I vilket fall väntar flyget på en?

#25 2011-12-13, 05:46
Lowtech
Ursprungligen postat av Zuxel
piloten bestämmer.


Njaoe, trafikledningen kan bestämma om det ska väntas eller inte.


Ursprungligen postat av Cliffak
Det är ju dock lite märkligt att väskan ska av i en sådan situation, men om man checkar in sent och väskan inte hinner lastas går det bra för passagerare och väska att resa åtskilda.


Visst det finns iofs flera sätt av utlösa bomber osv, men rent tidmässigt så är väska "safe" eftersom den har redan passerat flygtiden om nu bomben skulle ha gått av efter en viss tid under flygningen.
#26 2011-12-13, 14:07
zacc
Ursprungligen postat av Lowtech
Njaoe, trafikledningen kan bestämma om det ska väntas eller inte.


Om du med trafikledningen menar flygledningen så bestämmer dom inte om man ska vänta eller inte.
Dom ger flyget en slot (om det behövs), är man klara tidigare skickar man ett 'ready' för att se om man kan få en ny och tidigare slot. M.a.o. misstänker man att man får en kass slotttid så ser gärna bestättningen en snabb boarding/lastning, stänger dörrarna och begär att flygledningen skickar ett 'ready message'.
Missar planet sin slot får man en ny (oftast j*ligt mkt senare om man pratar flyg till/från storflygplatser).
#27 2011-12-14, 00:06
Lowtech
Ursprungligen postat av zacc
Om du med trafikledningen
Dom ger flyget en slot (om det behövs), är man klara tidigare skickar man ett 'ready' för att se om man kan få en ny och tidigare slot. M.a.o. misstänker man att man får en kass slotttid så ser gärna bestättningen en snabb boarding/lastning, stänger dörrarna och begär att flygledningen skickar ett 'ready message'.
Missar planet sin slot får man en ny (oftast j*ligt mkt senare om man pratar flyg till/från storflygplatser).



Nej jag menar trafikledningen, dom som bestämmer vilka kärror som ska gå vart och hur osv.
Slot tider är det dock sällan kärror har, iaf på arlanda.
#28 2011-12-18, 23:17
FantaNaranja
Vi höll på att missa planet senast. När jag var på toa så hörde jag de ropade upp vårat namn eller morsans snarare. Jag skulle bara på toa och sen hon och sen skulle vi gå till gaten men när jag var på toan hörde jag de ropade upp hennes namn men det hgörde ej hon som satt i cafeterian! Men på charter väntar de alltid annat har jag hört på reguljära flyg!
#29 2011-12-19, 00:38
Ursprungligen postat av Lowtech
Nej jag menar trafikledningen, dom som bestämmer vilka kärror som ska gå vart och hur osv.
Slot tider är det dock sällan kärror har, iaf på arlanda.


Svårt för dom och veta när kärran är klar om kapten inte skickar ready.

Ursprungligen postat av FantaNaranja
Vi höll på att missa planet senast. När jag var på toa så hörde jag de ropade upp vårat namn eller morsans snarare. Jag skulle bara på toa och sen hon och sen skulle vi gå till gaten men när jag var på toan hörde jag de ropade upp hennes namn men det hgörde ej hon som satt i cafeterian! Men på charter väntar de alltid annat har jag hört på reguljära flyg!


Charter väntar i samma utsträckning som reguljär, dvs egentligen inte alls.
Problemet med charter är att dom brukar innehålla lite fler väskor och om väskan är längst in i lastutrymmet så tar det lite tid att plocka av väskan.
En väska får aldrig åka utan sin ägare men en ägare kan åka utan sin väska.

Flygbolagen brukar fixa så att flygplanen inväntar inkommande transferpassagerare om det inte går fler flighter den dagen.
#30 2011-12-22, 18:10
cuughar
Ursprungligen postat av liteon1

Har du checkat in bagage och sedan inte dyker upp vid boarding måste man leta reda på passagerarens bagage och ta av det.


Är det verkligen så, att flygbolaget håller planet för att leta upp bagaget och ta av det? Detta för att en person inte behagar infinna sig vid boarding? Måste ju ta evigheter att leta reda på rätt väska, vilket kan innebära missad slottid och ytterligare försening?
#31 2011-12-22, 20:29
pilot
Ursprungligen postat av Lowtech
Nej jag menar trafikledningen, dom som bestämmer vilka kärror som ska gå vart och hur osv.
Slot tider är det dock sällan kärror har, iaf på arlanda.


På mitt bolag är det alltid upp till mig som kapten att bestämma om vi väntar eller inte.
#32 2011-12-23, 16:23
Ursprungligen postat av cuughar
Är det verkligen så, att flygbolaget håller planet för att leta upp bagaget och ta av det? Detta för att en person inte behagar infinna sig vid boarding? Måste ju ta evigheter att leta reda på rätt väska, vilket kan innebära missad slottid och ytterligare försening?


Ja, inget bagage utan passagerare. Om jag minns rätt är detta efter Lockerbie, ska man spränga skiten får man åtminstone per automatik dödsstraff. Tror det är så resonemanget ska funka åtminstone.
#33 2012-03-22, 16:23
RedCrab
Jag kan härmed säga att flyget kan vänta på dig i ett fall där man känner sig vilseleden och söker efter gaten vid en mellanlandning och man åker med samma flygbolag.
#34 2012-03-22, 17:39
Ursprungligen postat av RedCrab
Jag kan härmed säga att flyget kan vänta på dig i ett fall där man känner sig vilseleden och söker efter gaten vid en mellanlandning och man åker med samma flygbolag.


Egen erfarenhet? Hur mycket var du sen, var du den enda passageraren som var sen, och hur många passagerare var det totalt på flyget?
#35 2012-03-23, 11:47
RedCrab
Ursprungligen postat av luckylucaz
Egen erfarenhet? Hur mycket var du sen, var du den enda passageraren som var sen, och hur många passagerare var det totalt på flyget?


Jag var inte sen så , däremot skulle planet lyfta inom 10 minuter och ville väl ha alla på plats. Det var kanske 40% på planet.
#36 2012-03-23, 16:46
Ursprungligen postat av RedCrab
Jag var inte sen så , däremot skulle planet lyfta inom 10 minuter och ville väl ha alla på plats. Det var kanske 40% på planet.


Ok, detta stämmer överens med vad som sagts tidigare i tråden, t.ex. inlägg #13.

Varför var du försenad för övrigt, var inte 80 minuter tillräckligt?