Vad problem med flyg i vintertid?

#1 2010-12-19, 19:49
B-O Gavne, Västerås
Vad av vinterförhållandena är det som nu gör detta kaoset med trafikflyget? Påstigning och avstigning sker ju inomhus. Start och landning är väl inget problematiskt med hjälp av snöröjningsapparaterna; med ju jeeedrans kapaciteter. Och att flyga på 10-tusen meter är väl att flyga i rena solskenet!
-Så vad är det eländiga?
#2 2010-12-19, 19:50
Kokken87
Är ju samma skit med kollektivtrafik. Tågen krashar, bussarna startar inte. Flygplanen är säkert mer känslig för sånt.
Vad jag inte förstår med det är att vid en väpnad konflikt skulle man bara skita i att lyfta jaktplan?
#3 2010-12-19, 19:54
mung
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
Vad av vinterförhållandena är det som nu gör detta kaoset med trafikflyget? Påstigning och avstigning sker ju inomhus. Start och landning är väl inget problematiskt med hjälp av snöröjningsapparaterna; med ju jeeedrans kapaciteter. Och att flyga på 10-tusen meter är väl att flyga i rena solskenet!
-Så vad är det eländiga?

Start- och landningsdelen är faktiskt ett stort problem med snö på landningsbanan. Sikten blir också dålig om det snöar mycket.
#4 2010-12-19, 19:57
Problemet ligger nog i att dom inte hinner med att röja start/ landningsbanor när det kommer stora mängder snö och det tar lite tid att ploga en startbana gissningsvis fast dom gör med flera lastbilar/ maskiner i kolonn skulle jag gissa på och för att inte riskera säkerheten vid start/ landning så ställer dom in. I det här fallet så kan vinden påverka läget också. Sen får du även isbildning på vingarna o sv.

Det här är vad jag tror det beror på.
#5 2010-12-19, 19:57
SilentVictory
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
Vad av vinterförhållandena är det som nu gör detta kaoset med trafikflyget? Påstigning och avstigning sker ju inomhus. Start och landning är väl inget problematiskt med hjälp av snöröjningsapparaterna; med ju jeeedrans kapaciteter. Och att flyga på 10-tusen meter är väl att flyga i rena solskenet!
-Så vad är det eländiga?

1. Vädret får inte vara för dåligt om man ska starta eller landa.
2. De-icing dvs att man tar bort is från flygplanet och sedan lägger på ett medel för att förhindra isbildning.
3. Banorna ska hållas fria från både snö och is.

Sånt tar tid, och då uppstår det förseningar.
Men visst får motorerna mer effekt när det är kallt ute, så något positivt för det ju med sig.
#6 2010-12-19, 20:06
toby79
Snön är det eländiga i detta sammanhanget. Det är inte alla som har beredskap för massor med snö. Arlanda har tex god beredskap och stänger väl i princip aldrig, men det hjälper ju inte om planen inte kan starta från en annan flygplats, eller om flygplanet på Arlanda ska till en flygplats som inte klarar av snön och därmed blir stängd.

Så det är i stort sett beroende på hur pass man kan få bort snön från banorna mellan landningarna som är bekymret.
#7 2010-12-19, 20:15
ScabbedSaint
1.) Banor med snö och is som måste röjas, Arlanda har 2 landningsbanor som nyttjas men måste en stängas så blir det förseningar.

2.) Plan som redan är försenade från annan flygplats är försenade till destinationen och sin nästa flygning då mesta delen av kärrorna gör en 3-4 flygningar per dag.
#8 2010-12-19, 20:44
B-O Gavne, Västerås
-PROBLEMEN ligger nog, som sagt, som allra mest nere i mellan-Europa, med snöröjning där. -Tror jag i alla fall att de har problem med snö? ..kan vi inte då bjuda dem på vårt Räddningsverk? Att Hercules:arna flyger ner några bandvagnar till dem!
#9 2010-12-19, 20:59
B-O Gavne, Västerås
SÅ VAR DET! http://www.unt.se/sverige/manga-resenarer-fast-pa-arlanda-1166824.aspx

-Alltså hallå Karlstad och Såtenäs, ni har snärjs att ta i.
#10 2010-12-19, 21:09
SilentVictory
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
SÅ VAR DET! http://www.unt.se/sverige/manga-resenarer-fast-pa-arlanda-1166824.aspx

-Alltså hallå Karlstad och Såtenäs, ni har snärjs att ta i.

Varför skulle en herkules kunna flyga dit om det ändå inte går att starta eller landa?
Och hur skulle en bandvagn kunna vara till hjälp?

Tredje frågan är vad Karlstad och Såtenäs har med det här att göra?

Fjärde frågan blir då, vad hade du tänkt dig att räddningsverket skulle göra?
#11 2010-12-19, 21:32
B-O Gavne, Västerås
I KARLSTAD, du pessimisten SilentVictory här ovan, ligger Räddningsverkets ...så att säga stridsledning. I Såtenäs står Hercules:arna parkerade. Å nog fasiken kan man väl på Heathrow och de andra flygplatserna, fixa till banorna så att en Hercules kan landa; med bandvagnar i buken.
Å så kör 3, 4, 5 stycken bandvagnar med plogar i bredd banan fram, och inte kan det väl snö så mycket så att inte banan därefter är lämplig för en styck start eller landning. Å så kör vagnarna vända på vända.
Och så förstås får flygplatserna pröjsa för servicen, till att vi kan få vinst på Räddningsverket och Flygvapnet.
#12 2010-12-19, 23:35
Mula
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås

Och så förstås får flygplatserna pröjsa för servicen, till att vi kan få vinst på Räddningsverket och Flygvapnet.


Ja, det är ju just det som är problemet.
BAA (som driver bla heathrow) har ju inte velat investera tillräckligt i snöröjningskapacitet, eftersom de inte tycker att det snöar så ofta. Så de är nog inte intresserade av att betala för en massa influgen snöröjningsutrustning från Sverige heller.

Den här bilden visar hur full snöröjningskapacitet på LHR ser ut:
http://yfrog.com/h7wbtj