Överbokning av flyg - hur vanligt?

#1 2010-02-23, 11:31
Jatsee
Hej
Kommer att resa med familjen till Bangkok i december. Har hört talas om att folk blivit nekade incheckning pga att planet är överbokat. I gengäld har de fått ersättning och boende på hotell.

Har ni varit med om detta? Hur vanligt är det? Vad har ni fått för ersättning?

Tycker det är trist att börja solsemestern på ett hotell i Köpenhamn
#2 2010-02-23, 11:32
FetFulElak
Ursprungligen postat av Jatsee
Hej
Kommer att resa med familjen till Bangkok i december. Har hört talas om att folk blivit nekade incheckning pga att planet är överbokat. I gengäld har de fått ersättning och boende på hotell.

Har ni varit med om detta? Hur vanligt är det? Vad har ni fått för ersättning?

Tycker det är trist att börja solsemestern på ett hotell i Köpenhamn

Du kan nog vara lugn... :'(
#3 2010-02-23, 11:39
kissflickan
Ursprungligen postat av Jatsee
Hej
Kommer att resa med familjen till Bangkok i december. Har hört talas om att folk blivit nekade incheckning pga att planet är överbokat. I gengäld har de fått ersättning och boende på hotell.

Har ni varit med om detta? Hur vanligt är det? Vad har ni fått för ersättning?

Tycker det är trist att börja solsemestern på ett hotell i Köpenhamn


det har hänt mig en gång. fick hotellrum i köpenhamn + 400$ för att stanna över en natt. förhandlade även till mig fria telefonsamtal, vilket är ett måste.

i övrigt har jag flugit hundratalet gånger och aldrig blivit avslängd. jag tror inte att risken är så stor.
#4 2010-02-23, 11:47
DanteAlighieri
En del flygbolag gör nog detta på varje flygning, om de inte vet att det blir fullt vill säga.

De brukar dock var generösa vid ersättning. Då är det bara att gorma som en jävel och hota med stämning.
#5 2010-02-23, 12:28
alla reguljära flygbolag försöker överboka. med rådande kojunktur så är ju inte alla flyg fulla varvid en överboking blir omöjlig. Enda leggen som jag skulle kunna tänka mig överbokas är linjerna just till Bangkok, men dessa är inte heller alltid fulla.

Folk skriver här om att gorma och hota med stämning. Varför då? Hjälper dig ännu mindre. Kan sluta med att du eskorteras ut från flygplatsen.
Det finns EU direktiv som alla flygbolag måste följa och om du blir avplockad så kommer du bli tillgådosedd efter dessa direktiv.
http://www.alltomflygresor.nu/installt-flyg-och-flygresa/

Oftast så fungerar det på följande sätt:
Redan innan personalen anländer till inchecknings disken får dom information om att flyget är överbokad med 30 (som är en rätt så vanlig överbokningssiffra) Då brukar man inte vidta några enorma försiktighetsåtgärder utan om det är någon som frågar om dom får vara sk volontärer märks deras väskor och dessa resande plockas bort och får pengar, hotelrum osv. Det kan också röra sig om att ta ett senare flyg och då har dom tjänat helt ok timlön för väntan.

Det värsta är när inga volontärer finns vid inceckning. Då försökerman hitta folk som inte har några incheckade väskor eller resande som har checkat in sent ev kommer med sen anslutning för att deras baggage är lite lättare att lokalisera.

Skulle lätt spendera en natt på hotell och få lite mer i resekassen.
Läst om en familj i USA som financierar hela sin semester med att åka på överbokade flygplan.
#6 2010-02-23, 18:30
missliidol
Vad är egentligen vitsen med att överboka ett plan?
Alla som bokar har väl även betalat antar jag? Alltså är det ju struntsamma för flygbolaget om familjen Rutgersson åker med eller inte, bolaget har ju ändå fått betalt?

Jag gör en på mig själv för jag tänker säkert helt fel.
Upplys mig gärna.
#7 2010-02-23, 19:34
för enkelhetens skull så säger vi att flygplanet har 100säten.
Flygbolaget säljer 115 av dessa. Alltså 15stolar som egentligen inte existerar.
Flyget skall gå 0800. 1barn i sällskapet Nilsson har blivit sjuk. Familjen kommer inte till incheckningen.
Ankommande flyg har blivit försenade 10personer kommer inte hinna med 0800 flyget, dessa blir ombokade till senare. Lasse har varit ute och festat kvällen innan och försover sig och därmed missar flyget.

Väldigt vanligt att det är så här.

Varför flygbolagen gör så? För att tjäna mer pengar så klart eftersom man statistiskt vet att det alltid blir ett litet bortfall. Enda gången det skitersig ordentligt är när alla kommer. Då får flygbolaget betala försig men dessa pengar har man tjänat flera gånger om.
#8 2010-02-23, 19:38
eldidd
Jag flög för tre veckor sedan ned till Göteborg, för 395 kr. Men det visade sig att planet var överbokat och nästa flyg skulle gå 1h 20 min senare.

Men de erbjöd en check på 150 euro att flyga för (Halva beloppet i cash). Detta var alltså SAS.
Klart man tog erbjudandet.
#9 2010-02-24, 04:45
Hänt mig en gång, de omboda mig på ett senare plan vilket passade mig utmärkt.

Det sägs att om man kommer så sent som möjligt och är klädd i 'businesskläder' så är chansen att bli uppgraderad till business eller 1a klass mycket stor.
#10 2010-02-24, 05:18
apgujeong
Det är nog vanligast på linjer med många flighter per dag. Jag har aldrig blivit drabbad av överbokning på interkontinentala flighter.

På kortare flighter har det hänt mig en gång att jag inte kom med. Fick runt 800kr tror jag och blev inbokad på nästa flight en tre-fyra timmar senare. Det har också hänt någon gång att jag blivit uppgraderad till business class och ett par gånger har jag blivit tillfrågad om jag kan tänka mig en senare flight mot ersättning men tackat nej och kommit med.

Jag vill minnas att det bara har hänt när jag har checkat in relativt sent. Typ inom en timme innan avgång. Kommer man tidigare är det nog mindre risk.
#11 2010-02-24, 09:54
Mula
Ursprungligen postat av morkfromork
Hänt mig en gång, de omboda mig på ett senare plan vilket passade mig utmärkt.

Det sägs att om man kommer så sent som möjligt och är klädd i 'businesskläder' så är chansen att bli uppgraderad till business eller 1a klass mycket stor.


Det senare är tyvärr en mediamyt som kanske fungerade för 10 år sedan, men inte idag. Många betalar för uppgraderingar med tex bonuspoäng och dessa brukar räcka till för att klara eventuella överbokningsituationer i ekonomi. Annars gäller det att ha status hos flybolaget (tex Eurobonus gold hos SAS) för att få sk operational upgrades vid överbokningar. Man ska ha riktig tur om man får en upgrade utan status hos bolaget (men det har faktiskt hänt mig, på BA tror jag det var) Att få uppgraderingar om det inte är överbokat är i princip omöjligt numera.

Ni som ska börja "skrika och gorma" kan vara lugna, det är väldigt sällan det blir tal om helt ofrivilliga "bumpningar". När gateagenten börjar fråga om frivilliga och nämna att man får 300e i ersättning brukar det alltid finnas folk som är sugna.

Jag brukade också regelbundet finansiera semesterresor med vouchers för ett antal år sedan, men jag har upplevt att det är betydligt svårare att hitta överbokade flygningar numera. Flygbolagen nog blivit duktigare på yield management så man vet precis hur mycket man kan överboka.
#12 2010-02-25, 03:58
gr99ahlc
Det beror ju på vilket bolag man åker med också. Till exempel bokar lågprisbolagen väldigt sällan över eftersom att de tjänar så lite på det då biljettpriserna är för låga i förhållande till eventuella merkostnader om de måste fixa alternativa flygresor, hotell, pengar i ersättning osv. (läs: Ryanair, Easyjet, och i även i mindre utsträckning Norwegian)...

När det gäller interkontinentala resor och resor som är längre än 2 timmar är det mycket vanligt med ombokningar, precis som spoon säger. Det är även där olika från bolag till bolag. SAS (som jag jobbar i incheckningen åt) brukar boka fullt + ca 4-5%. Om man har helfullt i economy säljer man ändå biljetter till economy (ändå rätt dyra, men billigare än economy extra/business) och om det skulle bli så att alla ändå kommer uppgraderar man nyckelkunder (eurobonus pandium-medlemmar i första hand) till högre klass där det nästan alltid finns lediga platser. Tror att under det året jag jobbade på SAS hände kanske en eller två gånger att folk blev nekade ombordstigning.

De amerikanska flygbolagen som flyger från Arlanda US Airways (på sommaren), Continental och Delta (nedlagt för tillfället) bokar däremot över ännu mer och de uppgraderar sällan passagerare, eftersom att deras ersättningar är MYCKET lägre än SAS eftersom att de är amerikanska bolag och inte är baserade i EU...