2013-03-08, 16:14
cdxz11
Ursprungligen postat av Ibis
Typ av moped vet jag inte ännu, dels för att jag har en hel del kunskapsluckor på ämnet. Jag var den som satt inne med böcker i den åldern, något jag lite ångrar i efterhand Jag vet dock att jag inte är intresserad av en vespa/EU-moppe av modernare slag.
I min tanke är det något åt det här hållet jag tänkt: http://www.blocket.se/vasternorrland/Moped_Yamaha_FS1__82_45688915.htm?c...

Tack för svaret! Bra sagt, verktyg, enklare reservdelar och dunk blir absolut ett måste. Ang. service så skall jag se till att lära mig att göra enklare saker själv, det blir en del av min resa, hur jag får utveckla mig själv.

Vad tror du vi talar om för tid om det blir en dylik moppe?



Har egentligen ingen aning om hur lång tid det kan ta med sådan moped, vet inte riktigt hur lång sträcka det blir o köra om du nu ska hålla dig till småvägar, du kan ju sätta dig och försöka mäta ut sträckan via ex eniro, de har en funktion där du kan mäta på kartor, sedan får du ta reda på hur fort moppen du kmr köra går och räkna på hur mkt tid de kmr ta dig (hade jag vart du hade jag strypt av den så du får lite ork i uppförsbackarna =) )

Om du kmr köra fs1 eller liknande tvåtaktsmoppe bör du klara dig utan att göra någon större service längst vägen, tänkte ifall du skulle köra 4-takts kinesmoppe skulle du behöva byta oljan samt ställa ventilerna efter 300 mil, se till o sätta på en ny kedja fräsh kolv samt byta växellådsoljan innan du ger dig av så bör du klara dig fint (är de en moppe som rullat längre sträcka kan även kopplingsbyte vara vettigt). En ny tändspole kan även vara en bra investering.