Ursprungligen postat av evelin733
Det jobbiga är att jag är flygrädd och mest rädd för att flyga över vatten.
Den nordliga rutten går ungefär såhär:
Stockholm - Bergen - Söder om Reykjavik - Södra Grönland - Newfoundland i Canada.
Tex. SAS använder A330 nu och B767 historiskt för denna rutt. Dessa flygplan är tvåmotoriga
och ETOPS klassade till 180 minuter. ETOPS (Extended Ragne Twin Operations) föreskriver
att ett tvåmotorigt flygplan som gör en oceanöverflygning aldrig får befinna sig mer än 3
timmar från en användbar flygplats.
Flygplanen är certifierade och testade så att dom klarar att flyga på en motor ifall en motor
går sönder - och kommer då att flyga till närmaste flygplats (alltid inom 3 timmar). På en
Nordatlantöverflygning finns flygplatser i Norge, på Island, på Grönland finns Thule Airforce
Base, och i Canada finns flygplatser stora nog direkt vid kusten att hantera dessa typer av
flygplan. Till exempel finns Halifax i Canada.
Flygningen planeras och genomförs i segment. Första vattenöverflygningen är mellan
Norge-Island, och det andra segmentet är mellan Island och Canada. Det är inte så att man
ställer nosen västerut och kör allt i ett utan man stämmer hela tiden av att man har rätt
kurs och navigerar hela tiden i delsegment.
Ha kul borta i USA.