Vilket flygplan är bäst för långa resor?

#25 2010-02-06, 10:22
noshelter2003
Jag skulle rösta på A340. Ta ett gångsäte i någon av de säteskonfig som löper längs planets sidor så sitter du rätt bra. Flög fr Sydafrika med AF:s B777 nyligen. Fick en fönsterplats och trodde jag skulle dö av klaustrofobi.
#26 2010-02-08, 17:14
alver
SAS har inte AVOD (audio/video on demand) i ekonomiklass. Tycker det är sjukt drygt när alla filmer startar samtidigt och man kan inte välja själv när man ska titta eller pausa för att gå på toa. SWISS har AVOD, AF vet jag inte.
#27 2010-02-22, 19:25
Teliatomten
Ursprungligen postat av noshelter2003
Jag skulle rösta på A340. Ta ett gångsäte i någon av de säteskonfig som löper längs planets sidor så sitter du rätt bra. Flög fr Sydafrika med AF:s B777 nyligen. Fick en fönsterplats och trodde jag skulle dö av klaustrofobi.

menar du att det var trångt ?
#28 2010-04-05, 23:05
axelinfo
Vill man ha lite extra benutrymme så ska man la sitta vid nödutgången
#29 2010-04-06, 05:38
De som flyger ofta brukar utropa flygplatserna charles de gaulle och heathrow som sina hatobjekt... jag har inte varit i CDG men heathrow sätter jag aldrig min fot på igen, en mycket omständig och trist flygplats.
#30 2010-04-06, 06:09
superpandan
Ursprungligen postat av globaltanalt
Kolla Seatguru.com sa kan du hitta basta platserna.


Bra sida, tack för tipset
#31 2010-04-06, 09:50
HjalmarStorm
Väljer Boeing framför Airbus då jag upplever de som hårdare och därmed slipper sjösjukan som guppandet i Airbusplan ger.

Sen skulle jag valt Swiss Air utan att känna till något annat bolag än SAS. Air France är en fransk motsvarighet till SAS, medans Swiss Air antar jag mer är som Lufthansa, mycket trevligare helt enkelt. Byte på alla flygplatser oavsett vilken är något man gärna slipper, kan tänka mig att byte i staterna som icke amerikansk medborgare är otrevligare än att byta i Europa.

Flög nyss till/från staterna i med SAS i Airbus 330/340, ingen överdriven lyx där inte. Fruktansvärt störande att man inte kan välja när filmerna skall starta. Men det är bara törna in i alla fall så är man framme efter ett tag.
#32 2010-04-06, 22:50
gr99ahlc
Jag skulle nog välja SAS av flera anledningar. Alla deras A330 är relativt nya och fräscha, personalen kan svenska (även om jag inte har problem med engelska på något sätt uppskattar jag det), jag har möjlighet att uppgradera mig för 10000 eurobonuspoäng och så får jag göra "super-usa-kontrollen" i Sverige där de inte är lika äckliga som de är på många andra flygplatser. Dessutom har jag ALDRIG blivit snäst åt av en flygvärdinna på SAS och då flög jag 22 flygningar med dem förra året. Däremot är de gamla och lite...fula

Av erfarenhet från att jobbat på Arlanda har Air France det sämsta handlingbolaget (Menzies aviation) så försvinner väskan eller något sådant blir det rent ut sagt ett helvete och man kan få vänta i veckor om man har otur. Däremot bjuder AF på Champagne i ekonomiklass vilket ju alltid är trevligt. De har något bättre mat än SAS har i ekonomi, men det kanske jag tycker enbart pga att jag är så helvetiskt trött på SAS köttbullar... CDG är dock helt horribel, en jobbig, omständig och framförallt ofräsch flygplats. Och jag gillar inte flygvärdinnorna, de är opersonliga och jag har blivit snäst flera gånger när jag beställt något utöver de ordinarie serveringarna.

Swiss kan jag rekommendera om man orkar ta "omvägen" förbi Zürich, de har dessutom lite större säten än SAS (2'' tror jag) men det blir väldigt trångt i kabinen och svårt att ta sig fram. Jag får lite klaustrofobi! Skön flygplats att mellanlanda i dock. Ganska dålig mat.

1. SAS (men jag är nog lite Eurobonusskadad), 2. Swiss, 3. Air France.
#33 2010-04-07, 16:24
Ursprungligen postat av gusteno8
Om det endast står mellan flygplanen så hade jag nog tagit Boeing 777. Som är väldigt stor.

Airbus 343 och 333 är i princip samma flygplan, bara att 343 har fyra motorer, mot 333ans 2. Samma kropp och storlek har jag för mig.

Samt att Air France har ganska mycket lyx, som tv i sätena tex.
Swiss och SAS har säkert det på en del flygplan. Men tror Air france är lyxigare.

Nej, A340-300 (A343) är större än A330-300 (A333) när det gäller antal platser men innermåtten är dom samma, självklart så hade en resa med A380 suttit fint på en delsträcka, men då blir det byten i London och New York.
Kolla även http://www.seatguru.com/