2017-04-24, 10:53
Demokraturdn
Ursprungligen postat av Hurrit
Eftersom Sverige har världsarv fastställda av ett FN-organ (visserligen på svenska regeringens rekommendationer(Kulturdepartementet?)) borde de sakerna uppmärksammas stort av svensk turistnäring och marknadsföring. Det här är vad vi vill visa upp av svensk kulturs och landskaps bidrag till den samlade mänskligheten, är tanken. Då bör alla från Svenska Institutet till turistbyråer ha dessa platser på listan över konstant marknadsföring, finnas med i språkkurslitteratur och allt möjligt. Alla med intresse av Sverige måste ges möjligheten att lära sig om dessa platser och kunna resa dit på ett smidigt sätt.


Men för att det upplägget skall fungera måste även lokalbefolkningen, dvs vi svenskar, känna till dem.
Då duger det inte med "Världsarv Laponia" "Kopparbergslagen" m.fl. liknande benämningar ingen svensk använder. Men säg fjällen och Riksgränsen/Abisko och de flesta nickar till. Eller "Falu koppargruva".


Tänk om Yellowstone i USA (amerikansk nationalpark och världsarv) hade marknadsförts som "World Heritage site Tri-state Borderland Park" eller något sådant då parken rent tekniskt ligger i delstaterna Wyoming/Montana/Idaho. Ingen amerikan hade begripit vad det innebar.
Men Yellowstone vet alla vad det är, och hur man reser dit finns massor med uppgifter och resförslag kring.


Men världsarvet Laponia är ett sammanhängande område på nästan en tiondel av Lapplands yta och består av fyra nationalparker och två naturreservat.

Där ingår inte turistorten Riksgränsen, Abisko nationalpark, Torneträsk, Lapporten eller övriga Kirunafjällen.