Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bila till Ukraina.. bra eller anus?

#25 2009-11-02, 08:53
PRiVATE
Ursprungligen postat av Hellcat
Men är det bra att bila ner i en Ford Mustang eller att bila ner alls?

Tror du inte bilen drar till sig intresse från tjuvar/kapare?
#26 2009-11-02, 22:56
Ursprungligen postat av PRiVATE
Tror du inte bilen drar till sig intresse från tjuvar/kapare?

Jo, självklart.. även min 240 är väl stöldbegärlig där
Ursprungligen postat av Så här är det
Är det bara jag som skrattar högt åt den här tråden nu?

Men varför skulle killarna inte göra resan? Den kan naturligtvis bli tråkig, men det är ju också lite galet

Klart ni skall skratta Varför göra nåt smidigt när man kan göra det annorlunda för den goda sakens skull?

För övrigt är kamera inhandlad nu. Det blev en Sanyo Xacti VPC-CG10 då den e liten och smidig, samt har helt ok kvalitet i 720p.

Edit: http://englishrussia.com/?p=1370#more-1370 är det såna här fina vägar man kan vänta sig?
#27 2009-11-02, 23:11
Synergy
Akta så du inte får ansiktet inhammrat av några strålsjuka tonårspojkar som vill leka av sig bara.
#28 2009-11-03, 00:31
Aleizohiet
Känner att min expertis kallas!
Har åkt bil från just Gbg till Ukraina ett antal gånger, då iofs som hyfsat bilintresserad ungdom (16 år gammal).
Vi hade att välja på BMW 5-serien modell äldre eller BMW 7-serien modell ny att åka i. Min kära mor insisterade naturligtvis att vi tar den äldre bilen för att inte vara så uppenbara att vi är från utlandet i och med bilstöld osv. Dessutom är eventuella reparaturer billigare. Min far sade naturligtvis nej, eftersom han åker hellre säkert i en 7-serie med tanke på att alla kör där som galningar.
Alltså steg ett: välj en stor bil.
Med tanke på att en 7-serien inte har någon större frigång alls, snarare tvärt om, den är lågt bygd för tyska, fina autobahn. Men jag tyckte inte att det var något större problem. visst, bilen skrapade väl i några gånger på hela resan (som bl.a. bestod av ca 1000km körning i Ukraina bara), men de gångerna kan jag ärligt talat räkna på, om inte på en hand, iaf på två. De gångerna vi skrapade i var dessutom i några av de avlägsnaste byhålorna du kan hitta (där mina släktingar bor).

Ang att åka fast av snuten. Det är sjukt irriterande. Min far, som har blivit stoppad 3 gånger under sina 45 år med svenskt körkort och 0 böter (om man räknar bort pböter). Den nollan sprack ju sisådär 15 km efter gränsöverfarten. Bara snuten ser att du har utländsk bil, betyder det pengar, då får du alltid något klagomål. Om det inte var fortkörning, var det någon djävla miljöavgift osv (med andra ord muta).
Min mor som är inhemsk blev förbannad efter de första gångerna min svenske far blev blåst på en massa pengar (några hundra Hryvnas per gång), tog hon förhandlignarna efteråt och hon blev successivt bättre, som bäst kom hon ner till typ 20 Hryvnas per gång.

Om du har en nyare bil med xenonljus eller annat som ser lite "viktigare" ut (typ nyare BMW, Mercedes, du fattar) så är det bara att blåsa på egentligen, dvs köra konstant för fort. Då tror snuten att du är någon sorts pamp och vågar inte stoppa dig. Avrådes om du har en bil som inte "imponerar".

Vägarna är som sagt dåliga men långt ifrån skräckexemplen som har postats. De större landsvägarna har faktiskt inte så många hål utan mestadels bara fördjävligt ojämnt byggda.

Som en kontrast kan jag säga:
En gång när jag flög Sthlm-Kiev och blev upphämtad av en släkting där och vi körde vidare några hundra km till deras ställe, märkte jag hur otränade magmusklerna är. Krävs lite arbete för att hålla sig upprät under färd . Precis tvärt om var det när det var dags att bli upphämtad efter en skakig färd genom Ukraina och flyg Kiev-Sthlm. Sedan var det dags att åka hem med bil från Sthlm, då märkte jag att jag satt och spännde musklerna i onödan .

Östukraina är förresten ett ställe som är glömt av Gud och är fattigare än Östukraina. Därför är vägarna dessutom rejält risigare än i Öst. Man märker faktiskt en momentan skillnad när man åker mellan Zjytomir-Kiev och när man passerar Kiev mot t.ex. Harkiv.
#29 2009-11-03, 00:59
tack för den matnyttiga informationen

Är det som i polen att falska snutar försöker vinka in en till vägkanten? Finns det isf. nåt sätt att skilja riktiga snutar från ev. falska?
Kan man muta till sig poliseskort?

Räknas Mustang som "imponerande" fordon förresten?

Det var ju skönt att veta att vägarna är lite bättre än skräckexemplen på bilderna iaf.
#30 2009-11-03, 01:02
Aleizohiet
Ursprungligen postat av Hellcat
tack för den matnyttiga informationen

Är det som i polen att falska snutar försöker vinka in en till vägkanten? Finns det isf. nåt sätt att skilja riktiga snutar från ev. falska?
Kan man muta till sig poliseskort?

Räknas Mustang som "imponerande" fordon förresten?

Det var ju skönt att veta att vägarna är lite bättre än skräckexemplen på bilderna iaf.

Asså, de rika i Ukraina är djävligt rika. Då är det Mercedes eller Bimmer av senare modell som gäller. Eventuellt om Mustangen är nyare, men är lite tvek på det nästan.

Asså "falska snutar" vi säger såhär. Det finns snutar som inte är i tjänst egentligen men har inget bättre för sig så de går till vägen och tullar lite folk. Det kommer man egentligen inte ifrån. Men det känns väl lite misstänksamt om det är bara en snut som syns till. Det brukar vara två om de står någonstans, som i Sverige.
#31 2009-11-03, 01:05
Aleizohiet
Ett till tips! Om du blir omkörd av någon nyare bil, häng på (om väglaget tillåter) det är nämligen ofta så att "de viktigare" som åker nya bilarna blir ju inte stoppade, därför är det tacksamt att få trycka till på gaspedalen i säkerhet s.a.s. Dessutom kan de eventuellt känna till hur vägen ser ut, dvs hur fort man egentligen kan köra samt spårval
Lite annorlunda att köra bil är det ju, men vafan lite äventyr ska man väl ha?
#32 2009-11-03, 01:22
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Asså, de rika i Ukraina är djävligt rika. Då är det Mercedes eller Bimmer av senare modell som gäller. Eventuellt om Mustangen är nyare, men är lite tvek på det nästan.

Asså "falska snutar" vi säger såhär. Det finns snutar som inte är i tjänst egentligen men har inget bättre för sig så de går till vägen och tullar lite folk. Det kommer man egentligen inte ifrån. Men det känns väl lite misstänksamt om det är bara en snut som syns till. Det brukar vara två om de står någonstans, som i Sverige.

Ok. Vi funderar på en 60-tals mustang.
Det är ingen oskriven regel att man typ kör till första bästa polisstation och rapporterar, som i polen?
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Ett till tips! Om du blir omkörd av någon nyare bil, häng på (om väglaget tillåter) det är nämligen ofta så att "de viktigare" som åker nya bilarna blir ju inte stoppade, därför är det tacksamt att få trycka till på gaspedalen i säkerhet s.a.s. Dessutom kan de eventuellt känna till hur vägen ser ut, dvs hur fort man egentligen kan köra samt spårval
Lite annorlunda att köra bil är det ju, men vafan lite äventyr ska man väl ha?

ah.. tack
Jo, det lär bli ett äventyr
#33 2009-11-03, 03:32
Göbbels
Man rapporterar inte till polisen i Polen, det var 20 år sedan
Kör inte en gammal fin klassiker Mustang i Ukraina. Bilen är värd ett bättre öde. Har kört en Eldorado cab där vilket jag bittert ångrade. Fick skruva som fan efteråt
#34 2009-11-04, 00:04
Ursprungligen postat av Göbbels
Man rapporterar inte till polisen i Polen, det var 20 år sedan
Kör inte en gammal fin klassiker Mustang i Ukraina. Bilen är värd ett bättre öde. Har kört en Eldorado cab där vilket jag bittert ångrade. Fick skruva som fan efteråt

det SKALL gå!
#35 2009-11-04, 23:49
Göbbels
Ursprungligen postat av Hellcat
det SKALL gå!



Å classic Mustang clubs vägnar:
#36 2009-11-05, 02:20
joker
Just att köra en klassisk amerikansk bil är nog fan det sämsta val man kan göra. Den har noll imponansfaktor bakom järnridån eftersom den både är gammal (=kass) och helt saknar det nostalgivärde den kan ha i väst. Om något på bilen pajar, så finns det inte en reservdel att uppbringa på hundratals mil. Sådana pärlor ska man köra på platser där folk vet att uppskatta dem. Inte i f.d Sovjet. När Ford konstruerade Mustangen så hade de garanterat inte i åtanke att den 40 år senare skulle köras på kassa ukrainska vägar och drivas med rysk fulbensin. Ja kvaliteten på bensin kan variera ganska rejält.