Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flygresa till USA (olika rutter - vill minimera flygtid över vatten)/mod

#1 2011-11-13, 11:03
evelin733
Jag har alltid drömt om att resa till USA och nu ska det nog bli av nästa år :thumbsup:

Det jobbiga är att jag är flygrädd och mest rädd för att flyga över vatten. Därför undrar jag om alla bolag flyger över atlanten eller om något tar nån sväng mer norrut, typ över island, canada? Då blir det ju inte lika mkt tid över vatten tänkte jag
#2 2011-11-13, 11:25
Är det inte bättre att ta tag i själva problemet och gå och prata med någon, t.ex. en KBT-terapeut (eller vem som nu är bäst på sådant här, inte min bollpark) eller liknande?
#3 2011-11-13, 11:27
evelin733
Ursprungligen postat av Aimbert
Är det inte bättre att ta tag i själva problemet och gå och prata med någon, t.ex. en KBT-terapeut eller liknande?


Ja kanske, men är lite skeptisk mot det, känns inte som att det funkar. Jag har tabletter jag äter när jag flyger och det funkar bra, men inte ens med dom vill jag flyga så långt över vatten. Men om det går att flyga stor del över land så känns en resa till USA uthärdlig
#4 2011-11-13, 11:32
AdiosAmigos111
Jag åkte till usa för 2 år sen och då med flygbolaget Delta. De åkte över Island, Grönland och Kanada så var inte länge över vatten. Tyckte själv om det då jag oxå är flygrädd. Men det har väll med väder och övrig trafik att göra med?
#5 2011-11-13, 11:33
evelin733
Ursprungligen postat av AdiosAmigos111
Jag åkte till usa för 2 år sen och då med flygbolaget Delta. De åkte över Island, Grönland och Kanada så var inte länge över vatten. Tyckte själv om det då jag oxå är flygrädd. Men det har väll med väder och övrig trafik att göra med?


Så det kan ändras hur som helst alltid?
#6 2011-11-13, 11:36
gulhaj
Vart i usa ska du åka? flyger du från arlanda så flyger man över island sen ner efter östkusten.
#7 2011-11-13, 11:40
BlueMountainState
flyg från frankfurt till Boston eller kanada och ta sedan ett inrikes.
#8 2011-11-13, 11:40
AdiosAmigos111
Ursprungligen postat av gulhaj
Vart i usa ska du åka? flyger du från arlanda så flyger man över island sen ner efter östkusten.


Jag flög från Arlanda så det kan stämma att det är så.
#9 2011-11-13, 11:53
Nostradumbass
Ursprungligen postat av evelin733
Det jobbiga är att jag är flygrädd och mest rädd för att flyga över vatten.


Den nordliga rutten går ungefär såhär:

Stockholm - Bergen - Söder om Reykjavik - Södra Grönland - Newfoundland i Canada.

Tex. SAS använder A330 nu och B767 historiskt för denna rutt. Dessa flygplan är tvåmotoriga
och ETOPS klassade till 180 minuter. ETOPS (Extended Ragne Twin Operations) föreskriver
att ett tvåmotorigt flygplan som gör en oceanöverflygning aldrig får befinna sig mer än 3
timmar från en användbar flygplats.

Flygplanen är certifierade och testade så att dom klarar att flyga på en motor ifall en motor
går sönder - och kommer då att flyga till närmaste flygplats (alltid inom 3 timmar). På en
Nordatlantöverflygning finns flygplatser i Norge, på Island, på Grönland finns Thule Airforce
Base, och i Canada finns flygplatser stora nog direkt vid kusten att hantera dessa typer av
flygplan. Till exempel finns Halifax i Canada.

Flygningen planeras och genomförs i segment. Första vattenöverflygningen är mellan
Norge-Island, och det andra segmentet är mellan Island och Canada. Det är inte så att man
ställer nosen västerut och kör allt i ett utan man stämmer hela tiden av att man har rätt
kurs och navigerar hela tiden i delsegment.

Ha kul borta i USA.
#10 2011-11-13, 12:04
evelin733
Ursprungligen postat av gulhaj
Vart i usa ska du åka? flyger du från arlanda så flyger man över island sen ner efter östkusten.


New York, och tanken var från ARlanda


Ursprungligen postat av BlueMountainState
flyg från frankfurt till Boston eller kanada och ta sedan ett inrikes.


Blir det mindre vatten-risk då?

Ursprungligen postat av Nostradumbass
Den nordliga rutten går ungefär såhär:

Stockholm - Bergen - Söder om Reykjavik - Södra Grönland - Newfoundland i Canada.

Tex. SAS använder A330 nu och B767 historiskt för denna rutt. Dessa flygplan är tvåmotoriga
och ETOPS klassade till 180 minuter. ETOPS (Extended Ragne Twin Operations) föreskriver
att ett tvåmotorigt flygplan som gör en oceanöverflygning aldrig får befinna sig mer än 3
timmar från en användbar flygplats.

Flygplanen är certifierade och testade så att dom klarar att flyga på en motor ifall en motor
går sönder - och kommer då att flyga till närmaste flygplats (alltid inom 3 timmar). På en
Nordatlantöverflygning finns flygplatser i Norge, på Island, på Grönland finns Thule Airforce
Base, och i Canada finns flygplatser stora nog direkt vid kusten att hantera dessa typer av
flygplan. Till exempel finns Halifax i Canada.

Flygningen planeras och genomförs i segment. Första vattenöverflygningen är mellan
Norge-Island, och det andra segmentet är mellan Island och Canada. Det är inte så att man
ställer nosen västerut och kör allt i ett utan man stämmer hela tiden av att man har rätt
kurs och navigerar hela tiden i delsegment.

Ha kul borta i USA.



Förstår jag dig rätt att alla flygningar med just de planen tar den rutten alltid?
Tack för en bra och lite lugnande förklaring
#11 2011-11-13, 12:19
Nostradumbass
Ursprungligen postat av evelin733

Förstår jag dig rätt att alla flygningar med just de planen tar den rutten alltid?
Tack för en bra och lite lugnande förklaring


Ja. Alla flygningar från Stockholm till New York går den vägen - för att det faktiskt
är närmast. Det kan finnas små avvikelser mellan olika dagar på grund av att piloterna
planerar annorlunda för att undvika väder och vind. Det kan hända att dom väljer en
mer sydlig eller nordlig kurs vissa dagar - men det jag sa med 3 timmar enligt ETOPS
reglerna gäller alla dagar
#12 2011-11-13, 12:35
G0G0
Flyger du till New York så flyger du liksom i en båge och du har land på två ställen på vägen. Tror det är mindre än 2 timmar längsta sträckan över öppet vatten.
Flyg med Continental/United, dom har dom nyaste och fräschaste flygplanen av alla bolag, dessutom hamnar du Newark vilket är att föredra över JFK om du ska vidare.