Ursprungligen postat av Air Express
Försöker du säga att det tar över 1 timma att klara sig på Arlanda, Landvetter eller i andra hålor?
Det är enda anledningen jag kan komma på. Det beror knappast på lastningen eftersom den inte påbörjas före 30 minuter innan avgång.
Ursprungligen postat av Air Express
Snälla nån, jag vet hur lågpris- och charterbolag arbetar.
Det stämmer dock inte att man kan göra så med flygplanen (låta dom flyga så mycket som du skriver).
Om du tror det, vet du kanske inte så mycket om det ändå. Eftersom jag jobbar som pilot på ett svenskt charterflygbolag
vet jag hur mycket vi flyger.
Ursprungligen postat av Air Express
Flygplan måste enligt lag ha flera timmars service varje dag, en större en gång i veckan och en jättestor någon gång per år där hela flygplanet i princip skruvas isär.
Nej, det finns ingen lag som säger att flygplanet måste stå stilla för service flera timmar varje dag. Men med några timmar på hemmabas per dygn hinner teknikerna gott och väl med det arbete som behövs.
Beroende på vilka destinationer som flygs, står planen naturligtvis stilla lite längre vissa dagar.
D-checkarna görs ju helst inte under högsäsong, naturligtvis.
Ursprungligen postat av Air Express
Jag förstår inte vad slots har med det här att göra! Kostar lika mycket att landa då, dessutom så är det bara Arlanda som tillämpar slots i hela Sverige.
Slottar kan man får oavsett vilken flygplats man flyger från. Ska man starta och landa under rusningstid, t.ex mellan 7-9 på morgonen är det ganska hög risk att få en slot.
Om man däremot flyger genom europa nattetid är det sällan några restriktioner, vare sig för start, landning eller längs rutten.