Hitta diskussioner med liknande innehåll

Borde vi undvika air france?

#25 2011-09-23, 17:10
hadward
Ursprungligen postat av Tjaeng
Wtf? Om vi nu ska hårddra det hela är amerikanska legacys nästan alltid sämre än europeiska diton överlag. Och de europeiska är i sin tur sämre än asiaterna. Speciellt uttalat är det i affärsklass och förstaklass. Gäller i synnerhet lounges. Delta SkyClub, AA Business Lounge och United Red Carpet Club är allihopa fullständiga skämt jämfört med vilka andra storbolag som helst.



Air France har 13 (snart 11) B747. Deras övriga longhaulflotta består av 60st B777 och 31st A330/340. Känns som att ditt snack om "oupprustade, riktigt slitna Boeing 747" inte riktigt är representativt. Benutrymmet på AF är varken bu eller bä, 32 tum pitch i ekonomiklass är standardmåttet för nästan alla bolag.


De gånger jag flugit långa sträckor med Air France (senast CDG-Santo Domingo för 2 år sedan) har det varit "oupprustade, riktigt slitna 747". Jag vet inte hur nyligen de rustat upp sin flotta, men den 747an jag flög med sist kunde man snarare tro tillhörde Iran Air eller dyl. som numera inte får flyga med sina 747or till EU-länder. Benutrymmet var nog till och med sämre än på exmpelvis Turkish Airlines A320, enligt min erfarenhet.


Jag håller med om att det du säger stämmer i stora drag, men Delta Airlines ekonomiklass är faktiskt riktigt bra, till skillnad från de flesta andra amerikanska flygbolagen. Vet att American Airlines var riktigt bra på 90-talet, likaså Virgin, men vet ej hur det är nu. Hur det är med deras lounger eller hur de någon har varit vet jag däremot inte. Och visst är bolag från Asien bättre än både Amerikanska och Europeiska över lag.
#26 2011-11-22, 09:54
ChristianX
Instämmer med vad som sagt ovan. Interkontinentalt fungerar det lika bra som vilket annat bolag som helst. Economy har 32"-pitch som de flesta andra. Finns även economy comfort med ett par tum extra. Business är också helt ok. Riktigt bra 1 klass i samma kaliber som BA.

Flyger man till Paris med AF så är det dotterbolaget Regional man flyger med och får åka Embraer (31"). Eventuellt kan det även vara med KLM Cityhopper, och då åker man Fokker 70 (31"). Fullt uthärdligt.

Och ja, de pratar god engelska.
#27 2011-11-23, 19:26
offe_man
Anledningen till att jag undviker AF är inte bolaget i sig utan deras major airport.
Har inte hittat någon som sagt något bra om den.

Men kanske inte finns så många alternativ om man ska till just Paris.
#28 2011-11-23, 22:37
Tjaeng
Ursprungligen postat av offe_man
Anledningen till att jag undviker AF är inte bolaget i sig utan deras major airport.
Har inte hittat någon som sagt något bra om den.

Men kanske inte finns så många alternativ om man ska till just Paris.


Alternativa flygbolag som flyger till Paris finns det gott om. Men alternativ till CDG är det mera ont om, iallafall från Sverige (finns gott om affärsrutter till Orly från större städer i Europa).
#29 2011-11-24, 08:18
Savoy
Ursprungligen postat av Tjaeng
Alternativa flygbolag som flyger till Paris finns det gott om. Men alternativ till CDG är det mera ont om, iallafall från Sverige (finns gott om affärsrutter till Orly från större städer i Europa).


Orly är bättre men inget att skriva hem om. Även som inbiten frankofil kan jag erkänna att fransmän och flygplatser inte är någon vidare kombination, t.ex. är de relativt stora flygplatserna i Lyon och Nice också ren skit. Dock har CDG och Lyons flygplats egna TGV-stationer så man snabbt och bekvämt kan ta sig bort från skiten TGV is the shit, som man säger på svenska numera.
#30 2011-11-24, 12:48
F.B.Dase
Har en svåger som arbetade som bagagedetektiv på Barajas (Madrids flygplats). Och enligt honom var Air France absolut värst och helt i en egen klass när det gällde att slarva bort bagage.
#31 2011-12-03, 10:51
Savoy
Ursprungligen postat av Savoy
Orly är bättre men inget att skriva hem om. Även som inbiten frankofil kan jag erkänna att fransmän och flygplatser inte är någon vidare kombination, t.ex. är de relativt stora flygplatserna i Lyon och Nice också ren skit. Dock har CDG och Lyons flygplats egna TGV-stationer så man snabbt och bekvämt kan ta sig bort från skiten TGV is the shit, som man säger på svenska numera.


Ska rätta mig själv lite här - var nyligen i Toulouse och den flygplatsen är klasser bättre än de andra stora i Frankrike, kan rekommenderas! Skam vore väl annars med tanke på stans ställning inom flygvärlden.
#32 2011-12-09, 01:57
ArticBay
Svenskar ut på resa-mentaliteten som vanligt..
Lugn, Air France är ett säkert och bra bolag. Särklass bäst när du flyger till Paris, du lär knappast vara med om några besvär då du inte ens kommer att behöva transfer (vilket jag anser är smidigt på CDG..) Generösa är de också, champagne och god (!) mat under flyget, flyger du Sthlm-Paris får du endast en riktig måltid om du åker middags eller lunchtid dock.
Aldrig blivit otrevligt bemött av fransk AF personal, tillskillnad från arlandas personal som jobbar för AF.
Skulle inte tveka en sekund på att välja AF.

Som någon tidigare skrev - Beroende på var ni kommer att bo så är Les Cars AF smidiga, går in till Porte Maillot och Etoile (vid Triumfbågen) samt Montparnasse. Lite mer komplicerat är det att ta RER (förortståg) och metro. Man kan även åka kommunalt med buss in till Paris, Roissybus som går till Opera Garnier, i anslutning till många bussar och metrolinjer.
En tur och retur biljett kostar runt 25 eur med Air Frances bussar tillskillnad från runt 8 eur (enkelresa med RER)
#33 2011-12-13, 14:24
zacc
CDG T1 är en av de särklassigt sämsta terminalerna i Europa alla kategorier. Så om man har att välja på SAS eller AF från Stockholm, välj AF. Terminal 2F är faktiskt nästan funktionsduglig (ja enligt franska mått mätt är den väl helt fantastisk...).
#34 2011-12-13, 20:00
Om man kan leva med en mellanlandning så kan jag rekommendera Lufthansa antingen via Frankfurt eller Munchen. Flög själv den vägen nyss, bra service och ett klart konkurrenskraftigt pris (ARN-CDG ToR för 1500:-)
#35 2012-01-03, 20:27
gaston116
Flög med AF till Rio de janeiro för någon vecka sedan, allt funkade fint, bra Enterteinment system med möjlighet att ladda prylar via USB-port.