Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flyga med NOVA AIR

#1 2004-07-21, 10:56
kokaloo
Någon som vet om det är ett bra flygbolag...
Brukar dom ha mycket förseningar????
Hur är deras inflightservice???
m m
#2 2004-07-21, 11:35
Air Express
Som ett vanligt charterbolag, skit alltså. Novair har dock ett bra benutrymme i Airbus 321. Förseningar, är väl som andra bolag, har dock turn arounds på drygt 1 timma på vissa destinationer från Medelhavet. Detta kan dock oftast flygas in.

Skitbolag som sagt, i vanlig charteranda.
#3 2004-07-21, 12:04
kokaloo
Ursprungligen postat av Air Express
Som ett vanligt charterbolag, skit alltså. Novair har dock ett bra benutrymme i Airbus 321. Förseningar, är väl som andra bolag, har dock turn arounds på drygt 1 timma på vissa destinationer från Medelhavet. Detta kan dock oftast flygas in.

Skitbolag som sagt, i vanlig charteranda.


Jag vet att det är ett skitbolag... men jag tänkte om dom var lika skräp som premier...kommer ihåg en flygning från thailand för ngra år sedan å var det 24h försening, å vi fick inte ett skit för det för dom skyllde på dåligt väder i Dubai..när vi kom hem så kolla vi med SMHI å dom sa att det inte var ngt oväder i Dubai.

Först var vi strand sattta på phuket airport i 4h för att dom sa att det var ngt maskin fel, dom väntade på ngn reservdel från danmark som skulle komma med nästa flyg.

Sen när vi äntligen lyfter så känner vi hur planet flyger på låghöjd hela tiden samt att det är skakigt. Vi blir tvungna att mellan landa i Oman istället för Dubai. Sitter på flygplatsen i Oman över 8h eftersom vi inte har ngt inrese visum.

Får tillslut inrese visum å blir placerade på hotell. Det ända som Premier stod för var en frukost på hotellet. Om man blev hungrig så var man tvungen att betla från egen ficka..blev strandsatta på hotellet i över 8h.

Så summan av kardemumman är att PREMIER SUGER...så jag tänkte om NOVAAIR var likadana
#4 2004-07-21, 12:21
Air Express
Premiair finns inte längre utan heter istället MyTravelAirways.

Att kalla ett bolag för skitbolag för att man själv råkat ut för en försening är bara löjligt. Då skulle jag kunna kalla merparten av alla flygbolag för skitbolag.

Alla flygbolag har förseningar, det är bara att acceptera. Man kan inte ha 100% i punktlighet.

När ni mellanlandade på Oman, varför fick ni gå igenom passkontrollen? På en mellanlandning brukar man sitta kvar i planet alternativt gå ut i transitområdet, rent passtekniskt så är du fortfarande i Sverige (eller Thailand om det var därifrån det hände).

Man ska tänka på att spara alla kvitton med kostnader som flygbolaget åtstakommit. Väl hemma så ring kundtjänst och fråga, är dom inte tillmötesgående så kan du ta ärendet till Allmäna reklamationsnämnden eller domstol.
#5 2004-07-21, 14:03
kokaloo
Ursprungligen postat av Air Express

Man ska tänka på att spara alla kvitton med kostnader som flygbolaget åtstakommit. Väl hemma så ring kundtjänst och fråga, är dom inte tillmötesgående så kan du ta ärendet till Allmäna reklamationsnämnden eller domstol.


Jo det var jus det som vi gjorde men Premier skyllde på att det var dåligt väder så det var därför dom inte kunde flyga...så dom skylde juh bara på sin "FORCE MAJOR KLAUSUL"



När ni mellanlandade på Oman, varför fick ni gå igenom passkontrollen? På en mellanlandning brukar man sitta kvar i planet alternativt gå ut i transitområdet

Exakt det var det jag tänkte oxå....men som sagt dom skyllde på att det var maskinfel först.
Men sen när vi lyfte så sa dom att det var dåligt väder i Dubai.
Men som sagt vi märkte juh att det var något fel på planet eftersom vi flög på låg höjd samt att det var skakigt.
#6 2004-07-21, 14:06
kokaloo
Ursprungligen postat av Air Express
Premiair finns inte längre utan heter istället MyTravelAirways.

Att kalla ett bolag för skitbolag för att man själv råkat ut för en försening är bara löjligt. Då skulle jag kunna kalla merparten av alla flygbolag för skitbolag.



Premier har jag flygit med flera gånger å i minst 7 av 10 så var det alltid förseningar....Så med mina mått mätt så är det / var det ett skitbolag.

Jag räknar alltid med att det ska vara minst 2h försening på en chaterflygning. Men Premier tog priset
#7 2004-07-23, 15:04
ksv
Ursprungligen postat av Air Express
Att kalla ett bolag för skitbolag för att man själv råkat ut för en försening är bara löjligt. Då skulle jag kunna kalla merparten av alla flygbolag för skitbolag.
Håller med.

Ursprungligen postat av Air Express
Som ett vanligt charterbolag, skit alltså.
Skitbolag som sagt, i vanlig charteranda.
Så alla charterbolag är skitbolag???

Ursprungligen postat av kokaloo
kommer ihåg en flygning från thailand för ngra år sedan å var det 24h försening, å vi fick inte ett skit för det för dom skyllde på dåligt väder i Dubai..när vi kom hem så kolla vi med SMHI å dom sa att det inte var ngt oväder i Dubai
Dom "skyller" knappast på dåligt väder om det inte är så. Du kan knappast kolla med SMHI vad specifika flygplatser hade för flygväderprognoser (TAF) vid tidpunkten för er avresa. Även om du skulle det, tror jag inte du skulle kunna tolka dem.

Ursprungligen postat av kokaloo
Men som sagt vi märkte juh att det var något fel på planet eftersom vi flög på låg höjd samt att det var skakigt.
Om det är fel på flygplanet kommer det inte att skaka iaf. Skakningarna beror på vädret. Att ni flög på lägre höjd berodde förmodligen på att flygnivåerna ovanför var upptagna.


Men visst, Premiair hade en period för några år sedan då man hade en hel serie problem med en av deras DC-10or.
Såvitt jag vet funkar det bra för MyTravel idag.

Men för att återgå till din ursprungliga fråga:
- Ja, Novair är ett bra bolag
Deras inflightservice motsvarar förmodligen den på andra charterbolag; dvs servicen som sådan är bra men du får betala för allt (eftersom det är en form av lågprisflyg).
#8 2004-07-23, 16:03
Air Express
Dom är skitbolag av den anledningen att det är:
förfärligt trångt ombord (max antal stolar), minimum besättning, inga fri drycker, inte lika brett sortiment av alkohol som andra flygbolag (där man även får den gratis), dom har väldigt få bagagelastare (därför är incheckningstiden 60-90 minuter att jämföra med SAS 30-40 minuter på utrikes), maten som serveras ombord tillverkas av det cateringbolaget som erbjuder den billigaste produkten utan en tanke på upplägg och vidare, flygvärdinnorna på charterflighter pratar oavbrutet om beställningslistor, försäljningsvagnar och dryckvagnen (allt för att sälja), det tar lång tid innan man får service (minimun bemanning som kan jämföras med SAS som ofta har 1-2 fler värdinnor än myndighetskravet) samt att deras flighter ofta går väldigt tidigt eller väldigt sent.
#9 2004-07-23, 16:33
ksv
Ursprungligen postat av Air Express
Dom är skitbolag av den anledningen att det är:
förfärligt trångt ombord (max antal stolar), minimum besättning, inga fri drycker, inte lika brett sortiment av alkohol som andra flygbolag (där man även får den gratis)
Det är knappast rimligt att jämföra med SAS, då charterbolag är lågprisbolag. Det är rimligare att jämföra med t.ex. RyanAir som har samma seating som t.ex. Sterling och Britannia på 737-800.

Med en kabinfaktor på 100% (nästan alla stolar brukar vara sålda i förväg till resebyråerna) är vinsten per pax mindre än 100 kronor. Det enda flygbolaget egentligen tjänar på är ombordförsäljning. Därav de låga priserna.

Ursprungligen postat av Air Express
dom har väldigt få bagagelastare (därför är incheckningstiden 60-90 minuter att jämföra med SAS 30-40 minuter på utrikes)
Stämmer verkligen det att SAS (som säljer groundhandlingen till flera charterbolag) avdelar färre lastare när dom lastar åt andra flygbolag?
Den längre incheckningstiden beror snarare på att det rör sig om mindre flygvana resenärer som ofta har många småbarn och bebisar med sig.

Ursprungligen postat av Air Express
deras flighter ofta går väldigt tidigt eller väldigt sent.
Åter igen för att kunna sänka priserna.
Nu på sommaren körs två turer om dagen till t.ex. medelhavet. Dvs. planet avgår från Arlanda vid 6-7 tiden på morgonen och återkommer vid 3 på eftermiddagen för att genast köra en vända till och vara tillbaka vid 3 på morgonen.
Detta gör att flygplanen utnyttjas till max och är i luften 15-16 timmar/dygn, 7 dagar i veckan. Dessutom huvudsakligen utanför rusningstid eftersom man undviker slottar då.
#10 2004-07-23, 16:55
Air Express
SAS ground service sätter så många bagagelastare som ett visst bolag beställt. Vill ett bolag ha 10 lastare för att kunna erbjuda incheckningstider på 20 minuter så går det bra. Det är priset som är avgörande här. Försöker du säga att det tar över 1 timma att klara sig på Arlanda, Landvetter eller i andra hålor? Nej, tacka vet jag incheckningstider på 30 minuter, även då får man tid över som man kan spendera i loungen. Min farför klarar att gå igenom alla procedurer på Arlanda om hon kommer till flygplatsen 40 minuter innan, då checkar hon visserligen in på automat och så men iallafall. Tar knappast längre tid för småbarnsfamiljer än för henne.

Snälla nån, jag vet hur lågpris- och charterbolag arbetar. Det stämmer dock inte att man kan göra så med flygplanen (låta dom flyga så mycket som du skriver). Flygplan måste enligt lag ha flera timmars service varje dag, en större en gång i veckan och en jättestor någon gång per år där hela flygplanet i princip skruvas isär. Jag förstår inte vad slots har med det här att göra! Kostar lika mycket att landa då, dessutom så är det bara Arlanda som tillämpar slots i hela Sverige.
#11 2004-07-23, 17:07
kokaloo
Ursprungligen postat av ksv

Dom "skyller" knappast på dåligt väder om det inte är så. Du kan knappast kolla med SMHI vad specifika flygplatser hade för flygväderprognoser (TAF) vid tidpunkten för er avresa. Även om du skulle det, tror jag inte du skulle kunna tolka dem.

Om det är fel på flygplanet kommer det inte att skaka iaf. Skakningarna beror på vädret. Att ni flög på lägre höjd berodde förmodligen på att flygnivåerna ovanför var upptagna.

Det var inte jag som ringde det var någon annan....Så som han sade det så frågade han SMHI om det var ngt oväder över dubai just det å det datumet .
Han som ringde å frågade (enligt han själv vilket fall) är känd i våran bekantskap krets för att vara en liten besserwisser/mytoman...å det han som var den som var mest pådrivande ang att det var fel på planet m m

Men jag brydde mig inte så mycket eftersom jag var nöjd med resan samt att man fick bo på ett fethotell i ngra timmar ( Detta var hotellet ).
Ett hotell som man aldrig skulle bott på annars....
#12 2004-07-23, 18:54
ksv
Ursprungligen postat av Air Express
Försöker du säga att det tar över 1 timma att klara sig på Arlanda, Landvetter eller i andra hålor?
Det är enda anledningen jag kan komma på. Det beror knappast på lastningen eftersom den inte påbörjas före 30 minuter innan avgång.

Ursprungligen postat av Air Express
Snälla nån, jag vet hur lågpris- och charterbolag arbetar.
Det stämmer dock inte att man kan göra så med flygplanen (låta dom flyga så mycket som du skriver).
Om du tror det, vet du kanske inte så mycket om det ändå. Eftersom jag jobbar som pilot på ett svenskt charterflygbolag vet jag hur mycket vi flyger.

Ursprungligen postat av Air Express
Flygplan måste enligt lag ha flera timmars service varje dag, en större en gång i veckan och en jättestor någon gång per år där hela flygplanet i princip skruvas isär.
Nej, det finns ingen lag som säger att flygplanet måste stå stilla för service flera timmar varje dag. Men med några timmar på hemmabas per dygn hinner teknikerna gott och väl med det arbete som behövs.
Beroende på vilka destinationer som flygs, står planen naturligtvis stilla lite längre vissa dagar.
D-checkarna görs ju helst inte under högsäsong, naturligtvis.

Ursprungligen postat av Air Express
Jag förstår inte vad slots har med det här att göra! Kostar lika mycket att landa då, dessutom så är det bara Arlanda som tillämpar slots i hela Sverige.
Slottar kan man får oavsett vilken flygplats man flyger från. Ska man starta och landa under rusningstid, t.ex mellan 7-9 på morgonen är det ganska hög risk att få en slot.
Om man däremot flyger genom europa nattetid är det sällan några restriktioner, vare sig för start, landning eller längs rutten.