Ursprungligen postat av warinworld
Bäste vän,
Där har du ganska så rejält fel.
Detta företag som ni kallar Nonkis Travel Agency AB är ett s.k "kontoret på fickan" bolag. Vederbörande har ingen egen kunskap i eller hur man bokar utan anlitar med allra största sannolikhet en annan resebyrå som har IATA rättigheter (får ställa ut flygbiljetter) och slänger på sin egen provision i totalpriset. Jag har väldigt svårt att se varför ni flashbackare absolut måste hitta den på öret billigaste biljetten, kosta vad det kosta vill! Ni har ett flertal stora aktörer på webben som kan ordna med dessa biljetter och där ni är garanterade att det fungerar, framförallt säkerhetsmässigt.
Nu talar vi om de biljett tekniska premisserna. På Thai Airways så har de per idag sexton (16) olika prisklasser på sträckorna ARN-BKK, OSL-BKK samt CPH-BKK. De två (2) billigaste bokningsklasserna,
961 C7 D7 J7 Z7 U9 L9 Y9 /ARN 5 BKK 1340 0555+1E0/747 10:15
B9 M9 H9 Q9 T4 K0 S0 V0 W0
som ni kan se ovan, dvs W,V går ej att boka om, vare sig ut eller hemresa på. Bokningsklasserna Q,H,M går att boka om mot en ombokningskostnad för hemresan, utresan går inte att omboka om biljetten redan är uttagen. I bokningsklasserna B,Y,U,J,D,C är hemresan ombokningsbar utan kostnad. Dessa senast angivna bokningsklasser har tillika full återbetalning om man väljer att avboka resan [B]innan[B] man påbörjat resan. När det gäller bokning på flyg som vid bokningstillfället är fullbokade så kan man ställa sig på väntelista. Det gäller dock ej de absolut billigaste klasserna på Thai, dvs W och V. I bokningsklasserna Q,H,M,B,Y,U,Z,J,D,C så är det tillåtet att stå på väntelista.
Problem med dessa bokningssajter ni har på webben är att de per automatik scannar av bokningssitutationen och då aldrig tar hänsyn till väntelista utan ser/tar bara flyg där det finns bokningsbara platser på. Om ni kära flashbackare däremot kontaktar en ordinär IATA resebyrå där ni kommer i personlig kontakt med en resebokare/tjänsteman, så kan denne person om flyget är full, väntelista er på de avgångar som ni väljer i första hand, men som vid bokningstillfället är fulla.
Med detta menar jag att när ni ringer upp en resebyrå, be den byrån preliminärboka er på bokningsbara platser eller väntelista, be sedan denna resebokare att mejla den faktiska bokningen (en PNR) så att ni ser att ni verkligen är bokade eller väntelistade men framförallt ser ett bekräftat bokningsnummer som är det bevis ni behöver på att en faktisk bokning ägt rum.
Ledsen om mitt inlägg blev långt, men försökte få med de viktigaste för er alla flashbackare att tänka på när ni vill boka en resa.
Hejsan
Det är jag som driver Nonkis Travel Agency AB och jag känner mig orättvist påhoppad av skribenten ovan!!
Han påstår att jag inte har någon kunskap om resebokningar och att jag överlåter detta till någon annan. Detta är fullständigt felaktigt, jag sitter på min resebyrå och svarar i telefon, på mail och bokar för fulla muggar i mitt bokningssystem! Om någon kund kommer in så servar jag kunden med vad han eller hon behöver ha hjälp med. Jag har sysslat med detta i flera år nu och anser mig fullständigt kompetent att sköta mitt jobb.
"Kontoret på fickan bolag".....varför uttalar du dig på detta sättet utan att veta ett dyft om hur jag jobbar? Tag reda på fakta innan du uttalar dig....
Ditt rabblande av de olika bokningsklassernas beteckningar med mera tror jag inte tillför de allra flesta läsare här någonting. Kanske du gör så här för att briljera, vad vet jag? Men hur som helst så har du fel i delar av ditt rabblande. Tex det du skriver om bokningsklasserna Q, H och M. Du skriver:
[I]Bokningklasserna Q,H,M går att boka om mot en ombokningskostnad för hemresan, utresan går inte att omboka om biljetten redan är uttagen.
Detta är helt felaktigt. Q, H och M går att boka om UTAN någon ombokningskostnad på hemresan, obegränsat antal gånger och utresan GÅR att boka om, obegränsat antal gånger, mot en avgift.
Annars håller jag fullständigt med dig när du skriver om vikten av att anlita en byrå som har personlig service där tjänstemannen eller kvinnan hjälper till med preliminärbokningar, väntbokningar och all tänkbar service vid bokningen. Det är nämligen precis så jag jobbar i min byrå.
Det får räcka med detta, skriver absolut inte här för att göra reklam utan kände att jag var tvungen att bemöta detta orättvisa påhopp.
Tack för mig!
MVH Nonki