Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS kör lågpris GBG-London

#13 2004-11-25, 20:16
jobe
Ursprungligen postat av Air Express
Ja, det är ett varumärke. Har jag överhuvudtaget sagt emot det? Ett varumärke kan lika gärna vara en biljetttyp. Vad varumärket har att göra med exsisterandet av flighter vet tyvärr inte jag.



[QUOTE=Air Express]Vi på SAS skriver alltid snowflake med små bokstäver. Hemsidorna har jag ingenting att göra med.


Du har inte klart för dig vad ett varumärke är, men i det här fallet har det absolut inget med bilettyp att göra. Eller när såg du senast reklamen på spårvagnarna som sa: "Flyg economy class till London". Economy class som här utgör exemplet, är en produktgrupp under varumärket SAS. Har de andra biljetterna en egen hemsida med egen adress eller sorterar de under SAS? Förstår du skillnaden nu?

Snowflake marknadsför sig inte under SAS flagga utan vill ge sken av att vara en fristående aktör. Alltså är de ett eget varumärke och existerar i allra högsta grad. Jag vet exakt hur det det är tänkt på "högre ort", men som varumärket snowflake kommuniceras så kan du aldrig inbilla mig att syftet är annat än att det ska uppfattas som en fristående aktör. Vad ni sedan gurglar om internt, det är en helt annan sak. varumärke handlar om vem som är avsändare och i det här fallet ärdet inte SAS utan snowflake.



Ni på SAS skriver inte alltid Snowflake med små bokstäver, det har jag ju dessutom precis bevisat. Sedan måste du förstå att en antagen grafisk profil inte alltid har något att göra med verkligheten. Jag kan väl med egna ögon se att SAS antagit en profil för sitt varumärke snowflake, men det är lik förbaskat inte så det stavas. I minnet kommer jag bara på ett annat exempel och det är ALTO, som bestämt sig att de ska köra med versaler rakt igenom i sitt varumärke. Likt förbannat skriver man inte Alto som ALTO om du frågar gemene man och vad som är riktigt rent gramatiskt.
#14 2004-11-25, 21:01
Air Express
Du har inte klart för dig vad ett varumärke är, men i det här fallet har det absolut inget med bilettyp att göra.


Jo, det har det. snowflake är en biljettyp, även fast den bokas från egen hemsida. En egen aktör har de aldrig varit, även fast det verkat så utåt tills den 31 oktober i år. Sen dess finns inga renodlade snowflakeflighter, samtliga flygningar är Scandinavian Airlines-flighter där det bland annat säljs snowflakebiljetter.

Eller när såg du senast reklamen på spårvagnarna som sa: "Flyg economy class till London". Economy class som här utgör exemplet, är en produktgrupp under varumärket SAS. Har de andra biljetterna en egen hemsida med egen adress eller sorterar de under SAS? Förstår du skillnaden nu?


Det spelar väl ingen roll om dom har egen hemsida eller inte? Economy Class och snowflake är två olika biljettyper ombord på Scandinavian Airlines-flygningar.

Snowflake marknadsför sig inte under SAS flagga utan vill ge sken av att vara en fristående aktör.


Ja, vill ge sken av att vara kanske men dom är inte det ändå.

Alltså är de ett eget varumärke och existerar i allra högsta grad.


Jag har aldrig sagt något annat men något annat än en biljettyp är dom inte längre. snowflake har inte längre några egna chefer eller någon som har något att säga till om, kanske någon/några som är ansvarig för denna biljettyp precis som det finns några som är ansvariga för Economy Class osv.

Ni på SAS skriver inte alltid Snowflake med små bokstäver, det har jag ju dessutom precis bevisat.


I samtliga brev, intern kommunikation och så vidare så skrivs det med små bokstäver. Hemsidan tänker jag inte på.
#15 2004-11-25, 21:25
jobe
suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuck. Du vill verkligen inte fatta.

Om jag ser reklam på spårvagnen i göteborg där det står " Nu flyger snowflake från göteborg till London" vem köper jag då biljetten av?

SAS eller snowflake?

Som jag skrev tidigare så fattar jag exakt hur det interna gurglet går, jag föreläser i fucking jävla varumärken och strategier kring dessa. Vad du inte gör skillnad på är extern och intern kommunikation. I eran lilla mysiga SAS-värld vill ni säkert inte kännas vid snowflake, men exernt är det en absolut verklighet och inte bara en biljettyp. Snowflake marknadsförs inte som en SAS-produkt och är därför en egen linje i gemene mans ögon.


Och du, ingenstans på bokningsbekräftelsen står det att jag köpt en SAS-produkt. Varför då?
#16 2004-11-25, 21:33
jobe
Snowflake är en väg att dumpa skiten som blir blir över utan att behöva degenerera SAS som varumärke. Snowflake existerar i allra högsta grad i målgruppen de vänder sig till. Testa att ta av dig SAS-hatten och betrakta det här utifrån konsumenternas sätt att se det: Du ska åka till London.Först går du in på SAS hemsida och kollar priserna, konstaterar att det är för dyrt och surfar vidare, vips så hamnar du hos en som du uppfattar det annan aktör som säljer samma biljett billigare, snowflake. Finns inte snowflake då? Och varför marknadsför de síg som ett eget varumärke uten inblandning från SAS, om de nu inte existerar? Återigen, gör skillnad på extern och extern kommunikation.
#17 2004-11-25, 21:38
Air Express
Om jag ser reklam på spårvagnen i göteborg där det står " Nu flyger snowflake från göteborg till London" vem köper jag då biljetten av?


Vem du köper biljetten av beror på, du kan köpa den på internet, hos resebyråer eller via SAS Speechline (dock till en extra avgift).

I eran lilla mysiga SAS-värld vill ni säkert inte kännas vid snowflake, men exernt är det en absolut verklighet och inte bara en biljettyp.


Jodå, det är ett bra sätt att bli av med tomma platser tycker nog dom flesta av oss. En verklighet är det i allra högsta grad men inte mer än ett biljettalternativ.

Tycker denna diskussion har blivit löjlig faktiskt.
#18 2004-11-25, 21:45
Krungthep
jobe,

du försöker överbevisa en man som är hårt indoktrinerad i SAS skola.

Han hävdade till och med att SAS går bra och därför skär ner på antalet flygningar till Asien när andra bolag sätter in fler avgångar för att täcka efterfrågan.

Lika bra att ge upp nu annars kan du bli sittande här hela natten
#19 2004-11-25, 21:45
jobe
Ursprungligen postat av Air Express
Vem du köper biljetten av beror på, du kan köpa den på internet, hos resebyråer eller via SAS Speechline (dock till en extra avgift).



Jodå, det är ett bra sätt att bli av med tomma platser tycker nog dom flesta av oss. En verklighet är det i allra högsta grad men inte mer än ett biljettalternativ.

Tycker denna diskussion har blivit löjlig faktiskt.


Fan, du driver med mig va? Eller är du så jävla korkad att du inte fattar vad jag skriver eller har du inte ens försökt ta in det? När jag exempelvis frågar efter vem jag köper biljetten av så menar jag för i hela jävla helvetet inte det fysiska fösäljningsstället, utan av VEM jag köpt den av, snowflake eller SAS (snälla, jag VET att det är SAS som står bakom, men jag menar vilket varumärke som marknadsfört den och sålt den)

Den här diskussionen är extremt fånig av den anledningen att du inte riktigt förstår och kan göra skillnbad på saker och ting.
#20 2004-11-25, 21:48
jobe
Länk till olika lågprisbolag, oavsett vem som står bakom. Någon hemma nu?

http://www.lagprisflygbolag.se/

Fattar du fortfarande inte så ställdig frågan varför inte SAS economy class representeras här.
#21 2004-11-25, 21:52
Air Express
Fan, du driver med mig va?


Ja, det gör jag.


Eller är du så jävla korkad att du inte fattar vad jag skriver eller har du inte ens försökt ta in det?


Nej, jag förstod vad du menade. Skulle vara ironisk.


Han hävdade till och med att SAS går bra och därför skär ner på antalet flygningar till Asien när andra bolag sätter in fler avgångar för att täcka efterfrågan.


Har jag sagt att SAS går bra? Det tvivlar jag i allra högsta grad på. Vet inte vad du menar med att SAS skär ner på antalet flygningar till Asien. Man har nyligen ökat från 3 ggr/vecka till 6 ggr/vecka mellan Köpenhamn och Shanghai.
#22 2004-11-25, 22:15
Krungthep
Ursprungligen postat av Air Express
Har jag sagt att SAS går bra? Det tvivlar jag i allra högsta grad på. Vet inte vad du menar med att SAS skär ner på antalet flygningar till Asien. Man har nyligen ökat från 3 ggr/vecka till 6 ggr/vecka mellan Köpenhamn och Shanghai.


http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=138034&high...

Kanske ska titta igenom den här tråden?
#23 2004-11-25, 22:20
jobe
Ursprungligen postat av Air Express
Ja, det gör jag.




Nej, jag förstod vad du menade. Skulle vara ironisk.




.


Din jävel Du fick upp min puls i 200!
#24 2004-11-25, 22:25
Air Express
Läst hela tråden och jag hittar inte en mening om att SAS skulle gå bra. Diskuterades ens ekonomi i den tråden? Antingen så är jag blind eller så finns det inte något om det.