Varför är det så kallt på flygplan?

#1 2011-09-21, 19:51
Manhattan
Höll på frysa ihjäl fast jag hade sockar, jeans, t-shirt, ganska tjock vårjacka och flygplansfilt.
Och varför har dom så kall AC i länder med mycket varm väder? Blir ju så stora kontraster då.
#2 2011-09-21, 20:10
D.Haze
Ursprungligen postat av Manhattan
Höll på frysa ihjäl fast jag hade sockar, jeans, t-shirt, ganska tjock vårjacka och flygplansfilt.
Och varför har dom så kall AC i länder med mycket varm väder? Blir ju så stora kontraster då.


Hittar faktiskt inget bra svar på den frågan.
Dom källorna jag hittat som är pålitliga säger detta:

Question: Why is it so cold on the airplanes? — Yasmin Juman, Fort Myers, Fla.

Answer: Modern commercial airliners have efficient heating and air conditioning systems. Next time you feel cold while flying, ask your flight attendant to request the pilots turn up the heat.


LOL fan vad dum jag är..

Okej här är svaret på din fråga.

Folk är olika och därför går dom efter statistiken som säger.
Värme kan orsaka panik, kyla håller en lugn

Det är lättare att klara sig igenom en situation om det är lite små kallt än att man svettas.

Älskar min översättning men du fattar poängen! ^^
#3 2011-09-21, 20:26
Min far påstår att det är för att folk drar ihop sig och huttrar när det är kallt och då känns inte ekonomiklass så trångt som om man skulle pösa ut sig i värmen.
Och man upplever resan bättre = nöjdare kunder.

Bättre att frysa än att sitta trångt.

OBS! Har INGEN aning om sanningshalten i detta, ska förmodligen tas med en STOR nypa salt.

Angående A/C i varma länder så handlar det om status "titta vi har råd att kyla ordentligt" gå in på ett random 2 stjärnigt hotell och sedan ett random 5 stjärnigt hotell så ska du se att det är MYCKET kallare på det 5 stjärniga.
#4 2011-09-21, 20:38
Manhattan
Galet!
#5 2011-09-21, 21:06
pilot
Ursprungligen postat av Manhattan
Höll på frysa ihjäl fast jag hade sockar, jeans, t-shirt, ganska tjock vårjacka och flygplansfilt.
Och varför har dom så kall AC i länder med mycket varm väder? Blir ju så stora kontraster då.


Finns en jätte enkel förklaring till det.
I cockpit är det alltid perfekt temperatur men i kabinen kan det lätt bli för varmt eller för kallt.
Den enkla förklaringen är att piloterna inte sitter i kabinen därför känner vi inte av temperaturen men be flygvärdinnan fråga piloterna om det är möjligt att dra upp värmen lite nästa gång som någon annan här påpekade.

Värt att nämna är att flygvärdinnorna springer upp och ner i kabinen hela tiden. Det håller dom varma och tycker vi ska dra ner värmen hela tiden.
#6 2011-09-21, 21:25
Manhattan
Ursprungligen postat av pilot
Finns en jätte enkel förklaring till det.
I cockpit är det alltid perfekt temperatur men i kabinen kan det lätt bli för varmt eller för kallt.
Den enkla förklaringen är att piloterna inte sitter i kabinen därför känner vi inte av temperaturen men be flygvärdinnan fråga piloterna om det är möjligt att dra upp värmen lite nästa gång som någon annan här påpekade.

Värt att nämna är att flygvärdinnorna springer upp och ner i kabinen hela tiden. Det håller dom varma och tycker vi ska dra ner värmen hela tiden.

Okej, då är det ju dags att tänka på era kunder istället.
#7 2011-09-21, 21:29
Cykel-Ingemar
Det finns säkert många orsaker, men det är sannolikt bekvämare för flertalet passagerare om det är lite för kallt än lite för varmt under en resa i ett starkt begränsat utrymme med tätt packat okänt folk.

Jag tycker också att luften känns friskare och lättare att andas när den är kall, vilket säkert är än mer uppskattat i den stora gruppen flygrädda.
#8 2011-09-21, 21:31
pilot
Ursprungligen postat av Manhattan
Okej, då är det ju dags att tänka på era kunder istället.


Tror du missförstår mig, jag vet inte om det är för kallt eller för varmt från cockpiten, temperaturmätarna är inte så bra i mitt plan.

Säg bara till så fixar vi
#9 2011-09-21, 21:32
Manhattan
Ursprungligen postat av pilot
Tror du missförstår mig, jag vet inte om det är för kallt eller för varmt från cockpiten, temperaturmätarna är inte så bra i mitt plan.

Säg bara till så fixar vi

Just det. Men vågar man säga till om det, dom andra kanske inte håller med?
#10 2011-09-21, 22:51
En sak jag tycker är intressant är att de ofta verkar köra APU:n vid gaten i Sydeuropa. Har sett det både i Barcelona och Rom till exempel. Det är ju vad jag vet förbjudet här i norden åtminstone, har sett att man i stället ibland drar en luftslang till planet så jag antar att den är till för att kyla/värma vid behov. Smartare och miljövänligare lösning i mina ögon.

Och för att knyta till topic tycker jag nästan tvärtom, det är ofta för varmt på planet, särskilt innan uppstart så jag antar att extern kyla inte används så ofta.
#11 2011-09-22, 01:12
När man flyger så motsvarar väl kabinens lufttryck omkring 1500 möh? Påverkar inte det temperaturkänslan?
När jag åkte tryckkammare ner till ca 40 m så blev det väldigt varmt, och svårt att vissla.
Och kabinluften är väl väldigt torr?
#12 2011-09-22, 10:31
Ursprungligen postat av Cliffak
En sak jag tycker är intressant är att de ofta verkar köra APU:n vid gaten i Sydeuropa. Har sett det både i Barcelona och Rom till exempel. Det är ju vad jag vet förbjudet här i norden åtminstone, har sett att man i stället ibland drar en luftslang till planet så jag antar att den är till för att kyla/värma vid behov. Smartare och miljövänligare lösning i mina ögon.

Och för att knyta till topic tycker jag nästan tvärtom, det är ofta för varmt på planet, särskilt innan uppstart så jag antar att extern kyla inte används så ofta.


Förbjudet och förbjudet... tror gränsen går vid 10min innan push får man starta apun.
Men vid extreme väderförhållanden så skiter man fullständigt i dessa regler.

Och har för mig att varför det är varmt innan uppstart av motorer är att man använder just luften för att starta motorerna, där av ingen ac.