Hitta diskussioner med liknande innehåll

Borde vi undvika air france?

#13 2011-08-28, 21:14
SjooSandstrom
Tror att Air France är ett mycket seriöst företag. Men det är väl lika bra att du börjar träna på den franska mentaliteten innan ni anländer till Paris.
#14 2011-08-29, 19:54
-Felix_
I princip kommer AF bara på tal om jag skall väster ut ( Usa, Karibien ) eller södeut ( Afrika )
Skall man bara till Paris kvittar det vem man åker med.
AF stora nackdel är CDG, en dysfunktionell, trist och tråkig flygplats med MASSOR av dimma.
Vet inte hur många ggr man suttit på CDG och väntat på bättre väder. Strular det och du måste vänta över natten kommer AF sätta dej på nått Accor hotell ute i Paris motsvarighet till RInkeby/Rosengård.
#15 2011-09-06, 10:17
Air France är jättebra och trevliga och lätta att ha att göra med.

När det gäller CDG så är det en trist flygplats men allra värst är ju CDG 1 som de flesta bolagen flyger till. Med Air France så hamnar du på den betydligt nyare 2(F från Stockholm) som är betydligt bättre.
#16 2011-09-07, 19:30
Ursprungligen postat av morfar
Reste med air france för några veckor sedan, personalen kunde bra engelska på parisflyget och när vi bytte mot Brasilien fanns det en flygvärdinna för varje världspråk. Däremot drabbades vi av kraftiga förseningar. Innan resan hem ändrades vårt flyg fyra gånger. Så när vi väl skulle flyga hade vår en timme på Paris flygplatts bytts mot elva. Ingen somhelst respons från kundtjänst. Men vi hade tur andra fick sina plan inställda helt utan kompensation. Dom tar dig dit du ska men inte nödvändigtvis i tid.


Varför försenades det? Om det var flygbolagets fel (d.v.s. inte p.g.a. väder, terrorattentat, strejk), kan du kräva ersättning enligt EU lag. "Helt utan kompensation" tyder på att det inte var flygbolagets fel, och då borde det ha drabbat andra flygbolag på samma sätt.
#17 2011-09-08, 11:39
HowlinWolf
Air France har alltid varit det bästa bolaget när jag flygit långdistansflygningar till USA. Trevligt bemötande, god mat och stort plus för att där är tv-skärmar på alla sätena inklusive economy.
#18 2011-09-09, 17:40
I undersökningar kommer alltid heathrow och CDG på jumboplats.

Jag har varit på många skumma flygplatser, men tex. heatrow är verkligen usel.
#19 2011-09-21, 21:54
bayern
Ursprungligen postat av N.Hult

Charls de knull är i särklass europas sämsta kan va en av världens sämsta flygplatser.


Haha, den var rolig

Ärligt talat förstår jag inte hur man kan vela så mycket för en så pass kort resan Stockholm-Paris. Då väljer man väl det bolag som har bäst pris/tid som passar?

Flög med AF Stockholm-Paris-Seattle-Vancouver för en tid sedan. Då vi hade ett tajt byte i Paris (60 min) fick vi flytta fram till affärsklass innan landningen för att snabbt förflytta oss till vårt flyg till Seattle. Tyvärr följde inte vårt bagage med oss från Paris, men det var knappast någon högoddsare. Nu skulle trådskaparen flyga från Stockholm och då behöver man väl inte vara lika nervös.

Maten Paris - Seattle var riktigt bra, om du inte är grönsaksätare. Franska ostar och kex till maten och gott var det. Lätt topp tre av all den flygplansmat jag ätit.
#20 2011-09-21, 23:13
Ursprungligen postat av bayern
Ärligt talat förstår jag inte hur man kan vela så mycket för en så pass kort resan Stockholm-Paris. Då väljer man väl det bolag som har bäst pris/tid som passar?


Eller det bolag/allians man har högst status hos..
#21 2011-09-22, 08:06
bayern
Ursprungligen postat av Cliffak
Eller det bolag/allians man har högst status hos..


Ja, självklart. Men som jag uppfattade TS var h*n inte medlem i någon allians. Då torde TS känna till exempelvis AF bättre än att ställa frågan på ett forum.

Jag vidhåller, att på så pass korta resor, som exempelvis inom Europa, är det inte jätteviktigt vilket bolag man flyger mer.
#22 2011-09-22, 08:25
Savoy
Ursprungligen postat av bayern

Jag vidhåller, att på så pass korta resor, som exempelvis inom Europa, är det inte jätteviktigt vilket bolag man flyger mer.


Helt riktigt. Jag tycker generellt att vikten av komfort på flygresor överskattas, med undantag för de som flyger i jobbet såklart. I synnerhet om man ser till hur mycket priset ökar vid bara en minimal komfortökning. Ytterst få direktflygresor tar mer än 12 timmar, knip igen och härda ut för fan
#23 2011-09-23, 12:54
hadward
Så länge du flyger inom europa skiljer det inte märkvärt på vare sig komfort service eller mat oavsett vilket flygbolag du väljer. Och från Sverige till Paris har du ju bara Air France, SAS och Ryanair att välja på, och utav dessa tre är i så fall Air France bäst alternativet.

Om Air France sedan är bra eller inte beror nog på vem du frågar, självklart är Air France betydligt bättre än om man flyger med Ryanair eller med ett charterbolag.
Jämför man däremot med bolag som Delta Airlines, Turkish Airlines, Qatar Airways, Emirates och Thai Airways så har Air France inte mycket att komma med. Men du ska väl knappast flyga med något utav dessa bolag från Sverige till Paris.
När man flyger långdistans med Air France har de i princip samma benutrymme som på europaflygen, dålig mat och oupprustade, riktigt slitna Boeing 747.
#24 2011-09-23, 16:16
Tjaeng
Ursprungligen postat av hadward

Jämför man däremot med bolag som Delta Airlines, Turkish Airlines, Qatar Airways, Emirates och Thai Airways så har Air France inte mycket att komma med. Men du ska väl knappast flyga med något utav dessa bolag från Sverige till Paris.


Wtf? Om vi nu ska hårddra det hela är amerikanska legacys nästan alltid sämre än europeiska diton överlag. Och de europeiska är i sin tur sämre än asiaterna. Speciellt uttalat är det i affärsklass och förstaklass. Gäller i synnerhet lounges. Delta SkyClub, AA Business Lounge och United Red Carpet Club är allihopa fullständiga skämt jämfört med vilka andra storbolag som helst.
Ursprungligen postat av hadward

När man flyger långdistans med Air France har de i princip samma benutrymme som på europaflygen, dålig mat och oupprustade, riktigt slitna Boeing 747.


Air France har 13 (snart 11) B747. Deras övriga longhaulflotta består av 60st B777 och 31st A330/340. Känns som att ditt snack om "oupprustade, riktigt slitna Boeing 747" inte riktigt är representativt. Benutrymmet på AF är varken bu eller bä, 32 tum pitch i ekonomiklass är standardmåttet för nästan alla bolag.