Er läskigaste upplevelse på ett flygplan?

#49 2010-04-07, 17:42
Smagg
Har nog 2 stycken som toppar listan tillsammans, även fast det inte var så fruktansvärt.
Ena var på väg till tenerifa och vi hamnade i massa luftgropar och kaptenen satte igång någon sorts nu-dör-vi-musik (typ som det dom spelar i titanic när dom är på väg under) i PA-systemet, man började ju undra varför i helvete han satte på sån musik.

Andra var när jag skulle landa i karlskrona och det var regn och skapligt hård vind, någonstans runt kuling-storm, och planet började bete sig när vi närmade oss landningsbanan. Jag som satt precis vid vingen och tittade ut ser vingen vara farligt nära marken flera gånger eftersom planet roterar lite smått fram och tillbaka, plus att planet gick en gnutta i sidled, var ganska skönt när planet hårt dunsade ner på landningsställen 2 gånger och äntligen började rulla.
#50 2010-04-07, 17:51
adddict
Det läskigaste flygminnet jag har är från Heathrow - Arlanda förra året.
Jag stod och skulle checka in min väska på Heathrow då jag ser en turk med Sas ground service kläder och med nånting för ansiktet, det såg ut som om en slöja.
Iallafall så släppte jag inte blicken på honom och vad får jag då se? Jo, Han hämtar en väska gjord i metall där det stod rangligt Stockholm Arlanda ARN på och glider i väg bakom hörnet. Jag tänkte att nu kommer det att smälla när vi väl är uppe i luften. Inget hände och jag misstänker att jag är bara paranoid för ofta. Hehe
#51 2010-04-08, 10:33
fdols
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Ja, genom att flytta bort vingspetsvirvlarna från vingen.

Men det minskar inte den "gropiga" luften. Dvs inte alstrandet av virvelturbulensen eller konsekvenserna av att flyga in i dessa.
#52 2010-04-08, 11:26
Rickenbacker69
Ursprungligen postat av fdols
Men det minskar inte den "gropiga" luften. Dvs inte alstrandet av virvelturbulensen eller konsekvenserna av att flyga in i dessa.


Nej, det minskar bara vingspetsvirvlarnas påverkan på flygplanet, vilket ger mindre motstånd. Det har ingen effekt på luften runt omkring . Däremot kan winglets göra att ett flygplan beter sig lite annorlunda, de plan jag har jag provat både med och utan, känns klart stabilare med vinglets utan att bli trögare att rolla.

F ö ännu ett lite äckligt moment i luften - flög Discus 2 utan winglets och lyckades klippa i begynnande spinn i en kraftig sväng. Jag reagerade instinktivt rätt och skevade med samt sänkte nosen, så det blev bara ett halvt varv, men det var otäckt att det hände utan förvarning. Flög senare samma flygplan med winglets, och då hade den inga sådana tendenser alls.
#53 2010-04-08, 11:35
EUROric
Orkan väder när jag skulle landa i Atlanta. Vi var bland de sista planen som kom in, resten fick vända. Vi åkte i cirklar över flygplatsen och de va fan inte stor cirklar utan små så hela jävla planet lutade samt att de var en jävla blåst+ åska utanför. Och så klart många luft gropar vart de också! Jag har aldrig varit rädd när jag flugit men där var jag fan lite nervös.
#54 2010-04-08, 11:39
Flög igenom ett åskväder förut, det var läskigt. Man såg blixtar och grejer inte långt ifrån planet.
#55 2010-04-09, 01:21
Gaynar
Jag satt vid mittgången och en zigenartant tultade förbi från toan där bak.
Precis previd mig när hon går förbi så släpper ett papper från underkant kjolfållen som på nått sätt fastnat där vid hennes besök.

Det var ca 25cm långt och rikligt utnyttjat.
Jag påtalade problemet för flygvärdinnan men hon vägrade ta bort skitpappret.
där satt jag i ca 30min brevid ett papper med skit på. *Urk*
#56 2010-04-09, 12:07
pr0teus
Ursprungligen postat av SnuFF
Flög igenom ett åskväder förut, det var läskigt. Man såg blixtar och grejer inte långt ifrån planet.

Man har ju åtminstone en vacker vy. Om inte det kommer en flygvärdinna skrikande att man måste dra ner gardinen för att inte skrämma ynkryggarna.
#57 2010-04-09, 13:25
Ssraeshza
Ursprungligen postat av Rickenbacker69

F ö ännu ett lite äckligt moment i luften - flög Discus 2 utan winglets och lyckades klippa i begynnande spinn i en kraftig sväng. Jag reagerade instinktivt rätt och skevade med samt sänkte nosen, så det blev bara ett halvt varv, men det var otäckt att det hände utan förvarning. Flög senare samma flygplan med winglets, och då hade den inga sådana tendenser alls.


Flög LS4 och var uppe på ca 2000m, kanondag, några timmar i luften med 4-5m/s, för att sedan efter att jag landat komma på att jag ej låst huven.


Rent civilt så var det ett chartrat plan med värnpliktiga jag var på, Aurela hette bolaget. Baltiskt bolag med tillhörande baltisk besättning gjorde mig redan nervös innan start. Precis efter start då det stiger som mest, så hör jag hur vänster motor varvar ner i ca 1-2sekunder till tomgång. Det var inte så roligt.
#58 2010-04-09, 15:46
Maskinoppvask
Ursprungligen postat av Ssraeshza
Flög LS4 och var uppe på ca 2000m, kanondag, några timmar i luften med 4-5m/s, för att sedan efter att jag landat komma på att jag ej låst huven.

Haha, sånt kan bli spännande om man upptäcker det i luften.
Själv var jag nära att göra ett sådant misstag: missade att korrekt fästa cowlingen på en pa28 efter oljecheck. Det var under skolning som tur var och instruktören påpekade mitt misstag. Annars hade den med all säkerhet fläkts upp lagom till take-off och genererat en högst löjlig utgift för min del..
#59 2010-04-09, 16:25
Brölbrutus
Jag flyger 150-200 timmar om året. Kan bara minnas en gång jag var nervös och det var vid landning på Landvetter. Kapten meddelar att han ej fått "grönt" på att landningställen låst sig. Vi gör 2 lågsniffningar för att tornet ska kunna pejla läget. 3.e gången landar vi,otroligt mjuk touchdown! Det var bara indikeringslamporna som krånglade.
#60 2010-04-09, 16:52
ZeroTaste
Ursprungligen postat av tältpinne
Jag har rest väldigt mycket, men har aldrig haft anledning att vara riktigt rädd. Det läskigaste är förmodligen inflygningen till Kai Tak bana #13 med hårnålssvängen, kastvindarna och närheten till Kowloons täta bebyggelse. Jag läste f.ö att denna manöver gjordes utan hjälpsystem fram till 74, jag kan tänka mig att det var en riktigt svettig uppgift för piloten fram tills dess.

Nja, snarare grymt rolig! De piloter som landade där kunde sin grej, så man behövde inte vara orolig. Backa luta sig tillbaka och titta på den grymma utsikten.