Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flygresa till USA (olika rutter - vill minimera flygtid över vatten)/mod

#13 2011-11-13, 12:41
Nostradumbass
Ursprungligen postat av G0G0
Flyg med Continental/United


Tillåt mig misstycka. Continental använder B757 som är ett narrowbody plan på denna
sträcka (en mittgång och 3-3 med stolar). A330 som SAS kör är ett widebody plan och
har 2 mittgångar. Det är klart mer rymligt.

SAS flyger också till Newark (EWR) som är en bättre flygplats än JFK.
#14 2011-11-13, 13:05
gulhaj
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Tillåt mig misstycka. Continental använder B757 som är ett narrowbody plan på denna
sträcka (en mittgång och 3-3 med stolar). A330 som SAS kör är ett widebody plan och
har 2 mittgångar. Det är klart mer rymligt.

SAS flyger också till Newark (EWR) som är en bättre flygplats än JFK.


Rätta mig om jag har fel, men SAS flyger väl även med A340 till EWR?
#15 2011-11-13, 13:34
Nostradumbass
Ursprungligen postat av gulhaj
Rätta mig om jag har fel, men SAS flyger väl även med A340 till EWR?


Jag har sett A340 till ORD - men det kan nog hända att SAS använder A340 även till EWR.
Vad jag förstår har ju SAS inte nytta för hela sin flotta av långdistansmaskiner längre och
har "ställt av" några stora Airbus.

Initialt var det ju tänkt att A330 skulle gå till nordamerika, och A340 skulle gå till asien.
Det kan ju vara så att när SAS har avvecklat några asiendestinationer kanske dom har
överkapacitet med A340 och låter även den gå till USA. Jag har inte koll på passagerar-
antalet för A330 och A340 men det kan ju kanske vara att dom byter med avseende på
bokningsläget.
#16 2011-11-13, 21:01
gudfadern111
Alla flyg från Stockholm som flyger mot USA flyger väl Islandsvägen för att det helt enkelt är närmast. Det är bara att kika på en jordglob så kommer ni se att det är den närmaste vägen att färdas.
#17 2011-11-14, 08:36
Powerless1
Lägg in ARN-JFK här så ser du den kortaste vägen:
http://gc.kls2.com/
Sen gur man verkligen flyger beror på vädret. Man åker så man får så kort flygtid som möjligt, dvs. man söker maximal medvind eller minimal motvind.
#18 2011-11-14, 09:39
Shurik
Om jag skulle flyga skulle jag dela upp resan. Först Arlanda-Reykjavik övernatta där och sen vidare till Amerika. Dock är jag så flygrädd, så jag knappt vet om ens det skulle funka.
#19 2011-11-14, 11:04
Nostradumbass
Det som ofta kan hjälpa om man är flygrädd är kunskap. Brist på kontroll och okunskap
är grogrunden för rädsla. Vet man istället vad piloten gör - och varför så blir flygningen
mer naturlig. Ljud av landningställ och vingklaffar, betyder inte vingen faller sönder.

Motorvarvtal ändras mest hela tiden - det tyder inte på problem. All kunskap om hur
det går till att flyga gör ofta att personen blir mindre rädd.

Här kan flygrädda "flyga" själva tillsammans med riktiga piloter - i simulator som är så bra
och verklighetstrogna att dom är klassade för riktiga trafikpiloter att träna i. Piloter använder
dessa simulatorer för att öva nödfall:

http://www.virtualaviation.co.uk/products/fear/

Om någon flygrädd har frågor, så ska jag försöka svara på dem i denna tråden.
#20 2011-11-14, 22:13
evelin733
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det som ofta kan hjälpa om man är flygrädd är kunskap. Brist på kontroll och okunskap
är grogrunden för rädsla. Vet man istället vad piloten gör - och varför så blir flygningen
mer naturlig. Ljud av landningställ och vingklaffar, betyder inte vingen faller sönder.

Motorvarvtal ändras mest hela tiden - det tyder inte på problem. All kunskap om hur
det går till att flyga gör ofta att personen blir mindre rädd.

Här kan flygrädda "flyga" själva tillsammans med riktiga piloter - i simulator som är så bra
och verklighetstrogna att dom är klassade för riktiga trafikpiloter att träna i. Piloter använder
dessa simulatorer för att öva nödfall:

http://www.virtualaviation.co.uk/products/fear/

Om någon flygrädd har frågor, så ska jag försöka svara på dem i denna tråden.


Ja brist på kontroll är nog huvudskälet till min rädsla, tätt följt av okunskap.

Länken är ju klart intressant, det var ju däremot tyvärr inte så billigt...

Jag har en skräckblandad förtjusning för piloter och skulle gärna "flyga" med såna. Är så imponerad av att någon kan flyga ett plan, och samtidigt tycker jag ju att alla som frivilligt vistas i flygplan är dårar. Lite kluvet det där

För mig räcker det att bara läsa sånt som du skrev exempel på (vinge faller av) för att jag ska få ökad puls och andnöd (light). Även fast det i samma mening står att det inte händer. Jag tycker flygplan är onaturliga.

Jag har däremot flygit två gånger idag. Ena var ok, det var en ovanligt lugn flygning kändes det som, den andra var mindre ok, fullt med ljud och skakningar.
Jag äter ju vanligen ångestdämpande tabletter när jag flyger men hade dessutom för få såna idag så det var lite värre än vanligt just den resan som var skakig och jävlig (den andra gick däremot bra). Med nog mycket tabletter bryr jag mig inte alls om skakningar eller något annat för den delen heller, men så var det inte idag.

Förr fick man ju gå fram till piloterna under flygning och det var så bra tyckte jag. Brukade göra det då och då och det kändes alltid bättre ett tag efter det. Är det numera helt kört för passagerare att få göra det?

Annars är det starten som jag tycker är vidrigast av allt. Det känns ju alltid som att planet inte ska orka lyfta. Jag tycker faktiskt det är onaturligt att det lyfter
#21 2011-11-14, 22:14
evelin733
Ursprungligen postat av Shurik
Om jag skulle flyga skulle jag dela upp resan. Först Arlanda-Reykjavik övernatta där och sen vidare till Amerika. Dock är jag så flygrädd, så jag knappt vet om ens det skulle funka.


Nackdelen med det är ju att det blir två starter och de är värst tycker jag.
#22 2011-11-15, 08:28
Nostradumbass
Ursprungligen postat av evelin733
samtidigt tycker jag ju att alla som frivilligt vistas i flygplan är dårar. Lite kluvet det där
Annars är det starten som jag tycker är vidrigast av allt. Det känns ju alltid som att planet inte ska orka lyfta. Jag tycker faktiskt det är onaturligt att det lyfter


Rädsla är alltid irrationellt. Det här med att "orka lyfta" måste jag bara säga några ord om.
Moderna tvåmotoriga flygplan (B757, B767, A330) är så löjligt motorstarka om det behövs.
För att bli certifierad och godkänt ska ett flygplan av den typen kunna klättra tillbaka i
luften med motorbortfall på en motor vid en avbruten landning vid max landningsvikt.
Alltså kan man säga enkelt uttryckt att ett flygplan som fungerar helt normalt har dubbel
motorstyrka än vad det skulle klara sig med.

Annars får det inte flyga med passagerare. Anledningen till att piloterna "såsar" omkring och
tar det lugnt med gasen är mest för att det kan upplevas obehagligt för passagerarna och
flygvärdinnorna kan ramla och slå sig och du kan spilla kaffe.

Detta är anledningen också till att piloter svänger lungt och inte lutar (bank angle) flygplanet
så mycket. Man ger sig normalt vid drygt 20 grader lutning.

Dessa "gränser" som finns för hur piloter normalt förväntas bete sig har ingenting med
flygplanets verkliga begränsningar att göra. Och om det blir "allvar" så finns det prestanda
i flygplanet att klara situationen, dock finns det då risk att du spiller kaffe och att
flygvärdinnorna ramlar omkull.
#23 2011-11-15, 08:40
Nostradumbass
Ursprungligen postat av evelin733
Förr fick man ju gå fram till piloterna under flygning och det var så bra tyckte jag. Brukade göra det då och då och det kändes alltid bättre ett tag efter det. Är det numera helt kört för passagerare att få göra det?


Det är omöjligt att säga något generellt om detta. Olika bolag har sina egna regler ang. detta.
Jag tror det är helt kört om du flyger med amerikanska bolag. Om du flyger ett europeiskt
eller än hellre ett bolag med svensk personal kan det gå om du frågar snällt. Har du turen att
ha en snäll kapten kan det gå. Till syvene och sist är det kaptenen som bestämmer - är han
eller hon snäll och har en bra dag kan det hända att du är välkommen.

Fråga kan du alltid göra.
#24 2011-11-15, 09:59
Nostradumbass
Jag vet inte om detta är en tjänst eller en otjänst, men här är en video som kan vara bra
att se vad som händer när en B757 får motorbortfall precis vid startögonblicket.

http://www.youtube.com/watch?v=_tLF-3d3PJk

Ljudet på filmen visar vad som händer mellan piloterna och flygledningen, och hur lugnt och
professionellt alla hanterar ett tillbud.

Det som händer är att när flygplanet kör i full fart så flyger en fågel in i ena motorn så att
motorn skadas och måste stängas av (en sk. birdstrike). Flygplanet klättrar sedan upp i
luften på en motor och flyger precis som vanligt tillbaka och landar igen. Märk att piloterna
är mycket lugna och arbetar professionellt och det finns inte tillstymmelse till panik.

Motorerna testas för detta också så att grejerna håller för birdstrikes. Piloterna tränar tillbud
som dessa med jämna mellanrum för att få behålla sina flygcertifikat.