Överbokning av flyg - hur vanligt?

#13 2010-05-25, 17:39
minerat
Jag jobbar på ett europeiskt flygbolag och på våra långlinjer händer det att vi överbokar med upp till 15-20% beroende på vilken klass de åker. Bussinessclass kan kan lätt överbokar då de väldigt ofta byter flyg i sista sekund.
#14 2010-06-01, 00:48
Goriot
Ursprungligen postat av missliidol
Vad är egentligen vitsen med att överboka ett plan?
Alla som bokar har väl även betalat antar jag? Alltså är det ju struntsamma för flygbolaget om familjen Rutgersson åker med eller inte, bolaget har ju ändå fått betalt?

Jag gör en på mig själv för jag tänker säkert helt fel.
Upplys mig gärna.


Det finns oftast många olika biljetter på en flygning.
På de reguljära bolagen så har man en hel del bokade
fullprisresenärer som får tillbaka hela priset om de
inte dyker upp. Det innebär att en del bara uteblir och
man vet ungefär hur många i genomsnitt som gör det.
Då säljer man på några fler. Men kommer det fler än
vad det finns plats för så...
#15 2010-06-01, 00:50
Goriot
Ursprungligen postat av morkfromork
Hänt mig en gång, de omboda mig på ett senare plan vilket passade mig utmärkt.

Det sägs att om man kommer så sent som möjligt och är klädd i 'businesskläder' så är chansen att bli uppgraderad till business eller 1a klass mycket stor.


Min far har flera gånger blivit uppgraderad på SAS långlinjer
till Business Class men så reser han alltid prydligt i kostym
och skjorta med slips.
#16 2010-06-01, 08:15
blimp
som manga tidigare har svarat sa overbokar nastan alla flygbolag. lagprisbolagen kan jag valdigt daligt da de inte var sa stora nar jag jobbade i branschen.

det hela fungerar sa att beroende pa tidsavstand till avgang sa finns det mallar for hur manga biljetter som kan saljas alt. erbjudas. tex, och detta ar bara ett exempel. fyra veckor innan avgang 150% belaggning, tre veckor 130 %, osv, da folk bokar om eller bokar av. forhoppnigsvis sa kommer det pa avgangsdagen att checka in precis 100 %.

varfor flygbolagen gor sa har ar ganska sjalvklart: for att kunna flyga med alla satena salda, vilket betyder sparade eller tjanade pengar for flygbolagen. aven om det kan vara lite nesligt att vara med om en overbokning sa blir flygbiljetterna betydigt billigare genom detta forfarandet.
#17 2010-07-04, 21:38
flipster
När jag jobbade i branschen så var siffran 5 - 10 % rätt allmän vad gällde överbokning på flyg. De som fick kliva åt sidan på t.ex. inkontinentala flighter kunde få rätt mycket pengar samt en hotellövernattning på något schyst hotell.
#18 2010-07-15, 06:18
frederic.bastiat
Hände när jag flög till japan på japan airlines, blev bumbad till första klass. klaga inte

så haru tur kan du ju få det finare. uppskattar att jag årligen flyger 10-15 gånger per år och gjort det i snart 20 års tid. blivit överbokad 1 gång så min uppskattning blir;
12*18 = 216
1/216 = 0.46%

högst personligt dock
#19 2010-10-11, 09:42
Jost
Flygningar till Köpenhamn från de nordiska huvudsstäderna, samt från vissa tyska flygplatser är så gott som alltid överbokade (jag mellanlandar relativt ofta där, ca 1-2 ggr i månaden). Ofta ropas det ut efter frivilliga som kan tänka sig att ta senare flyg mot en ersättning på 150-200 euro, eller dubbelt upp i resecheckar som kan användas i taxfreen.

Har nappat på det ett par gånger då jag inte haft någon brådska till destinationen. Bäst ersättning fick jag faktiskt på ett Swissairplan då jag blev erbjuden 400 euro för att ta tåget i stället. Det gick några timmar senar, men biljetten var i första klass . Då hade det ursprungliga flyget gått sönder, och ett mindre satts in i stället.