2014-02-14, 23:12
Morgonsol
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jorå, jag har noterat vid det här laget att det är den officiella förklaringen. Jag menade det som en retorisk fråga denna gång. (Därav (den kanske dåligt valda...) smileyn efter texten. )
För jag begriper fortfarande inte varför de lägger ner en inkörd, populär och alltsom oftast fullsatt linje med hänvisning till att planen behövs på ANDRA ställen...? Ett fullbelagt plan är väl alla flygbolags blöta önskedröm, eller...?

För om man då tittar på det du också nämner, vilka linjer de BEHÅLLER:



De har ju t ex kvar Växjö - Düsseldorf/Weeze i sortimentet. Jag har så otroligt svårt att tro att det är så extremt mycket större kundunderlag mellan lilla Växjö och Düsseldorf än mellan Sthlm och Berlin att det är mer lönt att dra in Skavsta - Berlin än Växjö - Weeze...

Men visst, vi vet ju inte Ryanairs siffror. Passagerarna Växjö - Düsseldorf kanske köper in i helvete mycket mer fika, skraplotter, telefonkort, busstransfer och taxfree-sprit än snålvargarna på sträckan Skavsta - Berlin...

Jag har faktiskt läst på lite om saken på nätet också, och på ett forum hittade jag en teori om att nya ägarna på Skavsta kanske hade velat omförhandla avtalen och Ryan satt hårt mot hårt och svarat med att dra in linjerna.
(Å ANDRA sidan har de ju Bremen-linjen kvar från Skavsta... )


Många rutter från Säve är också indragna så det beror nog inte på Skavsta, utan helt enkelt som det säger att de utökar inrikes i Italien och Irland så planen inte räcker till, anledningen till utökningen i ett av de länderna (minns inte vilket) är att flygskatten är borttagen och det gör det naturligtvis till ett guldläge att tjäna mer pengar genom att förflytta planen dit.