Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#601 2010-04-19, 20:17
Volcanologist Dr John Murray told BBC World Service that the ash that has been causing all the problems has diminished greatly: "As the situation is at the moment I should think things should be clear by tomorrow (Tues) evening, I am not a meteorologist.... but certainly if we don't get a sudden increase in ash again then - yes - I'd imagine things will clear up pretty quickly."

Hoppas hoppas hoppas!

Edit: Länk: http://news.bbc.co.uk/2/hi/8630145.stm kolla kl. 18.00.
#602 2010-04-19, 20:43
raol
KLM-plan har lyft mot New York, Shanghai och Dubai vad det verkar (eller är det testflygningar?), och holländska kustbevakninen är ute spanar runt Schiphol.

http://img153.imageshack.us/img153/6734/flygholland.png
#603 2010-04-19, 20:49
ICanHas
Skrivet på Aftonbladets chatt med någon reporter för en stund sedan:
Samlar ihop de senaste positiva nyheterna från TT:
1. Enligt den europeiska gemensamma luftfartsmyndigheten Eurocontrol väntas flygtrafiken åter fungera normalt från torsdag.
2. Askmolmet kommer inte att göra några tvära kast, enligt den senaste prognosen från brittiska Vulcanic Ash Advisory Centre.
– Det är inga större förändringar från de tidigare kartorna, säger Linda Eriksson, meteorolog på SMHI.
Det betyder att den norra gränsen ligger i norra Götaland, i höjd med norra Gotland. Prognosen gäller fram till klockan 14 på tisdagen, svensk tid.


Även detta från TT:
Flygkaoset består trots mindre aska

Trots att askmolnet tycktes avta och allt fler europeiska luftrum kunde öppnas i går bestod vulkankaoset. Samtidigt höjdes tonläget mellan flygbranschen och de europeiska luftfartsmyndigheterna.

Flygbranschorganisationen Iatas generaldirektör Giovanni Bisignani kritiserade i går Europas regeringar för att ha agerat mer på teori än fakta när flygstoppen infördes, och hävdade att de europeiska myndigheterna "missat chansen att genomföra säkra flygningar".
Trycket har också varit hårt från de flygbolag, bland andra KLM, Air France och British Airways, som testflugit plan de senaste dagarna. Samtliga har efteråt konstaterat att testflygningarna kunnat genomföras utan problem.
Men enligt Kimmy Bech, operativ chef på den svenska luftfartsmyndigheten LFV, har besluten hela tiden baserats på de senaste prognoserna.
"Vi beklagar naturligtvis att stora delar av luftrummet har restriktioner och har förståelse för alla inblandade aktörers frustration. Vi kan dock inte under några omständigheter äventyra flygsäkerheten", konstaterade Bech.
SAS förklarade att man inte hade några invändningar mot myndigheternas beslut.
– Inom flyget är det alltid så att säkerheten är nummer ett. Ytterst ansvariga för säkerheten är luftfartsmyndigheterna i respektive land. Det är de som utfärdar den här typen av tillstånd om man får flyga eller inte. Då menar vi från SAS att det inte är vår uppgift att ta den rollen, sade Elisabeth Manzi, pressansvarig vid SAS.
Beskeden om att allt fler luftrum kunde öppnas innebar att omkring 8 000–9 000 flygturer kunde äga rum i Europas luftrum under dagen – en normal måndag är motsvarande siffra omkring 28 000.
Under dagen rapporterade isländska meteorologer att det började välla fram lava ur vulkanen Eyjafjallajökull och att mängden aska som kommer ut har minskat.
– Vi kan inte se på instrumentet att själva intensiteten i utbrottet minskar. Vad som händer är att vulkanen får mindre kontakt med vatten och då blir det mer lavaproduktion. Men det är fortfarande full fart på vulkanen, sade seismologen Reynir Bödvarsson vid Seismologiska institutet vid Uppsala universitet.
Klockan åtta på kvällen stängdes återigen delar av luftrummet i södra Sverige.
– I morgon bitti får vi nya besked, sade Björn Stenberg på LFV:s pressjour.
#604 2010-04-19, 20:50
raol
Ursprungligen postat av Familjestenen
Angående dessa F16 vågar jag sticka ut hakan och säga att de är finnarnas F18 (som tydligen blivit 2 och ibland fått nödlanda/ ibland varit uppe på testflygning) som efter rundvandring i medier blivit NATO F16. Ser fram mot att bli motbevisad!

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/04/19/AR201004...

BRUSSELS -- A senior Western diplomat said Monday that several NATO F-16 fighters had flown through a cloud of volcanic ash and that that one had suffered engine damage.

The official, who could not be named under standing regulations, declined to provide further details on where or when the incident happened. He said only that glasslike deposits were found inside the plane's engine after a patrol through European airspace.

But Bo Redeborn, an official of the European air traffic agency, said later that the F-16 belonged to the Belgian Air Force.
#605 2010-04-19, 20:58
ICanHas
Intressant artikel från SvD som förklarar en del om vad som sagts angående lättandet av flygförbudet:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/normal-flygtrafik-fran-torsdag_4584009.svd
Säger även att vi får normal flygtrafik från torsdag, men det bör man väl ta med en nypa salt.
#606 2010-04-19, 20:59
fernebo
Öhmm? Har Eurocontrol sagt att trafiken ska funka normalt från torsdag? Det verkar ju som om man trots askmolnet ska försöka få igång en del trafik fast med restriktioner, men normalt från torsdag??? Inte särskilt troligt..

Lite mer om vad man tänkt sig:

Deal Is Set to Reopen Air Travel in Much of Europe

PARIS — Swaths of the European sky are expected to reopen to commercial flights as early as Tuesday morning, with some small areas set aside as no-fly zones while the authorities monitor an ash cloud spreading from an Icelandic volcano, European officials announced Monday after an emergency meeting to address the travel chaos.

The agreement seemed to signal an easing of the worst peacetime air travel disruption ever, a nearly weeklong halt in flights that stranded thousands, cost airlines hundreds of millions of dollars and raised fresh questions about EuropeÂ’s ability to respond coherently to a crisis.

Under the agreement, aviation authorities would carve airspace above the continent into three zones — one closest to the volcano that would completely restrict air traffic, another zone that would set up partial restrictions on flights, and a third zone, free of ash, where flights could resume completely.

It was unclear precisely what portions of the continent’s airspace would be reopened when the agreement takes effect at 8 a.m. Tuesday Paris time, but the European Union’s transport commissioner, Siim Kallas, called the deal “good news for Europe’s stranded passengers.”

The no-fly zone would cover one-third of the airspace until now designated as contaminated, said Bo Redeborn, the director of network design of Eurocontrol, which coordinates regional air traffic management. Authorities said they would perform test flights and monitor air conditions every six hours.


http://www.nytimes.com/2010/04/20/world/europe/20ash.html?src=me
#607 2010-04-19, 21:03
ICanHas
Ursprungligen postat av fernebo
Öhmm? Har Eurocontrol sagt att trafiken ska funka normalt från torsdag? Det verkar ju som om man trots askmolnet ska försöka få igång en del trafik fast med restriktioner, men normalt från torsdag??? Inte särskilt troligt..

Lite mer om vad man tänkt sig:



http://www.nytimes.com/2010/04/20/world/europe/20ash.html?src=me

Tack för länken, intressant som fan!
Ang Eurocontrol, japp, de har sagt att det ska fungera normalt från torsdag. Det betyder ju knappast att allting kommer att fungera precis som vanligt, utan bara att de ska slippa ställa in flyg. Det kommer ju att ta säkert upp emot en vecka innan det här löst sig helt...
#608 2010-04-19, 21:07
fernebo
Ursprungligen postat av ICanHas
Tack för länken, intressant som fan!
Ang Eurocontrol, japp, de har sagt att det ska fungera normalt från torsdag. Det betyder ju knappast att allting kommer att fungera precis som vanligt, utan bara att de ska slippa ställa in flyg. Det kommer ju att ta säkert upp emot en vecka innan det här löst sig helt...


Det de säger är väl att man ska ha ett fungerande system igång på torsdag som gör att man inte behöver stänga ned all trafik bara för att det finns aska spridd över Europa. Detta innebär ju att man hoppas få igång trafiken hjälpligt, men absolut inte att allt fungerar som normalt. Och som du skriver så kommer det ju säkert ta en vecka att bara få flyt i trafiken igen även om man lyfter alla restriktioner.

Just nu talar väl annars det mesta för att vi har ett totalt flygstopp över Norden på torsdag.
#609 2010-04-19, 21:16
ICanHas
Ursprungligen postat av fernebo
Det de säger är väl att man ska ha ett fungerande system igång på torsdag som gör att man inte behöver stänga ned all trafik bara för att det finns aska spridd över Europa. Detta innebär ju att man hoppas få igång trafiken hjälpligt, men absolut inte att allt fungerar som normalt. Och som du skriver så kommer det ju säkert ta en vecka att bara få flyt i trafiken igen även om man lyfter alla restriktioner.

Just nu talar väl annars det mesta för att vi har ett totalt flygstopp över Norden på torsdag.

Ja, det du säger är vad jag kan förstå korrekt. Det här med zonindelningen vet vi ju inte mer om än det som skrivs i artikeln, men tydligen kommer förklaringar av det imorgon.

Vad menar du att det mesta talat för ett totalt flygstopp över Norden?
#610 2010-04-19, 21:24
fernebo
Ett tämligen omfattande askmoln är ju på väg in mot oss nu. Det är ju därför man nu planerar stänga delar av luftrummet igen. Redan sent imorgon lär väl det mesta av både Sverige och Norge vara stängt igen.
#611 2010-04-19, 21:26
ICanHas
Ursprungligen postat av fernebo
Ett tämligen omfattande askmoln är ju på väg in mot oss nu. Det är ju därför man nu planerar stänga delar av luftrummet igen. Redan sent imorgon lär väl det mesta av både Sverige och Norge vara stängt igen.

Enligt vilka prognoser?
Senaste från Met Office/VAAC tyder ju på att vi klarar oss rätt bra, bortsett från södra delarna av Sverige. Arlanda klarar sig helt till exempel...
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271698103.png
#612 2010-04-19, 21:26
100apor.se
ombokad från flight imorn bitti till torsdag ist

sthlm - frankfurt

hur stor risk tror panelen det är för att den resan kommer bli av?:|