Skrivet på Aftonbladets chatt med någon reporter för en stund sedan:
Samlar ihop de senaste positiva nyheterna från TT:
1. Enligt den europeiska gemensamma luftfartsmyndigheten Eurocontrol väntas flygtrafiken åter fungera normalt från torsdag.
2. Askmolmet kommer inte att göra några tvära kast, enligt den senaste prognosen från brittiska Vulcanic Ash Advisory Centre.
– Det är inga större förändringar från de tidigare kartorna, säger Linda Eriksson, meteorolog på SMHI.
Det betyder att den norra gränsen ligger i norra Götaland, i höjd med norra Gotland. Prognosen gäller fram till klockan 14 på tisdagen, svensk tid.
Även detta från TT:
Flygkaoset består trots mindre aska
Trots att askmolnet tycktes avta och allt fler europeiska luftrum kunde öppnas i går bestod vulkankaoset. Samtidigt höjdes tonläget mellan flygbranschen och de europeiska luftfartsmyndigheterna.
Flygbranschorganisationen Iatas generaldirektör Giovanni Bisignani kritiserade i går Europas regeringar för att ha agerat mer på teori än fakta när flygstoppen infördes, och hävdade att de europeiska myndigheterna "missat chansen att genomföra säkra flygningar".
Trycket har också varit hårt från de flygbolag, bland andra KLM, Air France och British Airways, som testflugit plan de senaste dagarna. Samtliga har efteråt konstaterat att testflygningarna kunnat genomföras utan problem.
Men enligt Kimmy Bech, operativ chef på den svenska luftfartsmyndigheten LFV, har besluten hela tiden baserats på de senaste prognoserna.
"Vi beklagar naturligtvis att stora delar av luftrummet har restriktioner och har förståelse för alla inblandade aktörers frustration. Vi kan dock inte under några omständigheter äventyra flygsäkerheten", konstaterade Bech.
SAS förklarade att man inte hade några invändningar mot myndigheternas beslut.
– Inom flyget är det alltid så att säkerheten är nummer ett. Ytterst ansvariga för säkerheten är luftfartsmyndigheterna i respektive land. Det är de som utfärdar den här typen av tillstånd om man får flyga eller inte. Då menar vi från SAS att det inte är vår uppgift att ta den rollen, sade Elisabeth Manzi, pressansvarig vid SAS.
Beskeden om att allt fler luftrum kunde öppnas innebar att omkring 8 000–9 000 flygturer kunde äga rum i Europas luftrum under dagen – en normal måndag är motsvarande siffra omkring 28 000.
Under dagen rapporterade isländska meteorologer att det började välla fram lava ur vulkanen Eyjafjallajökull och att mängden aska som kommer ut har minskat.
– Vi kan inte se på instrumentet att själva intensiteten i utbrottet minskar. Vad som händer är att vulkanen får mindre kontakt med vatten och då blir det mer lavaproduktion. Men det är fortfarande full fart på vulkanen, sade seismologen Reynir Bödvarsson vid Seismologiska institutet vid Uppsala universitet.
Klockan åtta på kvällen stängdes återigen delar av luftrummet i södra Sverige.
– I morgon bitti får vi nya besked, sade Björn Stenberg på LFV:s pressjour.