Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flyga med NOVA AIR

#13 2004-07-23, 19:17
Air Express
Slots används inte på någon annan flygplats än Arlanda i Sverige. Det finns inget slotsystem överhuvudtaget på Landvetter eller Sturup, för att inte tala om andra flygplatser.

Jag jobbar med marktjänst och jag har minsann hört att flygplan måste få service ett visst antal timmar. Men visst, charterbolag är inte lika noga som SAS på den fronten. Ska höra med grabbarna på teknik vad som gäller.

På många charterflygningar, speciellt Britannia och MyTravel så påbörjas bagagelastningen så fort man fått ut alla väskor till planet. Hos reguljära flygbolag påbörjas den senare, mycket senare, ofta inte mer än 20 minuter före avgång. En gång fick killarna börja lasta en Q400 några minuter för att jag fick offloada en passagerare som velat goshowa men hans "bokning" fick voidas av någon anledning. Det flygplanet blev bara 2 minuter sent för att SGS hade 4 killar ute på lastningen då, hade man haft 1 eller 2 som i normala fall hade det blivit mera försenat.

Vilket flygplan flyger du?
#14 2004-07-24, 13:28
Krungthep
Ursprungligen postat av Air Express
Slots används inte på någon annan flygplats än Arlanda i Sverige. Det finns inget slotsystem överhuvudtaget på Landvetter eller Sturup, för att inte tala om andra flygplatser.

Jag jobbar med marktjänst och jag har minsann hört att flygplan måste få service ett visst antal timmar. Men visst, charterbolag är inte lika noga som SAS på den fronten. Ska höra med grabbarna på teknik vad som gäller.

På många charterflygningar, speciellt Britannia och MyTravel så påbörjas bagagelastningen så fort man fått ut alla väskor till planet. Hos reguljära flygbolag påbörjas den senare, mycket senare, ofta inte mer än 20 minuter före avgång. En gång fick killarna börja lasta en Q400 några minuter för att jag fick offloada en passagerare som velat goshowa men hans "bokning" fick voidas av någon anledning. Det flygplanet blev bara 2 minuter sent för att SGS hade 4 killar ute på lastningen då, hade man haft 1 eller 2 som i normala fall hade det blivit mera försenat.

Vilket flygplan flyger du?


Att charterbolagen skulle skita i att göra service och underhåll enligt den plan som tillverkaren har fastlagt är ren och skär bullshit! De flesta plan i dag är leasade och leasingföretagen kräver att man följer den uppgjorda serviceplanen till punkt och prickar. Aeroflot leasade ett par Boeing 777 i mitten på nittiotalet, sket i att serva dem som det var avtalat och leasingbolaget tog helt enkelt tillbaka planen. Tror inte att ett charterbolag skulle vilja riskera det, samt att det skulle visa sig förödande för anseendet om något hände och planen inte var skötta som de skulle.

Att sen kanske SAS servar sina plan mer/oftare än vad som är stipulerat, det vet jag ingenting om. Men det är inte nödvändigt för flygsäkerheten.
#15 2004-07-24, 14:11
Air Express
Ursprungligen postat av Krungthep
Att charterbolagen skulle skita i att göra service och underhåll enligt den plan som tillverkaren har fastlagt är ren och skär bullshit! De flesta plan i dag är leasade och leasingföretagen kräver att man följer den uppgjorda serviceplanen till punkt och prickar. Aeroflot leasade ett par Boeing 777 i mitten på nittiotalet, sket i att serva dem som det var avtalat och leasingbolaget tog helt enkelt tillbaka planen. Tror inte att ett charterbolag skulle vilja riskera det, samt att det skulle visa sig förödande för anseendet om något hände och planen inte var skötta som de skulle.

Att sen kanske SAS servar sina plan mer/oftare än vad som är stipulerat, det vet jag ingenting om. Men det är inte nödvändigt för flygsäkerheten.


Jag har inte sagt det heller (att dom skiter att serva planet). Jag skrev att dom inte vara lika noga med det. Det säger sig självt om flygplanet flyger så mycket. Här på SAS servas planen minst 6 timmar varje natt, en större check 1 gång per vecka samt "isärskruvningen" 2 gånger per år (charterbolag gör det tydligen bara 1 gång). Dessutom så flyger flygplanen betydligt mindre hos SAS vilket absolut inte kan vara till någon skada, tvärt om.
#16 2004-07-25, 02:36
ksv
Ursprungligen postat av Air Express
Slots används inte på någon annan flygplats än Arlanda i Sverige. Det finns inget slotsystem överhuvudtaget på Landvetter eller Sturup, för att inte tala om andra flygplatser..
Som jag förklarade i mitt ovanstående inlägg kan man få slottar för start på vilken flygplats som helst. Även om inte startflygplatsen i sig har restriktioner. Flaskhalsen kan ju finnas någon annanstans längs färdvägen.

Ursprungligen postat av Air Express
Jag jobbar med marktjänst och jag har minsann hört att flygplan måste få service ett visst antal timmar. Men visst, charterbolag är inte lika noga som SAS på den fronten. Ska höra med grabbarna på teknik vad som gäller.
Du sänker dig tyvärr till en ännu lägre nivå än tidigare när du, utan att kunna belägga det, påstår att "charterbolag inte är lika noga som SAS" med service av flygplanen.
Ju mer ett flygplan flygs, desto större är behovet av service.

Jo, jag har förstått att du jobbar med marktjänst, men även en som har biljettklippning som sin huvudsakliga arbetsuppgift borde ju kunna förstå att flygplanet kan servas av sex tekniker under en timma istället för en tekniker under sex timmar.


Vi verkar för övrigt ha hamnat ganska långt ifrån trådens urprungliga ämne.
För att undvika att hamna i konflikt med regel "0.3. Håll er till ämnet i tråden" föreslår jag att du skapar en separat tråd om du vill debattera huruvida charterflygbolag har sämre underhåll av sina flygplan.
#17 2004-07-25, 14:42
Krungthep
#18 2004-07-25, 15:03
DC-9-41
Ursprungligen postat av ksv
Om du tror det, vet du kanske inte så mycket om det ändå. Eftersom jag jobbar som pilot på ett svenskt charterflygbolag vet jag hur mycket vi flyger.

Vilket flygbolag jobbar du för och vilken flygplanstyp flyger du? Kapten eller styrman?
#19 2004-07-27, 08:14
kokaloo
Ursprungligen postat av Krungthep



Jo det gör det.Men det var jag som var lite seg när jag ställde frågan
#20 2004-07-27, 12:39
DC-9-41
Flygbolaget heter Nova Airlines AB men förkortas till och kallas för Novair.
#21 2004-07-28, 06:11
kookalo, bry dig inte om experten Air Express. Novair är ett alldeles utmärkt charterbolag och så där fantastiskt mycket sämre komfort, service o.s.v. än reguljärbolagens economy class är det knappast. Och snacket om att charterbolagen inte skulle ta underhåll och säkerhet på allvar e rent jävla nonsens.

Jag förknippar Novair med dom alldeles underbarar trajjorna Gamla skorvar visst, men vilka underbara flygplan det var (är). Airbus gör trevliga maskiner också men inget går upp mot trajjorna. Åkte ett par gånger med Apollo ett par gånger enbart för trajjornas skull faktiskt.

/#LOUDmouth#