Fast frågan är ju var man annars skulle lägga snön, det finns nog inte så mycket andra lösningar än att designera en taxiväg eller liknande för uppläggning tills man kan frakta bort det.
Sen är här lite intressanta siffror om just Heathrow, kommentarerna inte mina egna:
London Heathrow
Ave. High (Degrees C): Nov 10.9, Dec 8.8, Jan 7.9, Feb 8.2
Ave. Low: Nov 4.8, Dec 3.3, Jan 2.4, Feb 2.2
Average number of days per year where snowfall > 0.1in: 4 (seems high to me, apart from the last two years).
Så som man kan se är snö överhuvudtaget väldigt ovanligt, och att det kommer mer än bara någon millimeter är ännu mer ovanligt. Så i slutändan handlar det (som alltid) om pengar, det är klart att Arlanda och Oslo flyter på bättre med tanke på att dom har snö varje år att röja. Men i London har man varken utrustning eller träning i att hantera större mängder snö, dessutom ligger Heathrow på 98% av maximal kapacitet, att då få in snöröjning i det betyder direkt stora förseningar (något man får slåss med även på Oslo och Arlanda trots att man har mycket längre till maxkapacitet).
Visst är det hemskt irriterande att det funkar så dåligt, men i slutändan förvånar det mig inte. Den eviga jakten efter att minska kostnaderna har gjort det oundvikligt, och ska det förbättras är det våra biljettpriser som ska betala det.