Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS kör lågpris GBG-London

#25 2004-11-25, 22:29
Petter Utas
Ursprungligen postat av jobe
Oj, vilken monstertråd jag skapade

Ryanair. Åker du bara med en gång. Minus 5 jobar av 5 möjliga. För att göra en lång historia kort värderar jag livet högre än att tjäna några kronor och kommer aldrig mer att flyga Ryan.

//

Priserna ombord är inte oförskämda och personalen är samtliga över 20 år och utstrålar harmoni, kunskap och service, vilket den inte gör på Ryan. Planet är rent och fräscht dessutom.

Landar på Heatrow, alltså inte ute på något bananflygfält 127 mil från London och på bara 45 minuter når du Picadilly Circus med tåget. Kostnaden 1590 t.o.r, men går att få billigare om man bokar tidigare. Generellt lite dyrare än Ryan men väldigt mycket mer prisvärt.

Så du Göteborgare som ska till London och vill flyga billigt, nu kan du skippa Ryanair.

Betyg plus 4 jobar av 5 möjliga.


Snobb!
Under förra hösten och våren veckopendlade med Ryan till London..
Flög gladeligen med dem igen förra veckan. Bra tider, inga större förseningar.. Förbokade man sina resor i hyfsat god tid snittar biljetterna omkring 200 spänn enkel resa..

No thrills... So what.. Det är som att åka buss i två timmar..
Köp med dig en vattenflaska och en macka..

Från Stanstead tar det 40 minuter med både bil och tåg in till stan,
,från Luton tar det några minuter till.. Flög till Milano via London för 450 kr tur och retur.. Oslagbart..

SAS suger tyvärr.. Inställda flighter.. Hutlösa biljettpriser..

Viva Michael OŽLeary!
#26 2004-11-25, 22:32
Krungthep
Så här svarde du på att Thai, Singapore, Lufthansa, Finnair ligger kvar på samma frekvens på Bangkok flygningar, eller ökar, medan SAS ställde in avgångar.

"Från Skandinavien så är efterfrågan stor under vinterhalvåret, mycket turister medan det under sommaren är lägre. Då är det onödigt att behålla alla avgångar. Vilket bolag ökar i lågsäsong?"

Det gör ett bolag som går bra eller?
#27 2004-11-25, 22:36
jobe
Ursprungligen postat av Petter Utas
Snobb!

Pack Kommer tillbaka i frågan, göra -barn-dags :'(
#28 2004-11-26, 09:21
Air Express
Så här svarde du på att Thai, Singapore, Lufthansa, Finnair ligger kvar på samma frekvens på Bangkok flygningar, eller ökar, medan SAS ställde in avgångar.

"Från Skandinavien så är efterfrågan stor under vinterhalvåret, mycket turister medan det under sommaren är lägre. Då är det onödigt att behålla alla avgångar. Vilket bolag ökar i lågsäsong?"

Det gör ett bolag som går bra eller?


Finnair har daglig avgång under vår, sommar och höst och 10-11 avgångar per vecka under vintern. Thai ökar frekvensen mellan Bangkok och Stockholm/Köpenhamn för att möta efterfrågan. SAS har samma antal avgångar både vinter som sommar, varför? Charterturismen är mycket utvecklad till Thailand och man har inte tillräckligt med flygplan som klarar att flyga så långt.

Angående Lufthansa vet jag att antalet avgångar mellan Frankfurt och Bangkok ligger på 2 avgångar dagligen både sommar och vinter, mellan München och Bangkok vet jag inte men det kan handla om daglig tur eller turer 3-4 gånger i veckan. Angående Singapore Airlines har jag inte den blekaste om.

Inget bolag ökar sin frekvens tillfälligt under lågsäsong, när antalet passagerare är som minst. Man behöver varken jobba på SAS eller ha någon särskild utbildning för att förstå det.

Jag förstår inte alls det felaktiga i mitt påstående. Tror du inte att efterfrågan är större under vintern? Hur du får det till att låta som att SAS går bra vet jag inte men jag skulle gärna vilja höra.
#29 2004-11-26, 09:48
Petter Utas
Ursprungligen postat av jobe
Pack Kommer tillbaka i frågan, göra -barn-dags :'(


Prisjämförelse på nätet:

12-17/1

Ryan Air

Från Sthlm ToR Paris 40kr + 70 kr


SAS – Snowflake

Från Sthlm ToR Paris 1.680 kr

Ponera att du är tvungen att åka dit 10ggr/år...
Övriga kommentarer överflödigaÂ…..
#30 2004-11-26, 11:43
Air Express
Ursprungligen postat av Petter Utas
Prisjämförelse på nätet:

12-17/1

Ryan Air

Från Sthlm ToR Paris 40kr + 70 kr


SAS – Snowflake

Från Sthlm ToR Paris 1.680 kr

Ponera att du är tvungen att åka dit 10ggr/år...
Övriga kommentarer överflödigaÂ…..



Beräknar du även tidsvinst, service, komfort och liknande när du jämför biljettpriserna? Hela resan point-to-point borde bli minst 2 timmar kortare om du flyger med snowflake om du nu inte bor i Nyköping och ska till Beauvais.
#31 2004-11-26, 12:05
jobe
Ursprungligen postat av Petter Utas

No thrills... So what.. Det är som att åka buss i två timmar..
Köp med dig en vattenflaska och en macka..

Problemet med den här bussen är bara att den seglar omkring på 10.000 meter och då vill jag känna någon form av trygghet och förtroende. Jag har bara åkt med Ryan 1 gång och tänker aldrig mer göra det, trots att jag är i U.K runt 10 ggr/år.

Säve ligger helt fel för mig och innebär att jag måste köa mig genom hela stan. Dessutom passar inte Ryans tider optimalt för mig. Som det slumpade sig var jag tvungen att ta 7.10 kärran hem och det var ingen hit att behöva vara på Stanstead redan vid 5-snåret. Stanstead är en sämre flygplats där saker och ting tar lite längre tid.

Jag upplever att Ryan är grymt stressade och är man det så blir det misstag. När jag flög med dem så satte de ned planet, nästan slängde av folket och tryckte in oss nya resenärer i en skitig och ostädad kabin. Hela proceduren tog inte många minuter. Deras personal behandlas som skit och tjänar sämst i hela branschen. Därför är de knappast de bästa de har fått tag i, och det märks väldigt tydligt. Jag tror inte de är mycket att hålla i om det krisar.

Jag åker mer spontant och har inte så lång framförhållning. Därför kan jag inte kapa åt mig de riktiga lågpriserna. Sedan tycker jag inte om företag som döljer alla avgifter, deras slutpris blir alltid ett helt annat. När jag åkte bokade jag för 3 personer. Då tog de bl.a en avgift för kortköp x 3. Samma kort betalade alla tre biljetterna och fair hade varit att ta 1 avgift. Skulle ringa och påtala detta och får i luren höra att det kostar pengar att ringa till Ryan HELT OTROLIGT!!! De tar betalt av sina kunder när de ringer till dem.

Det härmed mat i luften på korta turer tycker jag är helt onödigt. Jämför man med resor hemmavid, så inte katten tar man med sig matsäck om man ska ta en liten biltur på 2 timmar. Nu beställde jag ändå en macka och en pilsner. Mackan såg fantastiskt god ut på deras bild, men var så ohyggligt värdelös i verkligheten att den framkallade ett hysteriskt skrattanfall i vårt sällskap. En 33 Öl och en macka jag aldrig sett dess like av, pyntade jag en hundring för

Jag skulle kunna skriva om Ryan hela dagen, men nöjer mig med att sammanfatta med att mitt kvalitetsintryck av dem är lika med noll. Jag betalar gärna lite mer för att åka med ett bolag som känns mer rejält och som skänker en viss känlsa av kvalitet och trygghet på köpet.
#32 2004-11-26, 12:20
apanOla
Ursprungligen postat av jobe
Det härmed mat i luften på korta turer tycker jag är helt onödigt. Jämför man med resor hemmavid, så inte katten tar man med sig matsäck om man ska ta en liten biltur på 2 timmar. Nu beställde jag ändå en macka och en pilsner. Mackan såg fantastiskt god ut på deras bild, men var så ohyggligt värdelös i verkligheten att den framkallade ett hysteriskt skrattanfall i vårt sällskap. En 33 Öl och en macka jag aldrig sett dess like av, pyntade jag en hundring för


Jag flyger runt 100 flighter per år (ja det suger) så jag uppskattar frukost ombord som fan, Då slipper jag äta frulle hemma, och kan sova en halvtimme extra innan jag kör i 180 på motorvägen till landvetter för att hinna med 6:15-flighten .. SAS har hygglig frukost ombord, även på inrikesflighterna, och den ingår i biljettpriset...
#33 2004-11-26, 13:14
Petter Utas
Visst går det undan hos Ryan, städning sker innan landning och passagererna hinner inte gå ut innan de trycker in nya.. Dom lär ju inte få några priser för kundvård precis.. Du kan även glömma att få tillbaka några pengar om en nära släkting avlidit och du skall vara med på begravningen eller om du själv bryter benet dagen innan..

Det finns naturligtvis klara regler och direktiv avseende kontroller och säkerhet.. Ryan har ganska bra record avseende detta..

Vad man fokuserar på är priset, du skall transporteras från punkt A till B..
Snabbast och billigast möjligt..

Lågprisbolagen (Ryan, Easyjet m.fl) har idag en marknadsandel på ca. 20% men väntas ha en andel på nästan 50% år 2006 (avser europa).

Jag gillar uppstickare och blir alltid fascinerad när någon ritar om affärskartan..
#34 2004-11-26, 13:15
Air Express
SAS har hygglig frukost ombord, även på inrikesflighterna, och den ingår i biljettpriset...


Även fast jag jobbar hos dom så tycker jag inte att man ska överskatta dom. Man får gratis frukost när man reser inom skandinavian ja, vad består den av? En fralla (liten) med pålägg (antagligen färdig eller påläggen i en ask så att du får göra i ordningen den själv, juice, yoghurt får du på flighter som är längre en 60 minuter och kaffe/te i mån av tid. På euro-flighter så har man ingen servering alls gratis i ekonomiklass längre. En kioskvagn rullar igenom kabinen. Däremot så har maten blivit rätt så mycket uppgraderad i businessclass, i Economy Flex får i princip det man fick i Business class förut.

Jag flyger mycket och jag blir långt ifrån mätt på den frukosten SAS serverar. Undantaget är väl om man flyger långt inom Europa med det nya konceptet i Business class.
#35 2004-11-26, 13:18
Petter Utas
Ursprungligen postat av Air Express
Beräknar du även tidsvinst, service, komfort och liknande när du jämför biljettpriserna? Hela resan point-to-point borde bli minst 2 timmar kortare om du flyger med snowflake om du nu inte bor i Nyköping och ska till Beauvais.


För mig handlar det om ca. 1 tim som förvinner i nämnda fall..

Även om det är kalkylmässigt riktigt att räkna in den timmen så..
Men jag kan jobba på flygplatsen och till viss del i planet.. Åker jag privat finns det ingen tvekan... Där kostar en timme nada..
#36 2004-11-26, 13:25
Rena snowflake maskiner finns inte längre. visst det finns fortfarande flygplan som är målade i snowflake färger men dom går inte snowflake rutter.

Som det har sagts tidigare i tråden så är snowflake billiga biljetter på vanliga SAS-maskiner på vissa destinationer.

Hoppas mer och mer folk flyger så kan jag få behålla jobbet