detta. Skulle det däremot hända att man haft mycket motvind eller av annat skäl dragit mer än beräknat bränsle så man inte uppfyller de här kraven längre, får man landa och tanka.

Jo då.
Haveriet i Rom var så illa att flygplanet fick skrotas efteråt.
Där var de så nära en total katastrof det går att komma. Det är ett ännu större under än Gottröraolyckan att inte alla dog i ett eldhav där.

På tal om haverier: Så lär QUANTAS från södra delen av vårt klot ligga bäst till när det gäller haverier. Ännu har detta bolag inte haft någon makin som gått i backen.
Fast å andra sidan talar ju staikstiken för att det är deras tur nästa gång. HE HE Välj vilken maskin Ni vill stiga upp i och att inte Hannibal Lecter sitter vid spakarna för då bryter helvetet löst.