Varför är det så kallt på flygplan?

#13 2011-09-29, 18:44
philhermouth
Ursprungligen postat av Cliffak
En sak jag tycker är intressant är att de ofta verkar köra APU:n vid gaten i Sydeuropa. Har sett det både i Barcelona och Rom till exempel. Det är ju vad jag vet förbjudet här i norden åtminstone, har sett att man i stället ibland drar en luftslang till planet så jag antar att den är till för att kyla/värma vid behov. Smartare och miljövänligare lösning i mina ögon.

Och för att knyta till topic tycker jag nästan tvärtom, det är ofta för varmt på planet, särskilt innan uppstart så jag antar att extern kyla inte används så ofta.



Den slangen som du talar om är troligen markström dvs en extern källa som förser planet med el.
#14 2011-09-29, 21:51
Ursprungligen postat av philhermouth
Den slangen som du talar om är troligen markström dvs en extern källa som förser planet med el.


Nej, jag talar om en luftslang som ser ut att vara ca 2 dm i diameter, finns på vissa flygplatser. Markströmkabeln är ju mycket tunnare, 4 ganska grova kablar som är tvinnade. Vet ej kabelarean men antar att det är 120 V/400 Hz som planet förses med genom den.
#15 2011-09-29, 23:46
philhermouth
Ursprungligen postat av Cliffak
Nej, jag talar om en luftslang som ser ut att vara ca 2 dm i diameter, finns på vissa flygplatser. Markströmkabeln är ju mycket tunnare, 4 ganska grova kablar som är tvinnade. Vet ej kabelarean men antar att det är 120 V/400 Hz som planet förses med genom den.


Jaha okej, det har jag aldrig lagt märke till. Jag tror snarare att det är 115 V/400 hz.
#16 2011-09-30, 00:40
pilot
Ursprungligen postat av philhermouth
Jaha okej, det har jag aldrig lagt märke till. Jag tror snarare att det är 115 V/400 hz.


Japp det är korrekt, 115V/400hz

Går att koppla in extern lufttillförsel, då kopplas slangen in direkt till ett sk mix manifold och därifrån distribueras det runt i flygplanet.

Används även för att pumpa in varmluft under vintern för att hålla kabinen varm innan man får igång APUn och kan använda varmluft från den.
#17 2011-09-30, 14:55
20/20
Måste nog underkänna en del av svaren härinnan i tråden.

I ett modernt flygplan med 200-300 passagerare så äts syret upp rätt snabbt och man man måste omsätta luften i kabinen med rätt hög hastighet som följd. Denna luft tas utifrån och håller runt -5°C i snitt. Man hinner inte alltid värma upp luften i samma hastighet som man omsätter det. Speciellt inte då flygplan försöker ha hög syrehalt i kabinen = folk håller sig lugna.
#18 2011-09-30, 15:10
eralaek
Ursprungligen postat av 20/20
Måste nog underkänna en del av svaren härinnan i tråden.

I ett modernt flygplan med 200-300 passagerare så äts syret upp rätt snabbt och man man måste omsätta luften i kabinen med rätt hög hastighet som följd. Denna luft tas utifrån och håller runt -5°C i snitt. Man hinner inte alltid värma upp luften i samma hastighet som man omsätter det. Speciellt inte då flygplan försöker ha hög syrehalt i kabinen = folk håller sig lugna.


Låter vettigt. Jag är fallskärmshoppare och kan intyga att det kan vara förbannat kallt redan på 1500m. Just nu är det 0 grader redan på 3000m ovanför Arlanda tex.
#19 2011-10-01, 00:55
pilot
Ursprungligen postat av 20/20
Måste nog underkänna en del av svaren härinnan i tråden.

I ett modernt flygplan med 200-300 passagerare så äts syret upp rätt snabbt och man man måste omsätta luften i kabinen med rätt hög hastighet som följd. Denna luft tas utifrån och håller runt -5°C i snitt. Man hinner inte alltid värma upp luften i samma hastighet som man omsätter det. Speciellt inte då flygplan försöker ha hög syrehalt i kabinen = folk håller sig lugna.


Nja, snarare -56 grader på dom höjderna vi flyger och jag kan lova dig att det finns kräm nog att värma upp en hel kabin.
Vi får klagomål om att det är för varmt minst lika ofta som folk säger att det är för kallt.

Sen är det inte syrehalten vi reglerar utan trycket i kabinen och det har absolut inget med att försöka hålla folk lugna att göra.
#20 2011-10-03, 15:44
20/20
Ursprungligen postat av pilot
Nja, snarare -56 grader på dom höjderna vi flyger och jag kan lova dig att det finns kräm nog att värma upp en hel kabin.
Vi får klagomål om att det är för varmt minst lika ofta som folk säger att det är för kallt.

Sen är det inte syrehalten vi reglerar utan trycket i kabinen och det har absolut inget med att försöka hålla folk lugna att göra.


Grejen är ju den att luft som kommer in kan variera väldigt i värme bara ett tiotal metrar från inblåsen (tänker ej på de små ovanför huvudet). Så temperaturen kommer att uppfattas som olika beroende på var man sitter.

Nej självklart regleras inte syrehalten i luften från kukpitten. Folk som andas = koldioxid = behov av luftcirkulation.
#21 2011-10-04, 12:22
pilot
Ursprungligen postat av 20/20
Grejen är ju den att luft som kommer in kan variera väldigt i värme bara ett tiotal metrar från inblåsen (tänker ej på de små ovanför huvudet). Så temperaturen kommer att uppfattas som olika beroende på var man sitter.

Nej självklart regleras inte syrehalten i luften från kukpitten. Folk som andas = koldioxid = behov av luftcirkulation.


Luften som kommer in i en 737 delas upp i två zoner, en för främre halvan av kabinen och en för bakre.
Så temperaturen är den samma genom halva kabinen.
Om du har otur och sitter i mitten så är det sant att det kan skilja sig åt beroende på om du går fram eller bak i kabinen.

Inblåsen du pratar om är längst sidorna genom hela kabinen och längst hela taket för att hålla en jämn distribution.

Sen behöver du inte oroa dig för att det blir för mycket koldioxid, det är absolut inget fel på luftcirkulationen. Frågan är bara varför det är kallt i ett flygplan ibland.

Flygvärdinnorna brukar säga till oss att det är kallt så drar vi på värmen men om du tycker det är kallt så är det bara att fråga en flygvärdinna snällt så berättar dom det ber än gärna för oss.