2012-10-20, 01:41
DrLECTER
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Intressant, vad har du för källor på detta?

Jag går tvärs över gatan bland villorna där jag bor för där bor en flygkapten och en som flyger inom försvaret och de kan berätta statstik som skulle bli en lång utläggning här.
Det var f ö flygkaptenen som fick mig att börja flyga i simulator.
Om nu SAS haft fler incidenter är det väl för de varit i trafik betydligt längre än de nya uppstickarna.

Jag kommer ihåg en DC10:a från SAS som krashade i vattnen utanför Los Angeles på 60 talet.

Även Ängelholm hade en flygkrasch med ett mindre plan på 60 talet. Tror det var Linjeflyg?

Det skedde ett flyghaveri i Bromma 1977 men det tror jag var Linjeflygs tvåmotoriga propellerplan av typen Metriopolitan. Iden kraschen dog f ö en av Sveriges bästa bordtennis spelare: Hasse Alsér

Också har vi Gotteröra kraschen med en MD 80 - FANTASTISKT NOG - INGEN OMKOM
Och Arlanda har också SPAINAIR kraschen på sitt samvete. Planet störtade strax efter start

Sedan Illuminate kraschen i Milano. Piloten där var från Ystad trakten och kollega med min granne.

Nära döden upplevelser har SAS haft på Kastrup: 26 november 2010 var två SAS plan en sekund från kollidera med varandra då en av piloterna hade missat ett stoppljus och kommit ut på startbanan där en annan mskin var i full färd med att lyfta. Avståndet mellan palnen lär efter undersökningar endast varit 19,5 meter. Det var mer tur än skicklighet.

Så visst: De kan gott få lite konkurrens för SAS har blivit ett bolag som haft näsan lite väl högt i vädret se sista 20 åren. Jämför med ett storbolag som Lufthansa - dessa hade ju ätit SAS till frukost

Det jag är ute efter är säkerheten. Jag har jobbat i över 30 år med säkerhet och fått vara med och sett hur vi svenskar nonchalerar denna säkerhet eller rättare sagt nivån av den.

EX utanför flygets värld.
Jag blev anlitad av polismyndigheten att göra en översyn av deras Länskommunikationscentral i Malmö år 2002. Den låg då på polishuset Gasklockan. Hösgt upp på femte våningen med fin utsikt över kanalen som löper genom Malmö stad.
När kom upp där trodde jag inte mina ögon.
Med en terroristgrupp skulle dessa kunna slå ut hela verksamheten genom att ta sig in i huset tvärs över kanalen. Ett par salvor med granatgevär och den kommunikationescentalen hade sagt sitt sista ord.

Jag skrev och pläderade på nästa möte att om Ni nu bygger nytt så ha "gropen" i Stockholm som förebild till en början i alla fall. Denna ligger under jord. Gropen är motsvarande verksamhet likt Malmö o Göteborg.
Efter 6 år (2008) sattes så grävskopan i jorden på en plats som heter Toftanäs och i dag finns det ett gestapo liknande hus där. Men Länskommunikationscentralen eller som den heter i dag LC SYD var tror Ni den ligger.
Ja inte speciellt synligt när man ser byggnaden utifrån. Det är närmast omöjligt att kunna se in. Men varför grävde inte skopan lite längre ned så den hamnade där den skulle - under jord.
Skälet uppgavs vara brist på pengar och kan kanske stämma men det medför att vi står sämre rustade i säkerhetsfrågor än många andra länder i vår omvärld.
Jag har jobbat i Tyskland, Danmark och Storbritanien och kan konstatera att dess länder är långt före oss i Sverige inom just detta område.
Vem vet - Vi har kanske haft fred för länge - Skulle kanske behöva ett rejält KRIG!