2016-03-15, 22:16
DrSvenne
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Bustern är inte den mest bekväma båten att färdas långt i då den gärna stampar och slår vid litet grövre sjögång. Detta vet jag då jag vid några tillfällen har kört sträckan Grisslehamn-Eckerö. Man blir förutom nerblött av sjöstänk även rätt mör i röven efter ett tag, så investera i ordentliga sjöställ och ett par bekväma sittdynor.


Ursprungligen postat av nannou

Det som grämer oss mest är, som någon nämnde tidigare, den mentala utmattningen av hög hastighet kombinerad med temperaturfallet under en lång bumpig färd. Färden mellan vaxholm och Lillsved brukar vara nog för en dag annars. Men om vi håller oss max ett par km från strandlinjen bör det väl inte vara någon fara om det blåser upp rejält och vi tvingas avbryta den delen av rutten?

Han som äger båten är van vid sjön, vi andra kommer till stor del fungera som bollplank på vägen ner.

Och vägen tillbaka är ordnad med bil och båtsläp.

Ursprungligen postat av Neksnor
Varma kläder är självklart, fartvind kyler även om det inte skvätter vatten.
Hemresan inleds lämpligen med båtresa över sundet, det är antagligen billigare än att köra över bron med bil + trailer.


Ja just skakningarna och kylan ifrån fartvinden och den kalla luften alldeles nära vattnet gör det drygt. Man blir som sagt rätt så trött i röven av att sitta så länge - bra dynor är alltså superkanon - Man kan ju heller inte stå upp och vara uppe och röra sig medans båtskrället far fram så det blir att sitta vackert i båten Att sitta stilla så länge gör att knäna och låren och röven blir kalla precis som man sitter på en motorcykel länge.

Vill ni avbryta ifall dåligt väder mm så tänk på att nästan all Sveriges kust är stenig utav bara h-e, små grynnor oftast inte alls utsatta på sjökorten, bara dem som finns i farlederna, etc. Blir det dimma så skit i att köra den sträckan, dimma och dis och duggregn gör att sträckan känns minst två-tre ggr längre.

Om ni har bränsledunkar med er så träna innan resan på att fylla på tanken (ha minst en bra kraftig stor tratt) medans båtskrället gungar och har sig - det är farligt att spilla bränslet i båten

Bästa vädret brukar vara ifrån slutet av juli fram tills slutet av september då är i regel havet som varmast