Er läskigaste upplevelse på ett flygplan?

#61 2010-04-09, 17:30
Ursprungligen postat av ZeroTaste
Nja, snarare grymt rolig! De piloter som landade där kunde sin grej, så man behövde inte vara orolig. Backa luta sig tillbaka och titta på den grymma utsikten.


Så är det säkert, hittade förresten en fin samling på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=3PCOcyt7BPI

Rätt goa vindar där
#62 2010-04-09, 19:00
ZeroTaste
Ursprungligen postat av tältpinne
Så är det säkert, hittade förresten en fin samling på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=3PCOcyt7BPI

Rätt goa vindar där

Jepp, runt 1:08 på videon hade man gärna suttit i planet sörplandes på en liten kaffe och njuta
#63 2010-04-10, 12:08
Ursprungligen postat av pr0teus
Man har ju åtminstone en vacker vy. Om inte det kommer en flygvärdinna skrikande att man måste dra ner gardinen för att inte skrämma ynkryggarna.


Ja, det var otroligt vackert faktiskt. Fast ändå obehagligt.
#64 2010-04-10, 23:13
theshade
Inte flugit mycket men senast (fjärde turen totalt) satte piloten ner planet i 400km/h för att sedan tvärbromsa (man slog i huvudet i ryggstödet framför sig trots att man var spänd på inbromsning) efter att ha rullat hela banans längd i hög hastighet. Ingen skadade sig, men det var lite omskakande.
#65 2010-04-11, 01:58
pr0teus
Ursprungligen postat av theshade
satte piloten ner planet i 400km/h

Knappast. Vad var de för flygplan?
#66 2010-04-11, 08:53
Roherian
Jag har flugit en del både privat och i jobb och som regel är jag tillfreds med det, gillar rent av startacc. och sånt.

Dock har jag 2 tillfällen där det varit direkt obehagligt, det första är 1991 när vi är på väg från ARN-CPH för byte mot Dublin. Inflygningen över öresund är lite skakig men inget märkvärdigt.
Tills höger vinge träffas av blixten, planet kränger till åt det hållet och belysningen flimmrar någon éller några sekunder innan allt stabiliseras....ja, det var några sekunder av oro där.
Har fått intryck att det händer ganska ofta, men det var obehagligt ändå.

Andra tillfället var med TAP i en Airbus 320 mellan Faro och Lissabon 2001. Vi hade ungefär 15 min kvar på flygningen (enl. monitorn i taket iaf)...då bröt vi molntcäcket på just över 900m höjd och piloten drar sen på full motor och reser upp nosen. Problemet som vi såg det var att viinte fick nån höjd alls. Det fortsatte såhär några minuter och sen tändes bältesskylten, med all rätt skulle det visa sig. Vindarna var nog lite småtokiga för hela planet åkte stor-slalom kändes det som. Fick "bredsladd" och krängde mest hela tiden. Å andra sidan märktes det att piloterna fick jobba för lönen den resan, de där sista 12 minuterna var ingen lek för dem heller tror jag.
Vi ser att vi är på väg in mot landning när hastighetsdisplayen säger 330km/h....jag tänkte att det var lite fort, för när vi landade på Faro på nerresan sa samma display 240. Två mindre "tippningar" åt varsin sida innan vi studsade med bakhjulen en gång och sen fick han ner oss helt.
Det var ett par fler än jag som var skapligt oroliga inför fortsättningen hemåt. Samma crew, men lite passagerar-rotation bara.
De satte ner oss på både Köpenhamn och Arlanda utan att det kändes . Vi som vart med från Faro applåderade lätt och tackade piloten på väg ur planet. Det var han värd kändes det som.
#67 2013-10-04, 19:17
Discolampan
En man som satt och raggade på mig (själv man) i 8 timmar över Atlanten.
Jävligt obehaglig typ. Han fattade inte ett NEJ.
#68 2013-10-04, 20:05
SkyndaSakta
När jag var på väg hem från Gran canaria så var det snöstorm här i Sverige.
Vi fick inte landa till en början så vi cirkulera väldigt länge.
Dom släckte all belysning och pga snön så kunde man inte lokalisera sig och kände bara hur planet vinglade och steg / dök / svängde.
Jag är ganska lugn som person så jag blev inte särskilt uppstressad men det är den mest obehagliga resan hittills

Det jag tycker är jobbigast när man flyger är att man är så hjälplös, vill gärna ratta det fordon jag befinner mig i.

Små sportflyg måste jag säga är mycket mer spännande då det skakar / hoppar och en väldig fart känsla.
#69 2013-10-04, 20:37
CygneRouge
New York, LaGuardia sent 80-tal.

MD-80 inrikes skall starta. Planet taxar ut, varvar upp (jag sitter längst bak på "fönster-plats" brevid högermotorn ), lossar bromsarna och drar iväg i fem sekunder. Tvärnit och av rullbanan snabbt som fan och piloten går ut i högtalarna "Det var visst ett annat plan på väg in..."

LaGuardias rullbanor ligger i kors.
#70 2013-10-05, 05:42
Oddball
Tror vi provar ett annat forum som känns lämpligare.

Trafik och körkortsfrågor --> Flyg - allmänt


/Moderator
#71 2013-10-06, 14:20
lottobarn
På en flight mellan Paris - Caracas för ett par år sedan flög planet igenom det värsta ovädret jag varit med om. Planet skakade och krängde så att locken till hyllorna där allt handbagage ligger for ner.
#72 2013-11-22, 16:09
PilotHockey
Mitt värsta minne är för många år sedan nu. Ett par år innan jag började min flygutbildning själv.

Vi var på inflygning till Madrid med en A320 opererad av dåvarande Spanair. Det var kasst väder med låg molnbas och många plan som låg i holding överallt.

Helt plötsligt får piloten (antar jag iaf) klartecken att få göra sin inflygning snabbt. Antagligen för att reserverna i tankarna började sina, varpå han börjar störtdyka ner genom molnen.

Jag som varit intresserad av flygning länge innan dess blev helt ställd när Speed Brake sattes upp till maximalt möjliga nivå som den kan vara på under färd i luften samtidigt som de drog på i stort sett full thrust SAMTIDIGT som vi dök genom molnen. Idag efter 1,5 år som styrman på Wizzair där jag flyger just A320 har jag fortfarande inte fattat vad som hände.

Piloterna gjorde antagligen en grav miss. Likna det vid att du bromsar din bil samtidigt som du gasar. Det finns ingen logik bakom det.

Det värsta var att det skakade så jävligt att syrgasmaskerna i kabinen åkte ner och alla spanjorer ombord började skrika och go nuts. Göra jesuskors på sina bröst osv...

Det är än idag det värsta jag varit med om.